در واکنش به راهپیمایی گسترده 13 آبان؛

سخنگوي کاخ سفيد: بي‌اعتمادي بين آمريکا و ايران عميق است و یک‌شبه حل نمی‌شود

"جی کارنی"، سخنگوی کاخ‌سفید آمریکا، در پی تظاهرات گسترده روز ۱۳ آبان در ایران گفت: بي‌اعتمادي بين آمريکا و جمهوري اسلامي ايران عميق است و يک‌شبه حل نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "جي کارني" سخنگوي کاخ سفيد در کنفرانسي مطبوعاتي گفت : سابقه بي‌اعتمادي بين آمريکا و جمهوري اسلامي ايران عميق است و يک‌شبه پاک نخواهد شد.

خبرنگاري از وی پرسيد: اين هفته گفتگوهاي هسته اي درباره ايران در ژنو برگزار خواهد شد. امروز سالگرد محاصره(تسخیر) سفارت آمريکا در سال 1979 در تهران بود.شما چه انتظاري از اين گفتگوها داريد؟

سخنگوي کاخ سفيد گفت:من مي توانم به چند مطلب اشاره کنم. همانطور که رئيس جمهور نيز گفت، تاريخ بي‌اعتمادي بين آمريکا و جمهوري اسلامي ايران عميق است و طي يک‌شب پاک نخواهد شد اما آنچه که ما اکنون در حال انجام آن هستيم درباره اعتماد نيست بلکه ما وارد مذاکرات جدي و اساسي شديم که امکاني را فراهم مي کند تا بتوانيم پيشبرد برنامه هسته‌اي ايران را متوقف کنيم و شفاف‌سازي بيشتري در فعاليت‌هاي هسته‌اي آنها بدست آوريم و درباره راه حل درازمدت و جامع که نگراني‌هاي بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران را برطرف مي کند، گفتگو کنيم. هدف ما دستيابي به توافق قابل راست‌آزمايي است که اجازه نمي دهد ايران به تسليحات هسته‌اي دست يابد.  ما گفتيم پنجره (فرصت) باز است و براي رسيدن به هدف خود براي جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي بايد اين پنجره (فرصت) را پرحرارت دنبال کنيم. اين پنجره باز است اما براي مدت نامحدود باز نخواهد ماند. بنابراين همانطور که در گذشته گفتيم بايد از اين فرصت استفاده کنيم و ببينيم ايران تا چه حد در برطرف کردن نگراني‌هاي بين‌المللي در زمينه برنامه هسته‌اي اين کشور که قابل راست‌آزمايي باشد ،جدي است.آمريکا و سراسر جامعه بين‌المللي در اين زمينه نگران هستند.

خبرنگاري پرسيد: آيا شما از تظاهرکنندگان که همچنان شعار مرگ بر آمريکا سر مي دهند، پيامي دريافت مي‌کنيد و مهم است؟

"جي کارني" گفت: ما معتقديم اکثريت مردم ايران روابط بهتر با غرب و منافع حاصل از روابط بهتر با غرب از جمله منافع اقتصادي حاصل از ملحق شدن مجدد به جامعه بين‌المللي را به وضع فعلي ترجيح مي‌دهند. من فکر مي‌کنم اين چيزي است که انتخابات به ما گفت و منجر به اين تحول و اين دستاورد بالقوه شد. ما به اين مذاکرات اساسي ادامه مي‌دهيم تا بتوانيم به هدفي که بدنبال آن هستيم، برسيم. سال گذشته با فراز و نشيب زيادي همراه بود.

ايران طي روزهاي 15 و 16 اکتبر دور تازه اي از مذاکرات را با آمريکا، چين،‌ روسيه، فرانسه، انگليس به علاوه آلمان موسوم به گروه 1+5 در ژنو انجام داد و موافقت کرد بار ديگر با اين گروه طي روزهاي هفتم و هشتم نوامبر در همين شهر سوييس ديدار کند.  

این گفته‌ها در حالی مطرح شده است که دولت آمریکا از سوی کنگره آن کشور و برخی هم‌پیمانان خود در خاورمیانه در مورد رابطه با ایران و رویکردی که در قبال تهران در پیش گرفته، تحت فشار است.

"جی کارنی" می‌گوید: دولت متبوع او بر این عقیده است که بیشتر ایرانیان خواستار رابطه‌ای بهتر با غرب‌اند. سخنگوی کاخ سفید در توضیح گفته‌هایش می‌افزاید نتیجه انتخابات تازه در ایران است که آمریکا را به این نتیجه رسانده است.

کارنی به خبرنگاران گفت دولت ایالات متحده همچنان بر گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به اهداف سیاسی‌ای که در جست‌وجوی آن است، متمرکز می‌ماند.

او در عین حال با اشاره به گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که میان ایران و آمریکا پیشینه‌ای دیرینه در بی‌اعتمادی وجود دارد و یک‌شبه همه چیز حل نخواهد شد.

یک‌شبه حل نشدن مشکلات موضوعی‌ست که طبق گزارش ها از ایران٬ حسن روحانی نیز روز ۱۳ آبان به آن اشاره کرده است.

"جي کارني" در ادامه در مورد دیگر مباحثات نیز گفت:فردا رئيس جمهور ميزبان سران تجاري است و درباره اهميت اصلاح قانون مهاجرت براي تقويت رشد اقتصادي آمريکا گفتگو خواهند داشت.اصلاح قانون مهاجرت تا 20 سال آينده کسري بودجه را حدود 850 ميليارد دلار کاهش خواهد داد و موجب رشد اقتصادي 1.4 تريليون دلار خواهد شدکه 5.4 درصد بر توليد ناخالص ملي تا سال 2033 خواهد افزود. اين طرح مورد حمايت دو حزب دموکرات و جمهوريخواه و سران تجاري و کارگري است.

سخنگوي کاخ سفيد گفت: همچنين سنا امروز درباره قانون عدم تبعيض در استخدام 2013 راي گيري خواهد کرد. اين قانون در حقيقت مبارزه دولت با تبعيض در استخدام براساس جنسيت است.

جي کارني گفت: سايت طرح سلامت اوباما قابل تعمير است و مشکل آن برطرف خواهد شد. تلاش ها براي بهبود اين سايت ادامه دارد.

"جي کارني" درباره روابط آمريکا و پاکستان گفت:رئيس جمهور آمريکا و نخست وزير پاکستان ديدار خوبي داشتند. همانطور که رئيس جمهور بارها گفته است باوجود مقداري تنش و سوء تفاهم بين دو کشور اميد به پيشرفت در روابط دو کشور وجود دارد.حکيم الله محسود رهبر طالبان پاکستان براثر حمله هوايي آمريکا کشته شد. اين گروه قصد بمب گذاري نافرجام در ميدان تايمز در نيويورک داشتند. حکيم الله و دوستانش به صورت علني مي گفتند به تلاش براي هدف قرادادن آمريکايي‌ها ادامه خواهند داد.

"جي کا رني" گفت:سوريه همچنان موضوعي مهم است.ما به هدف ژنو دو متعهد هستيم و به مشورت از نزديک با فرستاده ويژه اخضر ابراهيمي و روس ها ادامه مي دهيم.اخضر ابراهيمي فردا با مقامات روسي و امريکايي گفتگوهاي دو جانبه در اين زمينه خواهد داشت. هيئت آمريکايي به رياست "وندي شرمن" دستيار وزارت خارجه آمريکا خواهد بود. ما همه تلاش خود را براي آوردن مخالفان به ميز مذاکره به کار خواهيم بست.

وي گفت: آشتي سياسي و رسيدن به راه حل سياسي از طريق مذاکره تنها راه جلوگيري از خونريزي در سوريه است.بشار اسد نمي تواند بخشي از آينده سوريه باشد. وي مدتها قبل به خاطر اقداماتي که برداشت،اين فرصت را از دست داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار