معاون برنامه‌ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت:

ادغام وزارتخانه ها مانع فلج شدن اقتصاد در برابر تحريم‌ها شد

معاون برنامه‌ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اين‌كه ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن و بازرگاني يكي از بهترين تصميم‌هاي كشور بود، گفت: در شرايطي كه دشمن قصد فلج كردن اقتصاد ايران را داشت ادغام اين دو وزارتخانه باعث شد بسياري از تصميمات مهم و كليدي با هدف مقابله با دشمنان گرفته شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از "شاتا" سيدعليرضا شجاعي افزود : يكي از موضوع‌هاي حائز اهميت در بحث ادغام، برتري توليد و صنعت بر تجارت بود و اين شرايط باعث شد تمام سياستگذاري‌هاي تجاري حتي گروه‌بندي كالايي 10گانه، مبتني بر توليد باشد.

وي با اشاره به ممنوعيت ثبت سفارش گروه 10 كالايي در سال گذشته اظهار كرد: اين امر رونق توليد كالاهايي كه در گروه 10 قرار گرفته بودند را به همراه داشت و باعث شد توليدكنندگان اين كالاها فعال‌تر از گذشته به كار خود ادامه دهند.

 معاون وزير صنعت، معدن و تجارت صنايعي نظير لوازم خانگي و صنايع نساجي را در گروه اين كالاها دانست و افزود: اين صنايع حتي در صادرات خود نيز موفق‌ عمل كردند.

شجاعي با تاكيد بر اين كه در حال حاضر سياست‌هاي نظارتي، وارداتي و صادراتي و حتي سرمايه‌گذاري مبتني بر توليد است، تصريح كرد: در دولت‌هاي گذشته و وزراي پيشين صنايع و معادن نيز قطعا تمام سياست‌ها و اهداف رونق توليد بوده است اما در هر دوران تصميم‌گيري‌ها با توجه به اقتضائات آن زمان و شرايط تغيير مي‌كرد و البته معتقدم با گذشت زمان اين روش‌ها و تكنيك‌ها بهبود مستمر پيدا كردند.

وي با اشاره به وجود اسناد بالادستي ازجمله ابلاغيه مقام معظم رهبري در حوزه توليد و صنعت، افزود: در تدوين برنامه راهبردي صنعت، معدن و تجارت، سياست‌هاي كلي توليد و سياست‌هاي كلي صنعت جهت بررسي تطبيقي مدنظر قرار گرفت و به استراتژي‌هاي تدوين‌شده در گذشته و همچنين برخي برنامه‌هاي راهبردي كشورهاي مشابه مراجعه و از نقاط قوت آنها بهره گرفته شد.

شجاعي از تدوين ساختار پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت مبتني بر برنامه راهبردي خبر داد و گفت: پياده‌سازي اين ساختار كه مبتني بر فرايندها، نيازهاي ذينفعان و چشم‌انداز آينده صنعت، معدن و تجارت است به دليل اتمام دولت ميسر نشد لذا آن را در اختيار دولت جديد قرار خواهيم داد تا در صورت تمايل طي يك بازه يكساله آن ساختار را مستقر كنند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: از ديگر موضوعات‌مهم وجود اسناد بالادستي نظير سياست‌هاي كلي توليد ملي است ، در اين باره نيز برنامه‌هاي عملياتي پيشنهادي آماده شده كه اميدواريم بتوانيم تا يك ماه آينده در كارگروه حمايت ازتوليد مطرح كنيم تا بررسي، تصميم‌گيري و تصويب شود.

وي با اشاره به حجم بالاي فشارهاي وارده به اقتصاد در سال‌هاي اخير تصريح كرد: هدف اصلي از اين فشارها فلج كردن اقتصاد ايران بود اما طي اين سال‌ها حركت‌هاي خوبي صورت گرفت به گونه‌اي كه در حال حاضر ايران تبديل به يك كارگاه بزرگ صنعتي شده و ده‌ها هزار پروژه صنعتي، معدني و تجاري در نقاط مختلف كشور به اتمام رسيده يا در حال انجام است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، صنعت ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار