سردار ناظری در نشست خبری چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس:

ثبت نام 120 ناشر براي حضور در نمايشگاه ملي دفاع مقدس/ارائه 6 هزار عنوان کتاب به علاقمندان

معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج سپاه پاسداران گفت: بالغ بر 120 ناشر برای این نمایشگاه ثبت نام کرده و پیش‌بینی می شود 6 هزار عنوان کتاب در گونه‌های مختلف خاطرات فرماندهان رزمندگان داستان رمان پژوهش تحقیق و شعر و ادبیات نیز حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار علی ناظری معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بسیج در نشست خبری چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که در موسسه فرهنگی اوج برگزار شد اظهار داشت: شعاری که برای این دوره از نمایشگاه انتخاب کرده‌ایم دفاع مقدس الگوی حماسه ساز است.
 
وی افزود: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام حماسه سیاسی حماسه اقتصادی که با حضور مردم حماسه سیاسی اتفاق افتاد و همه منتظر هستیم که دولت‌مردان زمینه حماسه اقتصادی را به وجود بیاورند این شعار حماسه‌ساز انتخاب شده است.
 
سردار ناظری تصریح کرد: در دوره خاص دفاع مقدس که کشورمان مورد تجاوز دشمنان قرار گرفت با رهبری داهیانه حضرت امام خمینی(ره) زمینه حضور و بروز توانمندی مردم در مقابله با تهدید و تجاوز فراهم شد و مردم توانستند این تهدید را دفع کرده و دشمن را عقب برانند که اقشار مختلف مردم از پیر و جوان و زن و مرد آن حماسه را ایجاد کردند.
 
معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج سپاه پاسداران گفت: پیام اصلی دفاع مقدس نشان دادن قدرت مردم برای حل مشکلات و معضلات کشور و نیز سازندگی و پیشرفت کشور است لذا نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به ما این فرصت را می‌دهد تا با شناخت آثار مربوطه، ناشران خانواده‌های شهدا و رزمندگان به نسل فعلی و دولت‌مردان بگویم که اگر زمنیه حضور مردم در همه عرصه‌ها فراهم کنند به تدریج مشکلات حل می‌شوند.
 
وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در اصفهان، مشهد و شیراز اظهار داشت: چهارمین دوره این نمایشگاه در روزهای 6 تا 13 آبان در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) با ویژگی‌های خاص خود برگزار می‌شود.
 
سردار ناظری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های افتتاحیه و نحوه ارائه غرفه‌ها چگونه خواهد بود گفت: روز دوشنبه ساعت 3:30 بعدازظهر مراسم افتتاحیه نمایشگاه در مصلی با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین علی جنتی وزیر ارشاد و همچنین استاندارد امام جمعه موقت شهردار و فرمانده سپاه تهران و جمعی از فرماندهان ناشرین خبرنگاران و .... برگزار خواهد شد که به ارائه گزارشی از کار این نمایشگاه و دوره‌های گذشته پرداخته خواهد شد.
 
وی افزود: در تهران ساز و کار برگزاری نمایشگاه فراهم‌تر است و هماهنگی‌های لازم با ناشرین برای غرفه‌بندی‌ها صورت گرفته و به اندازه وسع ناشرین غرفه‌های 12 متری و 18 متری ارائه شده که در این زمینه نشر سوره مهر و همچنین بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و نشر سائقه غرفه‌های خاصی را دریافت می‌کنند و غرفه‌آرایی صورت می‌گیرد و انشاالله مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.
 
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد ناشر و عناوین کتاب در این نمایشگاه حضور خواهند داشت  و چرا هنوز سرانه مطالعه پایین است اظهار داشت: بالغ بر 120 ناشر برای این نمایشگاه ثبت نام کرده و پیش‌بینی می شود 6 هزار عنوان کتاب در گونه‌های مختلف خاطرات فرماندهان رزمندگان داستان رمان پژوهش تحقیق و شعر و ادبیات نیز حضور داشته باشند.
 
وی افزود: پیش‌بینی شده که در پایان نمایشگاه با برنامه ریزی‌ها و نشست‌ها و صحبت با ناشران فرهیختگان نویسندگان و مسئولان فرهنگی با یک نظرسنجی بخشی از این پاسخ را بدهیم که سرانه مطالعه تا چه حد افزایش می‌یابد.
معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج سپاه پاسداران تصریح کرد: دار و ندار فرهنگ مکتوب دفاع مقدس در این نمایشگاه عرضه می‌شود و حضور خبرنگاران رسانه‌ها می تواند به صورت میدانی این واقعیت را بازتاب دهد
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رشد 20 درصدی در این دوره از نمایشگاه به چه معنا است گفت: به نسبت دوره اول برگزار این نمایشگاه رشد 20 درصدی داشته‌ایم و بین ناشرین بخش‌های دولتی و خصوصی نیز در این رابطه رقابت وجود دارد و این رشد 20 درصدی یک رشد نسبی است.
 
سردار ناظری در پاسخ به این سوال که آیا از گروه‌های تخصصی نیز دعوت به عمل آورده‌ایم گفت: ما از همه مردم شریف چه کتاب خوان‌های حرفه‌ای و چه غیر حرفه‌ای و چه آنان که از طریق فضای مجازی علاقه‌مند به کتاب‌های دفاع مقدس دعوت کردیم برای دانش‌آموزان دانشجویان حوزه علمیه و بازار اطلاع‌رسانی کرده و اکثریت کتاب‌های دفع مقدس و تازه های آنها را در این نمایشگاه جمع کردیم.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود 20 نشست با حضور دست اندرکاران و محققان برگزار شود تا به حماسه ساز بودن دفاع مقدس بپردازند.
 
معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج سپاه پاسداران اظهار داشت: چالش‌های جهانی شدن ادبیات دفاع مقدس و فراهم آوردن زمینه ورود کتاب های مقاومت و بیداری اسلامی از سایر کشورها و همچنین ارسال این گونه کتاب ها برای آن کشورها از جمله مهمترین اهداف نمایشگاه است زیرا امروز فرهنگ کتاب های دفاع مقدس از نظر شکلی و محتوایی به بلوغ خود نزدیک شده و می تواند جوابگوی کسانی باشد که بیداری اسلامی را دنبال می کند بنابراین بحث بین‌المللی شدن و ترجمه این کتاب‌ها را پیگیری می‌کنیم.
 
سردار ناظری گفت: 95 نشر خصوصی و 25 نشر دولتی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و وزارت ارشاد نیز کارهایی جنبی و نشست‌های تخصصی خوبی برای این نمایشگاه در نظر گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس لازمه جامعه ما است و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نشان‌دهنده یک ملت باتمدن و بافرهنگ بوده لذا برای پیشرفت انقلاب، ملتی که می‌خواهد جریان ساز باشد باید مطلاع خود را بالا ببرد بنابراین کتاب نقطه محوری این کار است و ویژگی خاص کتاب دفاع مقدس انتشار حماسه های بسیاری است که آفریده است بنابراین باید فضایی که ؟ به وجود آوردند بشکینم و فضای انقلابی خود را برای مردم دنیا به نمایش بگذاریم.
 
وی در پایان اظهار داشت: پیش بینی برنامه های جنبیبرای این نمایشگاه انجام داده ایم که تئاتر خیابانی که شامل شوخی های رزمندگان دفاع مقدس است و همچنین غرفه دوست شهیدم، نقالی دفاع مقدس، غرفه ای برای فروش لوازم تحریر با تصاویر شهدا و رزمندگان از دیگر برنامه های نمایشگاه است و در پایان نمایشگاه نیز با یک نظرسنجی و ارزیابی غرفه نویسنده ناشر و خبرنگار برتر تعیین خواهند شد و 30 برنامه برای رونمایی از آثار نویسندگان و مکتوبات فرهنگی دفاع مقدس خواهیم داشت.
برچسب ها: ناظری ، نمایشگاه ، دفاع ، مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار