تصویب لايحه از سرگيری‌ها کمک‌های آمریکا به مصر در کميته روابط خارجي سنا

کميته روابط خارجي سنا لايحه از سرگيری‌ها کمک‌ها به مصر را تصويب کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از يکي از کميته‌هاي سناي آمريکا روز چهارشنبه لايحه اي را تصويب کرد که زمينه را براي از سرگيري کامل کمک هاي يک ميليارد و 600 ميليون دلاري اين کشور به مصر فراهم مي‌کند. 

به موجب اين مصوبه ، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا اختيار خواهد داشت  از يکي از قوانين فدرال در راستاي امنيت ملي چشم پوشي کند. هنوز معلوم نيست کنگره از اين مصوبه حمايت گسترده تري خواهد کرد يا خير. 

هدف از مصوبه کميته روابط خارجي سنا رسيدگي به يکي از مهم ترين چالش هايي است که سياستگذاران آمريکايي از زمان برکناري محمد مرسي، رئيس جمهور مصر توسط ارتش اين کشور در ماه ژوييه تاکنون با آن رو به رو هستند. دولت باراک اوباما، رئيس جمهور و کنگره آمريکا ماه هاست که بر سر دو راهي ادامه کمک نظامي به مصر - که به تامين امنيت اسرائيل و آمريکا کمک مي کند- يا اجراي قانون حدوداً 30 ساله اي که به موجب آن هر گونه حمايت غيربشردوستانه و غيردموکراتيک از دولت هايي که با کودتا روبرو شده اند را منع مي کند مانده اند.

دولت اوباما سرانجام در ماه اکتبر تصميم گرفت تا زماني که « پيشرفت قابل ملاحظه اي » در جهت تشکيل دولتي فراگير از طريق برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه در مصر مشاهده نکند، از تحويل تجهيزات جنگي از جمله ده فروند بالگرد آپاچي به ارزش بيش از 500 ميليون دلار، موشک هاي ضدکشتي هارپون و 260 ميليون دلار پول نقد به اين کشور خودداري کند. اين راهبرد نه مورد رضايت طرفداران دموکراسي قرار گرفت و نه مقامات بلندپايه امنيتي . 

لايحه اي که رابرت منندز، سناتور دموکرات و باب کروکر، سناتور جمهوريخواه پيش نويس آن را تهيه کردند و ديروز در سنا تصويب شد، به رئيس جمهور اختيارات بيشتري براي اقدام در صورت بروز موارد مشابه در آينده مي دهد. به موجب اين مصوبه، در صورتي که کمک به يک کشور براي تامين امنيت ملي ضروري باشد، رئيس جمهور مي تواند از محدوديت قانون مربوط به کودتا تا يک سال صرف نظر کند. 

همچنين اين مصوبه به دولت اجازه نتيجه گيري درباره اينکه در مصر کودتا رخ داده است يا خير،  نمي دهد- تصميمي که موجب حيرت زيادي در کنگره شد. در عوض وزير امور خارجه بايد به هر ترتيبي که مي تواند درباره اينکه آيا ظرف 30 روز تغيير قدرت در مصر کودتا شده است يا خير . 

تنها سناتور عضو کميته روابط خارجي سنا ( با 18 عضو) که با اين لايحه مخالفت کرد، راند پل، سناتور جمهوريخواهي بود که همواره براي قطع کامل کمک به مصر تلاش کرده است. 
به گفته مشاوران، ليندسي گراهام، سناتور جمهوريخواهي که از مخالفان کمک ها به مصر است، عضو اين کميته نيست اما در حال تدوين پيش نويس لايحه خاص خود است. 

گراهام انتقال 60 ميليون دلار از آمريکا به مصر را براي اجراي يک برنامه سرمايه گذاري متوقف کرده بود. کوين بيشاپ، سخنگوي وي روز چهارشنبه گفت اين وجوه هم اکنون آزاد شده است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: سنا ، آمریکا ، کمک ، مصر ، میلیاردی ، مصوبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار