اهرم چانه‌زنی که از دست رفت؟

پوستر‌های "صداقت آمریکایی" فریاد 30 سال تقابل آمریکا با ملت ایران

در هياهوي مذاكرات ژنو و محرمانه ماندن نتایج حاصل شده از آن، بیلبوردهای خبرساز "صداقت آمریکایی" توجه رسانه‌ها و مردم تهران را به خود جلب كرد؛ به دنبال واکنش‌های متفاوت موافقان و مخالفان شورای شهر تهران در نهایت این بیلبوردها از معابر تهران جمع‌آوری شد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در هياهوي مذاكرات ژنو و محرمانه ماندن نتايج حاصل شده از آن "سازمان هنری - رسانه‌ای اوج" با بیلبوردهای خبرساز «صداقت امریکایی» توجه رسانه‌ها و مردم تهران را به خود جلب كرد؛ اين حركت از چشم تيزبين شبكه‌هاي مجازي و فضاي رسانه‌اي دور نماند.

بیلبوردهایی که با نمادسازی‌های خبرساز از دوطرف ایرانی و امریکایی پشت میز مذاکره، واکنش‌های چهره‌های مختلفي را از اعضای شورای شهر و روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران تا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برانگيخت.



خیز فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران براي تحليل و بررسي موضوع از زواياي مختلف، همچنين واکنش‌های متفاوت از موافق و مخالفان درنهایت به جمع آوری این بیلبوردها از معابر تهران ختم شد، كه هنوز ادامه دارد.

در همين زمينه "غلامرضا انصاري" عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران نارضايتي اعضاي اين شورا را نسبت به نصب تابلوهاي صداقت آمريكايي اعلام كرد و گفت: اصل این کار درست نبود، چرا که كشور در شرایطی قرار دارد که نیازمند آرامش بوده و در فضای کلی بین‌المللی باید در جهت حفظ آبروی تلاش کنیم.

وي با بيان اينكه ما این مسئله را در قالب تذکر به شهردار پیگیری خواهیم کرد، افزود: در حال حاضر دولت تدبیر و امید فضای آرام و منطقی برای ساماندهی مسائل اقتصادی و اجتماعی به وجود آورده است، بنابراین تنش به ضرر کشور ما خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این کار بدون هماهنگی با شورای شهر تهران صورت گرفته و ما از آن ناراضی هستیم، خاطرنشان کرد: نگرانی بعدی ما این است که بودجه اين تابلوها از اعتبارات شهرداری باشد که هنوز مشخص نشده است، بنابراین این موضوع در جلسه‌ای که خود شهردار شخصا حضور داشته باشد، سه شنبه هفته جاری یا یکشنبه آینده مطرح خواهد شد.



اين نارضايتي از سوي اين عضو در حالي است كه "مرتضي طلايي" عضو اصولگراي شوراي شهر تهران از نصب اين بيلبوردها در سطح شهر حمايت مي‌كند.

"مرتضي طلايي" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اصل حركت را يك حركتي انقلابي از سوي ملت دانست و تاكيد كرد: اين اقدام در رفتار جمعي از نيروهاي ارزشي و مردمي متجلي شده كه قابل تحسين است اما از قبل بايد هماهنگ مي‌شد.

وي با بيان اينكه اين اقدام با رعايت مقررات و توافق با مبادي ذيربط بهتر بود، ادامه داد: اين كار يك حركتي انقلابي و شدني بود، و بايد از قبل هماهنگ مي‌شد.

عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه سلطه‌گري آمريكا در طول انقلاب و جنايت‌هاي آن قبل از انقلاب فراموش‌شدني نيست، تصريح كرد: نظام آمريكايي مانند گرگ وحشي است كه به خودش رحم نمي‌كند چه برسد به ديگران؛ بنابراين ما نمي‌خواهيم گرگي را در لباس ميش ظاهر كنيم.

طلايي با بيان اينكه روحيه قابل تحسين مردم ما استكبارستيزي است كه در وجود آن‌ها كماكان ادامه دارد، تاكيد كرد: درهمه جاي دنيا حركت مردمي وجود دارد، به نظر مي‌رسد اين اقدام مردمي بايد حمايت و پشتيباني شود.

وي تاكيد كرد: موضع دولت در جاي خودش ديده مي‌شود، ما نبايد رودرروي آن قرار بگيريم، چراكه دولت خود گفته مذاكره‌ ما از موضع قدرت و حفظ منافع ملي-انقلابي است، اما نسبت به اين حركت نبايد خرده گرفته شده و اعتراض مي‌كردند.


عضو شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه اين اقدام از سوي چه ارگاني بود و چرا اعضاي شوراي شهر مواضع و واكنشات متفاوتي در اين زمينه دارند؟ گفت: به اين مسائل كاري ندارم و خود را درگير اين كارها نمي‌كنم من به عنوان يك عضو از شورا از اين حركت انقلابي حمايت كرده و آنرا در راستاي پشتيباني از دولت و پيامي به دشمن مي‌بينم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مواضع متفاوت اعضاي شوراي شهر در تصميمات اجرايي اين سازمان مشكلي ايجاد نمي‌كند؟ اظهار داشت: هركس نقطه‌نظراتي داشته و احتمال واكنش‌هاي معكوس وجود دارد، و اين مسئله در تصميمات اجرايي اثري ندارد، چراكه اقدام عملي و اجرايي در اختيار شهرداري است.

طلايي خاطرنشان كرد: اگر جوانان شهر از من درخواستي براي انجام چنين اقداماتي داشته باشند از آن‌ها حمايت مي‌كنم.





در همين حال "احسان محمدحسني" مسئول سازمان هنري_رسانه‌اي اوج اعلام کرد نصب بيلبوردهاي صداقت آمريكايي با هماهنگي كامل زيباسازي شهرداري تهران و نمايندگان آن‌ها صورت گرفته است.

حسنی با تاکید بر اینکه این اقدام سازمان اوج کاملا با هماهنگی شهرداری تهران صورت گرفته است، در واکنش اظهارات سخنگوی شهرداری مبنی بر اینکه نصب بیلبوردها بدون هماهنگی شهرداری بوده است، افزود: انجام این کار، کاملا هماهنگ شده و مسئولین سازمان زیباسازی شهرداری تهران این کار را تائید کرده‌اند و هیچ کاری بدون هماهنگی انجام نگرفته است، چه طرح نصب بنرهای شهدای ترور و چه طرح "جنگ و کار تا پیروزی ادامه دارند هنوز" و به علاوه طرح اخیر که به نام "صداقت آمریکایی" مطرح است، با هماهنگی کامل سازمان زیباسازی و نمایندگان آنها انجام شده و ما هم از این همکاری آنها تشکر می‌کنیم.

وی افزود: گمان می‌کنم سخنگوی شهرداری در جریان جزئیات کار نیست و اطلاعات وی دقیقی نبوده ولی سخنان ما همراه با اسناد و مدارک است.



مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج با بیان اینکه به زودی اطلاعیه‌ای را روابط عمومی سامان در این زمینه منتشر خواهد کرد، اظهار داشت: اگر فرجام آنچه در رسانه‌ها در جریان است، به انباشت و نهایتا انفجار خشم انقلابی فرزندان این آب و خاک در راه‌پیمایی یوم‌الله 13 آبان منجر شود و در شکوه هرچه بیشتر حماسه ملی پیش روی ملت موثر باشد که هست، پس در طبل‌‌ها بیشتر بکوبید.

حسنی اضافه کرد: کشور در حال حاضر برای برون رفت از مشکلات تلمبار شده بر دوش مسئولان و مردم نیاز به آرامش و ثبات دارد و روشن است که چه کسانی و برای چه منافعی نیاز به حاشیه‌سازی و جنجال دارند.

به نظر مي‌رسد جمع‌آوري بيلبوردها از سطح شهر تهران با فشار برخی از مسئولان دولتی انجام و طي 48 ساعت تمام بيلبورد‌ها از سطح شهر جمع شدند.

با وجودی که تا به امروز کلیت تلاش تیم دیپلماتیک دولت یازدهم مورد تایید مقام معظم رهبری و مردم بود اما برخی کارشناسان سیاست خارجی و دیپلمات‌های کهنه‌کار معتقدند در موضوع نوع مواجهه با آمریکا با توجه به سوابق شرارت‌های پیاپی که ایالات متحده داشته، باید با دقت و احتیاط بیشتری برخورد کرد.

نکته‌ای که نباید مورد غفلت مسئولان سیاست خارجی دولت قرار گیرد، لزوم بهره‌مندی از دیپلماسی عمومی و قدرت افکار عمومی جامعه ایرانی است؛ کما اینکه پوستر‌های صداقت آمریکایی(با توجه به انجام و اجرای آن توسط یک سازمان مردم‌نهاد) می‌توانست در پشت میز مذاکرات به عنوان یک برگ برنده برای تیم کشورمان، قدرت چانه‌زنی ایران را افزایش دهد و به نوعی بر لزوم انجام اقدامات اعتمادساز توسط طرف‌های غربی صحه بگذارد.


تصاوير گرفته شده از تهران نشان می‌دهد که به جای "صداقت آمريكايي"، بیلبورد دیگری با این مضمون نصب شده: "نه ظلم می‌کنیم و نه ظلم می‌پذیریم".





انتهاي پيام/

گزارش: سعیده حسن خانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
-
ساجد
۱۱:۳۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۲
باسلام
جنایات دهشتناک آمریکا و عمال دست نشانده آن هنوز بر قلب مردم بصیر و فهیم ما سنگینی می کند
ما مطیع امر ولایتیم
بدنیست دوستان اصلاح طلب فرمایشات مقام معظم رهبری در دیداری که از دانشکده افسری ارتش بعد از بازگشت آقای روحانی از سفر و تماسی که بالاخره معلوم نشد اول آمریکا درخواست کننده تماس بوده یا طرف ایرانی !! یکبار دیگر گوش کنند.
هنوز هم مرگ بر آمریکا پرطنین تر خواهد بود
آخرین اخبار