"رجالی تهرانی"در برنامه تا نیایش؛

دولت مشروعیت خود را از ولی فقیه می‌گیرد + فیلم

یک روحانی گفت: دولت که رئیس‌جمهور در راس آن قرار دارد مشروعیت خود را در عصر غیبت از ولی فقیه جامع‌الشرایط می‌گیرد، این امر در قانون اساسی ما نیز وجود دارد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام رجالی تهرانی" با حضور در برنامه تا نیایش، گفت: کجا اتفاق افتاده که حضرت امام یا مقام معظم رهبری در زندگی خصوصی مردم دخالت کنند؟
 
وی ادامه داد: البته در کشورهای دیگر شنود و دخالت در زندگی مردم وجود دارد اما بحث بر سر این است که اصلا چنین مسئله‌ای نزد ما نیست.
 
این روحانی افزود: در ذهن ما مرتبا گنجانده‌اند که ولایت مطلقه در همه چیز دخالت می‌کند، در ازدواج و طلاق افراد و در زندگی خصوص آنها، در حالی که اصلا چنین نبوده و کار ولایت این نیست.

رجالی تهرانی اظهار داشت: در سخنان حضرت امام در تاریخ 16 دی‌ماه سال 66 می‌بینیم که می‌فرمایند "اگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهی است باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضه به نبی اسلام یک پدیده بی‌معنا و بی‌محتوا باشد".
 
وی تاکید کرد: من برای این از امام شاهد می‌آورم تا مشخص شود نظر مدافع اصلی ولایت مطلقه فقیه چیست.

این روحانی تصریح کرد: ایشان در ادامه به پیامدهای این مسئله اشاره می‌کنند که هیچ کس نمی‌تواند منتظم به آن باشد؛ مثلا خیابان‌کشی‌ها که مستلزم تصرف در منزلی یا حریم آن است که در چارچوب احکام فرعیه نیست.
 
رجالی تهرانی افزود: همچنین نظام وظیفه، اعزام اجباری به جبهه‌ها، جلوگیری از ورود و خرج ارز، جلوگیری از ورود و خروج هرگونه کالا، منع احتکار در غیر دو الی سه مورد، گمرکات و مالیات، جلوگیری از گرانفروشی، قیمت‌گذاری، جلوگیری از پخش مواد مخدر، منع اعتیاد به هر نحو، حمل  اسلحه به هر نوع و امثال اینها که از اختیارات دولت است نیز از جمله این موارد است.  

وی اظهار داشت: در نظام اسلامی دولت به ماهو دولت معزول و مشروع است.
 
این روحانی تاکید کرد: دولت که رئیس‌جمهور در راس آن قرار دارد مشروعیت خود را در عصر غیبت از ولی فقیه جامع‌الشرایط می‌گیرد، این امر در قانون اساسی ما نیز وجود دارد.  
 
رجالی تهرانی تصریح کرد: اگر قرار باشد احکام فرعیه الهیه باشد و ولایت مطلقه به معنای فوق‌الذکر نباشد تکلیف اینگونه موارد چه می‌شود؟

وی افزود: این در حالی است که خود پیامبر اسلام نیز این کارها را انجام می‌داده، لذا جمله حضرت امام قابل تامل است.
 
این روحانی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری خبرگان در شهریور 1390 ادامه داد: ایشان گفتند که "ولایت مطلقه فقیه یعنی انعطاف‌پذیری دستگاه ولایت، معنای این مسئله این است که مجموعه دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر که رهبری در راس آنها قرار دارد به طور دائم با انتخاب آنچه درست‌تر و کامل‌تر است خود را به طور مداوم متحول کرده و با تکمیل نظام‌سازی کشور را به پیش می‌برد".

رجالی تهرانی اظهار داشت: ایشان تاکید می‌کنند "مطلقه یعنی در دست کلیدساز اصلی نظام حالت انعطافی وجود دارد که می‌تواند هرجا لازم شود مسیر را تصحیح و تکمیل کند".

وی تصریح کرد: یعنی مطلقه بودن برای این است که اگر جایی بن‌بستی پیش آمد راه را باز کند نه اینکه بن‌بست ایجاد کند، هر جا اشکالی به وجود آمد آن را تصحیح کند، اگر جایی ناقص است تکمیل شود، اگر قانون جایی پاسخگو نبود، ولی‌فقیه جامع‌الشرایط بتواند از اختیار خود استفاده کرده و مشکل را حل کند.

این روحانی ادامه داد: لذا در قانون اساسی از وظایف و اختیارات رهبر و ولی فقیه است، در اصل 110 قانون اساسی که بعدا آن را خدمت عزیزان عرض می‌کنیم، یکی از مواردی که هست، آن است، در آنجاهایی که بن‌بست وجود دارد، هیچ راهکاری دیده نمی‌شود و هیچ جایی نیست که آن کار را انجام دهد، ولی فقیه جامع الشرایط برای برون‌رفت از این بن‌بست می‌تواند وارد عمل شود و در واقع راهکار، دستور و حکم بدهد برای اینکه این مشکل را برطرف کند.

رجالی تهرانی تصریح کرد: لذا خود همان مسجد دولت می‌تواند این کار را بکند؟ یعنی مثلا شهردار بیاید و بگوید من دارم راهسازی می‌کنم، وظیفه شهرسازی هم به عهده من است، مسجد را از اینجا بردارید و در جای دیگر بسازید. می‌تواند؟ نمی‌تواند؛ رئیس جمهور می‌تواند این کار را بکند؟ خیر، نمی‌تواند؛ من رجالی، من امام جماعت می‌توانم؟ خیر، نمی‌توانم؛ تنها فقیه جامع‌الشرایط می‌تواند حکم حکومتی بدهد و در واقع این مشکل را برطرف کند، راهسازی ایجاد بشود و منافعش هم برای مردم ایجاد شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در این زمینه حرف زیاد است؛ در قانون اساسی هم ما داریم که حتی لفظ ولایت مطلقه فقیه آمده، بنابراین قانون اساسی منشور همه ماست، منشور ملی همه ماست، مظهر وفاق ملی همه ماست، در قانون اساسی اصل 57 آمده که قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوه مقننه، مجریه و قضاییه؛ یعنی تفکیک قوا و استقلال قوا که زیر نظر ولایت مطلقه امر بر طبق اصول آینده که در قانون است اعمال می‌گردد؛ این قوا مستقل از یکدیگرند؛ یعنی سه تا قوه وجود دارد که اعمال ولایت می‌کنند.

این روحانی با تاکید بر اینکه این قوا در حوزه اجرا اعمال ولایت می‌کنند، بیان کرد: اما اصل ولایت از ولی فقیه جامع‌الشرایط که ولایت آن ولایت مطلقه است؛ یعنی نسبت به همه این‌ها نیز نظارت دارد.
 
رجالی تهرانی در پایان خاطر نشان کرد: مشروعیت این‌ها هم از جانب ولی‌فقیه جامع‌الشرایط است؛ ولایت مطلقه فقیه برای آن است که بن‌بست نباشد، این به نفع مردم است، این کجایش دیکتاتوری است؟ این عین اقتداری است که در یک نظام می‌تواند وجود داشته باشد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: ولایت ، مطلقه ، امام ، نظام ، رهبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار