چهارمين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن علني/

حيدري طيب: زنگنه در بخش سرمايه گذاري خارجي تجربه گرانبها دارد

عضو كميسيون انرژي گفت: زنگنه در بخش سرمايه گذاري خارجي در بحث نفت و گاز تجربه گرانبها دارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران "سيد سعيد حيدري طيب" نماينده كرمانشاه در صحن علني امروز مجلس در موافقت با وزير پيشنهادي نفت گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد اعضاي كابينه از سوي حجت الاسلام والمسلمين دکتر  روحاني به دنبال فراهم نمودن يك بستر مناسب براي تحقق خواسته‌ها و نيازهاي مردم، خارج كردن كشور از تنگناي فضاي به وجود آمده براي سياست و اقتصاد، ايجاد انسجام و وحدت مورد نظر مقام معظم رهبري، بهره گيري از توانايي جامعه و پتانسيل‌هاي موجود در كشور هستند.
 
وي تصريح كرد: همكاران محترم راي اعتماد به وزراي پيشنهادي بررسي دو موضوع قابل اهميت است؛ توجه به عملكرد گذشته وزارتخانه‌هايي كه وزيران پيشنهادي در آن تصدي داشتند، نگاهي به آينده و برنامه‌هاي پيشنهادي و شخصيت وزير معرفي شده  مورد سوال كه اضافه شده انبوه حجم تخريب شده توسط افراد در گروه‌هاي خاص كه از نظر بنده نمايندگان ملت بايد قدر اين ايثار مديريتي آقاي روحاني را بدانند.  
 
عضو كميسيون انرژي اظهار داشت: براي اولين بار كابينه‌اي توسط رئيس‌جمهور معرفي مي‌شود كه از حب و بغض و افراط و تفريط به دور است. وي مثل برخي از همكاران سابق خود مي‌توانست كابينه را از حلقه ستادي خود انتخاب كند ولي با هدف ايجاد اعتدال مديريتي سعي كرد از همه گروه‌هاي سياسي وزراي پيشنهادي را معرفي كند.
 
وي افزود: طبق قوانين جمهوري اسلامي ايران اگر دستگاه مربوطه جواب استعلام منفي افراد را ارائه نكند هيچ گونه منع استفاده از مستخدمين دولتي وجود ندارد و نمي‌توان به استناد مدارك و مداركي كه فاقد ارزش قانوني و قضايي است كسي را مورد هجمه قرار داد.  
 
نماينده مردم كرمانشاه بيان داشت: پس چرا برخي از آقايان خود را فراتر از قانون مي‌بينيد و حتي فراتر بودن خود را با توهين و افترا بيان مي‌كنند چرا پاسخ اين ايثار مديريتي با نوعي بي مرامي سياسي بايد داده شود چرا دست ياري دولت با بغض‌هاي افراطي پاسخ داده شود آيا اين گونه مخالفتها تقابل با دولت و مخالفت با اراده عمومي مردم نيست.
 
اين نماينده موافق با وزير پيشنهادي نفت اظهار داشت: همكاران ملت، ملت شريف ايران با اين مقدمات نكات ذيل در خصوص آقاي مهندس زنگنه قابل توجه است اولا راجع به مطالبي كه جناب آقاي دكتر توكلي بيان كردند جناب آقاي دكتر بهمني شهادت مي‌دهند مطلب وي راجع به مطلبي كه بيان كردند نيست. ثانيا زماني كه ايشان وزير جهاد سازندگي بودند والفجر 8 و عمليات آزادسازي فاو يقينا براي ساخت پل بعثت نظارت داشت پلي كه باعث تسخير فاو شد.
 
عضو كميسيون انرژي گفت: آقاي صحراييان قائم مقام وزير كشاورزي در مراسم تجليل از زنگنه گفت بنياد گذاشتن ستاد پشتيباني جنگ ، تشكيل بيش از سه گردان مهندسي و پشتيباني و مراكز تحقيق در شرايط تحريم از جمله اقدامات آقاي زنگنه بود.
 
وي ادامه داد: اما نقش وي در دفاع مقدس مغفول مانده است در سال 62 تا 67 به مدت 5 سال وزير جهاد كشاورزي بوده است خدمات بسيار قابل توجهي داشتند در خصوص مطالبي كه آقاي مقيمي راجع به بحث كرسنت فرمودند هر چند قابل تبيين در اين محفل نيست اما مطالب وي فاقد توجيه و مسائل حقوقي است افرادي كه ناظر بر مسائل داوري بين المللي و حقوقي هستند هيچ گونه وجهه حقوقي صحبت‌هاي وي نخواهد داشت.  
 
نماينده مردم كرمانشاه افزود: در سال‌هاي 67 تا 76 كه آقاي زنگنه وزير نيرو بودند خدمات بسياري به جامعه و ظرفيت‌هاي خوبي را در خصوص رهايي از وابستگي به ساخت تجهيزات مورد نياز نيروها صورت گرفت و شركت مپنا كه در حال حاضر پرچم صنعتي جمهوري اسلامي بوده حاصل زحمات وي در تصديگري اين وزارت خانه است.  
 
اين نماينده موافق با وزير پيشنهادي نفت بيان داشت: در زمان تصدي وي اقدامات زيادي براي مهار آبهاي كشور، سدسازي متعدد و نيروگاه‌ها صورت گرفت قبل از وي ما شاهد بوديم كه در مطبوعات چه قدر جدول خاموشي داشتيم با حضور وي قطعي برق در كشور برچيده شد.
 
عضو كميسيون انرژي اظهار داشت: در حال حاضر تصدي وي در وزارت نفت با اشراف بر اين موضوع كه وزارت نفت از جمله وزارت‌خانه‌هايي است كه امكان انحصار در يك جناح در آن وجود ندارد به رغم آن كه اين اتفاق در 8 سال گذشته افتاد آقاي زنگنه زمينه‌اي را فراهم كرد كه توانست به اهداف  نفت و گاز و پتروشيمي حضور پيدا كند.  
 
وي ادامه داد: در حال حاضر صنعت نفت و گاز و پتروشيمي با مشكلات عديده‌اي مواجه است مهمترين آن تحريم‌هاي اعمال شده براي اين صنعت است بيرون رفتن از اين وضعيت با توجه به آغاز دوران رياست جمهوري دكتر روحاني و پالس‌هاي مثبتي كه از اروپا مي‌آيد اميد بخش است البته آقاي زنگنه در گذر از اين وضعيت تجربه بسيار خوبي دارند.
 
نماينده مردم كرمانشاه تصريح كرد: نمونه بارز آن رفع تحريم داماتو و جلب نظر شركت‌هاي تراز اول نفتي مثل شل، توتال است، بد نيست كه نمايندگان محترم بدانند ميدان گازي پارس جنوبي كه 50 درصد ذخاير گازي ايران در جا قرار دارد5 فاز آن در دوران آقاي زنگنه و 5 فاز ديگر آن در زمان دولت نهم و دهم به بهره برداري رسيد.  
 
اين نماينده موافق با وزير پيشنهادي نفت اظهار داشت: آقاي زنگنه در بخش سرمايه گذاري خارجي در بحث نفت و گاز تجربه گرانبها دارند و انعقاد قراردادهاي متقابل از سال‌هاي 76 تا 83 است به گونه‌اي كه از سال 76 تا 88 تعداد 21 فقره قرارداد سرمايه گذاري منعقد شده است به همين خاطر آقاي زنگنه يكي از افتخارات مديريتي در جمهوري اسلامي است.   
 
عضو كميسيون انرژي بيان داشت: آقاي زنگنه پس از 22سال سابقه وزارت سند پاكدستي خود را از رئيس دستگاه قضا دريافت كرد و اين سند نشان دهنده اين است كه وي از بيوتات صالحه است.
 
وي ادامه داد: اعتقاد ما اين است كه برخي افراطي گري‌ها توسط برخي از افراد كه خود را نماينده‌تر از ديگران مي‌دانند كما اين كه ليست مخالفين وزراي پيشنهادي دولت بيانگر اين مطلب است كه با هدف ضربه زدن به كارآمدي دولت آينده مخالفتشان صورت مي گيرد.  
 
نماينده مردم كرمانشاه افزود: دشمنان منابع مالي ناشي از فروش نفت، سرمايه گذاري، پالايش و پتروشيمي را هدف قرار داده‌اند و محروم كردن سند تجارت نفت ايران از خدمات كساني هم چون زنگنه است.
 
اين نماينده موافق با وزير پيشنهادي نفت اظهار داشت: شما را ارجاع مي‌دهم به برخي از رقباي مرتجع ايران در بازار نفت كه آشكارا از بازگشت آقاي زنگنه به وزارت نفت نگرانند و در رسانه‌هاي خود مي‌گويند اگر قرار است تيم سياست خارجي به تحريم‌هاي سياسي ايران پايان دهد زنگنه مي‌تواند تحريم نفتي را كم رنگ كند.  
 
حيدري طيب در پايان خاطر نشان كرد: همكاران محترم چرا نتوانيم از 22 سال تجربه آقاي زنگنه در ديپلماسي تجاري و اقتصادي استفاده كنيم مگر غير اين است كه ايشان حاضر شده بيش از 40 سال سابقه مديريتي خود را در گشايش ديپلماسي نفت قرار دهد. 


انتهاي پيام/
 

برچسب ها: کمیسیون ، انرژی ، افراط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار