قشقاوي در دانشگاه شاهد:

شواهد حاکي‌ از نتايج مطلوب در مذاکرات است/ملت بر رعايت خطوط قرمز تاکيد دارد

معاون کنسولي وزارت خارجه با بيان اينکه ملت ایران اصل مذاکره را پذیرفته و براین باور است که خطوط قرمز باید در مذاکرات رعایت شود، گفت: در حال حاضر با توجه به شواهد در مذاکرات نتایج مطلوبی را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع "مذاکره با آمریکا" پیش از ظهر امروز با حضور حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه در دانشکده فنی دانشگاه شاهد برگزار شد.  
 
قشقاوی با اشاره به اصل مذاکره و رویکرد ایران در اين مسئله اظهار داشت: ملت ایران اصل مذاکره را پذیرفته و براین باور است که خطوط قرمز باید در مذاکرات رعایت شود و در عین حال پیشرفت و حرکت روبه جلو نیز باید احساس شود.
 
وی با تاکید براینکه تعبیر ما در مذاکرات رویکرد برد- برد است تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شواهد در مذاکرات نتایج مطلوبی را خواهیم داشت.
 
معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نتایج مذاکرات این دور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: هم اکنون مذاکرات در ژنو در حال برگزاری است اجازه دهید تا این مذاکرات به سرانجام برسد و پایان مذاکرات درباره نتایج آن نیز صحبت خواهیم کرد.  
 
قشقاوی با اشاره به نتایج مذاکرات ژنو1 ابراز داشت: مذاکرات ایران و 1+5 در نشست ژنو1 به گونه‌ای برگزار شد که یک چارچوب کلی برای آن ارائه شد به گونه‌ای که گام‌ها و اهدافی که باید صورت پذیرد در آن تعریف شده است و در این زمینه توافقاتی صورت گرفته است .
 
وی ادامه داد: چارچوب ژنو 2 براساس محتوا است ادامه داد: در عین این که چارچوب کلان حفظ شده محتوا نیز در این میر حائز اهمیت است که باید براساس آن اقدامات صورت پذیرد.  
 
معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه اضافه کرد: بحث‌های محتوایی مذاکرات نیازمند جزییات است که باید منتظر نتایج بود.  
 
قشقاوی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده چگونه بوده و توسط چه کسانی اعضای تیم انتخاب شده‌اند اظهار داشت: این امر مهم در شورای امنیت ملی تصمیم گیری شده است و رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این شورا اجازه داشت تا انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده را به وزارت خارجه ارجاع دهد. لذا  اعضای تیم مذاکره کننده از سوی وزارت امور خارجه که مسئول این امر است تعیین شده که این موضوع همانند دوره‌های گذشته انجام شده است.  

قشقاوی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه "ارتباط با آمریکا" چگونه با شعار "مرگ بر آمریکا" قابل جمع است و آیا می‌توان در این چارچوب رفتار کرد گفت: بحث رابطه با آمریکا مطرح نیست و بحث خاص انرژی هسته‌ای با آمریکا که به عنوان یکی از اعضای 1+5 است مطرح می‌باشد.

وی با بیان اینکه درباره برخی موضوعات خاص منطقه‌ای گفتگوهایی با طرف آمریکایی داشتیم ادامه داد: مذاکره افغانستان و عراق از جمله مواردی بود که ایران با آمریکا در این زمینه به بحث و گفتگوی دوجانبه پرداخته است و ظریف یکی از افراد مذاکره کننده در مسئله افغانستان بوده است.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه افزود: اینبار اجازه‌ای که به اعضای مذاکره‌کننده داده شده به تیم‌های غربی نیز داده شده بود و ما اجازه داشتیم با طرف آمریکایی در قالب 1+5 گفتگویی داشته باشیم.

قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره بحث کاردار غیرمقیمی که در رابطه با سفارت انگلیس مطرح شده است تصریح کرد: مسائل ایران و انگلیس مسائل متعددی است که شاید هرکدام از این دو کشور برای بخشی از کار و روابط اولویت‌هایی را مدنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه بحث رابطه با انگلیس تنها درباره مسائل خاص سیاسی، فرهنگی و ... نیست مطرح کرد: موضوع ايرانيان مقيم انگليس برای طرف ایرانی یکی از بخش‌های مهم است که حدود 35 هزار نفر ایرانی مقیم شهرهای مختلف انگلیس هستند.

قشقاوی با بيان اينکه بسیاری از اتباع ایران مقيم انگليس را افراد با سابقه‌ای طولانی در خدمت به نظام اسلامی را تشکیل می‌دهند، گفت: برخی از آنان به دلیل تحقیقات علمی و حضور خانواده‌شان به تدریج به انگلیس رفته و جزو تبعه آن کشور شده‌اند.

وی با بیان اینکه اتباع ایرانی حاضر در انگلیس خدمات کنسولی را می‌طلبد که اگر سفارت بسته شود دچار مشکلات زیادی خواهند شد اظهار داشت: این آمار برای افراد انگلیسی مقیم ایران کاملا متفاوت است و آمار نسبی که از آنان دارم 200 یا 300 نفر هستند.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه با تاکید براینکه اولین اولویت ما در بحث انگلستان اقدامات کنسولی است که شاید برای آن‌ها مهم نباشد تصریح کرد: مهم‌ترین اولویت برای ما حوزه دیپلماسی عمومی است، چراکه لندن کشور تاثیرگذار و شهر رسانه‌ها است و حضور سفارتخانه فعال در این کشور می‌تواند در فعالیت دیپلماسی عمومی بسیار تاثیرگذار باشد برهمین اساس بحث کاردارهای غیر مقیم که به صورت ترددی هستند توسط سفارتخانه‌ها معین می‌شود که ممکن است در صورت پیشرفت منجر به اصل گشایش سفارتخانه‌های دو کشور شود.

قشقاوی با بیان اینکه مجلس کاردارهای غیر مقیم را تا سطح کارداری تصویب کرده و کماکان این قانون وجود دارد ابراز داشت: ارتباط با سطح کارداری نکته‌ای نیست که غیرقانونی تلقی شود و بخش مهمی از آن به مذاکرات ایران و انگلیس متعلق است که در این زمینه دو وزیر امور خارجه با یکدیگر گفتگوهايي داشته‌اند و مذاکرات بیانگر دورنمای روشنی بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون نیز بخش زیادی از قانون کنسولی تحت یک پرچم ثالث انجام مي‌شود، یادآور شد: ایران و انگلیس اقدامات خود را در سفارتخانه‌های دو کشور دیگر یعنی عمان و سوئد انجام می‌دهند و پرچم سوئد در بالای سفارتخانه انگلیس و پرچم عمان بر فراز سفارتخانه ایران است که شایسته است از دولت عمان که صادقانه حافظ منافع ملی ما بود صمیمانه تشکر کنم.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه ابراز داشت: اگر پرچم خودمان بر فراز سفارتخانه برود طبعا نتایج مثبتی خواهد داشت و در این زمینه دو کشور با اطمینان خاطر بیشتری گام برمی‌دارند.

قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره و رابطه با آمریکا درحالی که عدم صداقت آن‌ها برای ملت ایران تجربه شده است گفت: مقام معظم رهبری به خوبی درباره نتایج مذاکرات صحبت کرده‌اند اینکه اگر به نتیجه برسیم چه بهتر و اگر هم نتیجه‌ای نگرفتیم تجربیاتی برای کشورمان حاصل می‌شود که موجب اقنای داخلی بیش از گذشته خواهد شد.

وی با تاکید براینکه در مذاکرات اخیر چه به نتیجه برسیم و چه به نتیجه نرسیم بازنده نخواهیم بود تصریح کرد: هرچند کشور ما با طرف مقابل یعنی آمریکا مذاکره می‌کند امید به نتیجه‌گیری مطلوب داریم.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه درباره موضوعات خاص با آمریکا مذاکره داشتیم و همه آن‌‌ها بی نتیجه نبوده است مطرح کرد: در مسئله عراق که مجموعه اقداماتی از سوی ایران در برابر آن صورت گرفت شرایطی ایجاد شد که امروزه با این کشور همسایه، دوست و برادر هستیم و نظامیان آمریکایی عراق را ترک کرده‌اند که این خود نشان از نتایج مطلوب مذاکرات دارد.

قشقاوی افزود: در بحث مذاکرات ایران و آمریکا پیرامون موضوعات خاص که امروز بجث مسئله هسته‌ای مطرح است باید منتظر باشیم تا ببینیم نتیجه چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رئیس‌جمهور کشور با اکثریت آرای مردم انتخاب شد و برخی به عنوان گروه فشار تلاش می‌کنند رویکرد دولت را تحت تاثیر قرار دهند آیا فکر می‌کنید رویکرد دولت براین اساس تغییر می‌کند اظهار داشت: اختلاف نظر همیشه وجود داشته است و در دولت‌های گذشته نیز اختلاف نظر درباره فعالیت‌ها و مسائل گوناگون موجود بوده است.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه با بیان اینکه شرایط کشور هم‌افزایی بيشتر نیروها و قوا را می‌طلبد گفت: راه این هم‌افزایی راهکار این هم‌افزایی ارائه پیشنهادات در کنار انتقادات است و رهبری اکنون خیلی از دعواهای داخلی را حل کرده است.

قشقاوی با تاکید براینکه اکنون رهبر معظم خیلی از نزاع‌های داخلی را حل کرده‌اند گفت: باید همه در مقابل نسل رهبری مقید باشیم که اجتهاد نکنیم که اگر اینگونه اقدام نکنیم زمینه انحراف را فراهم کرده‌ایم و نباید انتظار داشته باشیم تا به نتیجه مطلوبی برسیم.

وی با بیان اینکه قطعا همه در کشور تفکرات واحدی ندارند اظهار داشت: از نخبگان و کارشناسان انتظار می‌رود تا راه‌حل‌ها و پیشنهادات خود را به مسئولان مذاکرات ارائه دهد چراکه وزارت خارجه معصوم نیست.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه با تاکید براینکه پیشنهادات ضعیف است و بیشتر هشدار و انذال و نگرانی در مباحث مطرح است تصریح کرد: سوال از وزیر همیشه حق نمایندگان محترم بوده و در تمامی دنیا سوالات در چارچوب حزب از وزرا پرسیده می‌شود اما در کشور ما حزبی وجود ندارد.

قشقاوی با بیان اینکه درمجلس فراکسیون‌داری عنوان کرد: نمایندگان می‌توانند سوالات خود را در قالب فراکسیون مطرح کنند و پیش از طرح سوالات به رای‌گیری بپردازند.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه با بیان اینکه پرسش از وزیر حق همه است تاکید کرد: وقت وزیر نیز وقت بیت‌المال است اما در همه جای دنیا پیش از پرسش از وزیر به وی درباره اقداماتش متذکر می‌شود و وزیر را حداقل در جریان سوال قرار می‌دهند.

قشقاوی با موفق‌ خواندن عملکرد وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: اگر امروز دوباره درباره عملکرد ظریف از نمایندگان مجلس سوال شود بیش از 230 نماینده به وی رای اعتماد می‌دهند.

وی تاکید کرد: بزرگان مجلس همچون حجت‌الاسلام ابوترابی، لاریجانی و سایر نمایندگان و همچنین برخی از فراکسیون‌ها حمایت خود را از اقدامات انجام شده وزیر امور خارجه اعلام کرده‌اند.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه با اشاره به مکانیزم طرح وزرا در ایران مطرح کرد: اگر نماینده‌ای سوال بپرسد وزیر باید با پاسخ خود او را قانع کند همچنان که بقیه نمایندگان نیز باید قانع شوند اما تیتری از این مسئله بیرون می‌آید این است که وزیر نتوانست نماینده یا نمایندگان سوال کننده را قانع کند که البته بنده به عنوان کارشناس این مکانیزم را بررسی خواهم کرد.

قشقاوی اضافه کرد: حق همه نمایندگان سوال از وزیر است اما بخشی از دیپلماسی که توسط وزیر انجام می‌شود دیپلماسی پنهان است.

وی با تاکید براینکه کشاندن وزیر به صحن علنی او را دچار تناقض خواهد کرد تصریح کرد: آمدن وزیر به صحن علنی او را وادار می‌کند به گونه‌ای صحبت کند که نمایندگان سوال کننده قانع شوند یا مجبور است در برابر رسانه‌ها به گونه‌ای سخن بگوید که بخش پنهان دیپلماسی از بین نرود.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه با بیان اینکه در شرایط کنونی و سوال از وزیر وی دچار پارادوکس می‌شود گفت: اینکه وزیر را مداوم به مجلس بکشانیم هنر نکرده‌ایم البته چیزی که در رسانه درباره غیرعلنی بودن جلسه با وزیر امور خارجه است نشان دهنده بالا رفتن درک دوستان ما در مجلس است اما پاسخ وزیر خارجه ماهیت دیپلماسی است و ماهیت کشک نیست.

قشقاوی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما در بخشی از سخنان خود درباره گشایش اقتصادی یکی از دلایل مذاکره با آمریکا گشایش در امور اقتصادی است آیا رابطه با آمریکا موجب گشایش اقتصادی می‌شود گفت: روند رو به رشد اقتصادی کشور ما نشان از این دارد که ما ثابت کردیم که تحریم‌ها در کشور ما تاثیری ندارد و غرب با اتخاذ تحریم‌ها نمی‌توانند به هدفشان برسند و شاهد آن مشارکت پرشور مردم در انتخابات است که علاقمندی مردم را به نظام نشان می‌دهد.

وی با تاکید براینکه قطعا ملت ما با پایمردی در برابر آزار و اذیت‌ها موفق و سربلند همانند گذشته بیرون خواهد آمد خاطرنشان کرد: تحریم اقتصادی از سوی غرب تاکتیکی بوده تا تعلیق مسائل هسته‌ای را در بر داشته باشد که خوشبختانه توقفی در این مسیر صورت نگرفته است.


انتهاي پيام/
برچسب ها: ژنو ، مذاکره ، تیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.