رشد 13.7 درصدي حفاري با هوا در سال جاري/ ارائه خدمات همزمان فني به 5 دستگاه حفاري

رئيس اداره حفاري با هوا شركت ملي حفاري ايران از انجام8933 مورد خدمات فني حفاري با استفاده از روش حفاري با هوا خبر داد و گفت: متراژ حفاري در سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته،13.7 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، تورج بهبهاني از به كارگيري تجهيزات جديد در زمينه حفاري با هوا خبر داد و گفت: در راستاي ارتقاء توان عملياتي و ارائه خدمات فني مهندسي مورد نياز چاه هاي نفت و گاز، 20 دستگاه كمپرسور پيچشي (SCREW ) و هفت دستگاه بوستر به ناوگان واحد حفاري با هوا شركت ملي حفاري ايران افزوده شد.

وي با بيان اينكه مجموعه پنجم حفاري با هوا در دستگاه حفاري 49 فتح با راه اندازي اين دستگاه هاي جديد از سوي متخصصان خدمات فني، عملياتي شده است، افزود: راه اندازي اين تجهيزات همچنين امكان ارائه خدمات در 5 دستگاه حفاري به طور همزمان را فراهم كرده است. گفتني است: هم اكنون شركت ملي حفاري ايران در مناطق عملياتي دالان، كنگان، نار و تابناك مشغول فعاليت است.

وي تصريح كرد: حفاري توسعه اي ميادين مهم گازي كشور در حوزه زاگرس جنوبي تحت پوشش شركت نفت مناطق مركزي ايران از قبيل ميادين نار، كنگان، هما، شانول، وراوي، تابناك، آغار، دالان، دي و سفيدزاخور در استان هاي فارس و بوشهر با استفاده از روش حفاري با هوا  صورت مي پذيرد.

بهبهاني، حفاري با هوا را روشي فني با هدف كم كردن فشار هيدرواستاتيك بر روي مته و راهي براي كم كردن هزينه حفاري و بازدهي بيشتر و همچنين جايگزين كردن هوا به جاي سيال سبك حفاري عنوان كرد.

به گفته بهبهاني، سازندهاي داراي هرزروي و فشار پايين مخزن، سازندهاي سخت و متوسط با سرعت حفاري كم، سازندهاي داراي آب نفوذي كم و سازندهاي حساس با آب كه امكان استفاده از سيالات معمول حفاري را محدود مي كند، گزينه هاي مناسب براي حفاري با هوا و سيالات پنوماتيكي هستند.

بهبهاني مهمترين مزاياي اين روش را سرعت حفاري بالا، كمترين آسيب به سازند، برگشت سريعتر كنده ها به سطح، قابليت حفاري در سازندهاي كم فشار و كاهش هزينه هاي حفاري نام برد و افزود: در سه سال گذشته بيش از 30 حلقه چاه با متراژ حدود 65 هزار متر توسط متخصصان ملي حفاري با اين روش حفاري و تكميل شده است.

وي يكي از كارهاي شاخص اين واحد را حفاري تا عمق 3617 متر باكف فشرده (STIFF FOAM DRILLING) در يكي از چاه هاي اكتشافي عنوان و تصريح كرد: هم اكنون حفاري با هوا در مناطق نفت خيز كشور به روش حفاري با كف فشرده، گل هوا زده، هواي خشكي و مرطوب انجام مي شود كه حفاري با كف فشرده و سيال هوا زده در ايران كاربرد بيشتري دارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: حفاری ، خدمات ، نفت ، گاز ، میادین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار