آصفري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام کرد

بررسي دستاوردهاي سفر رئيس‌جمهور به نيويورك در کميسيون امنيت ملي

عضو هيئت‌ رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: مجلس شوراي اسلامي موضوع سفر رئيس‌جمهور به نيويورك و شركت در اجلاس عمومي سازمان ملل و مسائل مرتبط با آن را قطعا بررسي كرده و ما نيز تمامي مسائل را به طور دقيق از سوي دولت پيگيري خواهيم كرد.

محمد‌حسن آصفري نماينده اراك و كميجان در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به تماس تلفني اوباما با دكتر روحاني که عنوان شده، اين مكالمه بنا به درخواست ايران صورت گرفته است،‌ گفت: مطمئنا موضوع مكالمه ايران و آمريكا و هم‌چنين بررسي سفر آقاي روحاني و وزير امور خارجه به نيويورك و مجمع عمومي سازمان ملل در اولين فرصت با حضور وزير امور خارجه در كميسيون امنيت ملي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
 
وي ادامه داد: دستاوردهاي اين سفر و هم‌چنين گفتگوهاي بين جان‌كري و وزير امور خارجه کشورمان و دستاوردهاي سفر آقاي روحاني به مجمع عمومي سازمان ملل از مواردي است كه بررسي خواهد شد.  
 
آصفري در مورد ارائه گزارش از سوي رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس تصريح كرد: در صورت درخواست مجلس از آقاي روحاني، وي مطمئنا ملزم به ارائه گزارش است البته ما توقع داريم كه رئيس‌جمهور گزارش كامل و جامعي را از سفر خود به نيويورك به مجلس شوراي اسلامي ارائه دهد.
 
عضو هيئت‌رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در مورد برگزاري نشست ايران با گروه 1+5 در حد وزراي امور خارجه و تاثير آن بر مذاكرات هسته‌اي اظهار داشت: ما از رئيس‌جمهور اين درخواست را داريم كه با ارائه گزارش به مجلس ما را در جريان روند مذاكرات و صحبت‌هاي مطرح شده در ارتباط با مسائل مختلف قرار دهند تا ما بتوانيم در جهت درست آن‌ها را دنبال كنيم.  
 
وي ادامه داد: به اعتقاد من مذاكره تلفني تابوي مذاكره روساي جمهور ايران و آمريكا را شكست و مي‌تواند گام موثري در جهت ايجاد اعتماد بين دو طرف باشد.
 
آصفري با اشاره به اين مسئله كه نكته حائز اهميت اين است كه ما هيچ‌گونه تجاوزي تا به حال عليه آمريكا نداشته‌ايم بيان كرد: اين آمريكايي‌ها بودند كه در حمايت از صدام برآمده و در زمان سرنگوني هواپيماي مسافربري ايران و هم‌چنين در زمان اعمال تحريم‌ها خوي خشونت طلبي با ملت ايران داشته‌اند.  
 
وي ادامه داد: توقع ما اين است كه آمريكايي‌ها حسن نيت خود را نشان دهند و تحريم‌هايي كه به گفته خودشان در راستاي فعاليت‌هاي هسته‌اي غيرصلح آميز است را کنار بگذارند،‌چرا که اكنون صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي را پذيرفته‌اند، لذا آمريكا بايد براي ايجاد اعتمادي بيشتر و برداشتن ديوار بي اعتمادي اقدام عملي در اين خصوص انجام دهد.  
 
عضو هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان تاكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي موضوع سفر رئيس‌جمهور به نيويورك و شركت در اجلاس عمومي سازمان ملل و مسائل مرتبط با آن را قطعا پيگيري كرده و مانيز تمامي مسائل را به طور دقيق از سوي دولت پيگيري خواهيم كرد.

حضور ظريف در كميسيون امنيت ملي مجلس

قابل ذكر است سيد حسين نقوي‌حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي نيز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس روز سه‌شنبه هفته جاري در جلسه كميسيون، سفر رئيس‌جمهور و هيئت همراه به نيويورك را بررسي خواهند كرد.

نقوي‌حسيني گفت: در اين نشست از وزير امور خارجه دعوت خواهيم كرد تا با حضور در اين جلسه، سفر اخير به مقر سازمان ملل در نيويورك را تشريح كند.

اضافه می‌شود، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در صدر هیئتی بلند پایه، دوشنبه هفته گذشته به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهران را به مقصد نیویورک مقر این سازمان ترک کرد.

در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به آمریکا پس از 35 سال روسای جمهور دو کشور به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند  و همچنین برای اولین بار نیز وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بر سر یک میز مذاکره نشستند.

در این سفر دو نماینده مجلس نیز رئیس جمهور را همراهی کردند.

رئیس جمهور پس از 5 روز حضور در نیویورک این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار