لاریجانی پیش از سفر به چین/2

ایران و چین اشتراکات زیادی در مسائل منطقه و بین‌المللی دارند

رئیس مجلس پیش از سفر به چین گفت: ایران و چین با وجود داشتن روابط گسترده فرهنگی و اقتصادی، در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای تعاملات دوجانبه‌ دارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان پیش از آغاز سفر چند روزه به چین در جمع خبرنگاران، گفت: سفر به چین بنا به دعوت رئیس پارلمان خلق چین و با همراهی تعدادی از نمایندگان مجلس و دوستان دولت صورت می‌گیرد.

وی افزود: ایران و چین با وجود داشتن روابط گسترده فرهنگی و اقتصادی، در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای تعاملات دوجانبه‌ دارند.

رئیس مجلس تصریح کرد: موضوع اصلی سفر به چین مسائل پارلمانی است چراکه در چند سال اخیر چین به عنوان اولین شریک تجاری ایران به شمار می‌آمد.

لاریجانی اظهار کرد: همچنین رایزنی‌های منطقه‌ای به دلیل اشتراکات به صورت مستمر وجود دارد و خوشبختانه در برخی از زمینه‌ها همچون همکاری علمی و فرهنگی روابط به صورت نزدیک پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس پارلمان چین در دو سال پیش، ادامه داد: در آن سفر بحث‌ها و همکاری‌های خوبی صورت گرفت و در سفر پیش رو برخی از این توافقات گذشته دنبال می‌شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: ما معتقدیم چین می‌تواند در برخی از پروژه‌های کلان نقش‌آفرینی کند و از آنجائیکه تاثیر چین را در موضوع هسته‌ای ایران مهم می‌دانیم در این سفر نیز با رئیس جمهور، دبیر شورای امنیت ملی، رئیس پارلمان چین و همچنین برخی از مسئولان چین در این باره گفتگو خواهیم کرد.

گفتنی است، رئیس مجلس به همراه یک هیئت پارلمانی لحظاتی پیش تهران به مقصد پکن ترک کرد. لاریجانی قرار است در این سفر با شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین، رئیس کنگره ملی خلق چین، برخی از اعضای شورای دولتی دیدار کند و همچنین وی در دانشگاه مطالعات خارچی پکن نیز سخنرانی می‌کند و چند مصاحبه مطبوعاتی رسانه‌ای با رسانه‌های مطرح چین خواهد داشت.


انتهای پیام/
برچسب ها: لاریجانی ، ایران ، چین ، روابط ، تجاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار