رونمايي از سمفوني "كورش كبير" در سالروز تولد چكناواريان

سمفوني كورش كبير برگرفته از كتب تاريخي دو مورخ يوناني توسط گروه فيلارمونيك سانفرانسيسكو به نگارش و رهبري لوريس چكناواريان رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم رونمايي سمفوني «كوروش كبير»، اين مراسم با حضور استاد «لوريس چكناواريان» خالق اين اثر، «دكتر محمد سرير» رييس خانه موسيقي، «دكتر رياحي»، استاد و مديرگروه دانشكده موسيقي و جمعي از اساتيد و دانشجويان رشته‌ي موسيقي دانشكده‌ي «هنر و زيبايي» دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد.

«چكناواريان» رهبر اركستر ملي در اين نشست عنوان كرد: در سفر به «شيراز» و بازديد از «پرسپوليس»، نقوش سنگي 28 پادشاه ايران را ديدم كه در «عيد نوروز» به پيشگاه «كوروش» مي‌رفتند و پادشاه ارمنستان نيز يكي از آنها بود.

وي افزود: بدين ترتيب من نيز يك ايراني اصيل هستم زيرا اجدادم ايراني بوده‌اند.

اين هنرمند بزرگ اظهار داشت: مرزها در طول زمان دستخوش تغييراتي شده و به شكل امروزي درآمده، در حالي‌كه بسياري از سرزمين‌هاي اطراف در زمان‌هاي گذشته، جزو خاك ايران بوده است.

وي در ادامه افزود: من هم به عنوان يك ايراني اصيل همواره درصدد بودم تا اين سمفوني را بنويسم و در نهايت پس از 3 سال نگارش آن را به پايان رساندم، زيرا قطعات كلاسيك به سبب ظرافت بسيار، مستلزم وقت فراواني است. بدين سبب كه اين آثار براي جاودانگي و مانايي خلق مي‌شوند.

وي همچنين درخصوص منابع سمفوني «كوروش كبير» اظهار داشت: براي نوشتن اين سمفوني از كتب تاريخي 2 تن از مورخان يوناني به نام‌هاي «هرودوتوس» و «سنوفون» بهره بردم، زيرا منابع فارسي شرح زندگاني كوروش موجود نبود. با ذكر اين توضيح كه «سنوفون» به همراه «الكساندر كبير» به ايران سفر كرده است.

استاد چكناواريان در تصريح مضمون سمفوني «كوروش كبير» خاطرنشان كرد: در ايران باستان، مادها قدرتمندترين اقوام ايراني بودند، آسيا گاس پادشاه ماد خواب مي‌بيند كه دخترش «ماندانا» سلطنت وي را پايان مي‌بخشد و خود بر تخت پادشاهي مي‌نشيند. به همين سبب دخترش را به ازدواج شاهزاده‌اي ايراني به نام «كامبيز» درمي‌آورد.

وي افزود: پس از مدتي آسياگاس در رويا پسر خردسالي را مي‌بيند كه تخت و تاج را از وي ربوده و خود مالك آن است.

وي در ادامه اظهار داشت: اين بار به وزيرش «هارپاگوس» دستور مي‌دهد كه اگر نوزاد «ماندانا» پسر باشد، به محض تولد وي را به قتل برساند.

«هارپاگوس» به جاي قتل نوزاد پسر، وي را به خانواده‌اي در دشت‌هاي خارج از شهر و دور از چشم «آسياگس» مي‌سپارد.

لوريس چكناواريان افزود: «كوروش» در بازي‌هاي دوران كودكي در روستا، نقش پادشاهان را ايفا مي‌كرده و رفتارش مانند آنان بوده است.

پس از مدتي «آسياگاس» متوجه اين نكته مي‌شود و به عنوان تنبيه «هارپاگوس» پسر وي را در ديگ پخته و به اين وزير مي‌خوراند، اما در نهايت «كوروش» پدربزرگش را شكست داده و امپراطوري ايران را تاسيس مي‌كند.

گفتني است، اين سمفوني به مناسبت نمايش لوح «كوروش كبير» در نواحي مختلف ايالات متحده‌ي آمريكا توسط گروه فيلارمونيك در «سانفرانسيسكو» به رهبري «لوريس چكناواريان» اجرا شد./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار