باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

خودروهای فرسوده معادل 60 میلیون خودرو "یورو 2" آلایندگی دارند/خروج تنها 1.3 میلیون "خودرو فرسوده"

در زﻣﯿﻨﻪ از رده ﺧﺎرج ﮐﺮدن خودروها ﻓﺮﺳﻮده ﺗﻮﻓﯿﻖ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪاﯾﻢ و از ﺳﺎل 80 ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺗﻨﮫﺎ ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮن و 300 ھﺰار ﺧﻮدروی ﻓﺮﺳﻮده در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر از رده ﺧﺎرج ﺷﺪه اﺳﺖ.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ﯾﮑﯽ از رﯾﺸﻪھﺎی آﻟﻮدﮔﯽ ھﻮای ﺗﮫﺮان ورود روزاﻓﺰون و ﺑﯽروﯾﻪ ﺧﻮدرو ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﮫﺮ ﺑﺪون ﺧﺮوﺟﯽ اﺳﺖ، از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺑﺎ درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ظﺮﻓﯿﺖ ﻣﺤﺪود ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺗﮫﺮان ورود ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻی ﺧﻮدرو ﺑﺮ ﺗﺮاﻓﯿﮏ و آﻟﻮدﮔﯽ ھﻮای ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ داﻣﻦ ﻣﯽزﻧﺪ.

از طرفی ﺗﻌﺪاد 4ﻣﯿﻠﯿﻮن دﺳﺘﮕﺎه ﺧﻮدروی ﻓﺮﺳﻮده در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺗﻨﮫﺎ "2ﻣﯿﻠﯿﻮن" آﻧﮫﺎ در ﺗﮫﺮان ﺗﺮدد ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ که بر اساس بررسی های انجام شده ھﺮ ﺧﻮدروی ﻓﺮﺳﻮده 20 ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮدروی ﻧﻮ آﻟﻮدﮔﯽ توﻟﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

یعنی خودروهای فرسوده معادل 60 میلیون خودرو یورو 2 آلایندگی ایجاد می‌کنند.

 در این راستا به گفته مسئولین محیط زیست سهم منابع متحرک در بروز آلودگی هوا 90 درصد که در این میان سهم خودروهای شخصی:42درصد، وانت‌بار و پیکان:23درصد، موتورسیکلت:20درصد، مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون: 5درصد است.

اما آنچه که قابل تأمل است مربوط به عدم رسیدگی مسئولین به این موضوع می شود به طوریکه در زﻣﯿﻨﻪ از رده ﺧﺎرج ﮐﺮدن خودروها ﻓﺮﺳﻮده ﺗﻮﻓﯿﻖ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪاﯾﻢ و از ﺳﺎل 80 ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺗﻨﮫﺎ ﯾﮏﻣﯿﻠﯿﻮن و 300 ھﺰار ﺧﻮدروی ﻓﺮﺳﻮده در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر از رده ﺧﺎرج ﺷﺪه اﺳﺖ.

در حالی که دولت‌ها در تمام دنیا با ارائه تسهیلات و کمک‌ها مالی زمینه را برای خروج خودروهای فرسوده فراهم می‌کنند که بعنوان مثال دولت آمریکا با هبه کردن حدود 4هزار دلار به دارندگان خودروهای فرسوده، این محصولات مضر را از رده خارج می کند.

در این زمینه انجمن خودروسازان ايران راهكاري با 1569 ميليارد تومان هزينه كمتر براي خروج خودروهاي فرسوده و كاهش آلايندگي هوا ارائه كرده است که به شرح زیر است:

روش اول- اگر از سال 92 سوخت يورو 4 توزيع سراسري شده و تمام خودروهاي سواري يورو 4 توليد شوند. 
ميزان کاهش آلايندگي در کشور برابر خواهد بود با:


آلايندگي هر کيلومتر پيمايش خودرو با استاندارد يورو2

2.70 گرم گاز آلاينده

آلايندگي هر کيلومتر پيمايش خودرو با استاندارد يورو4

1.18 گرم گاز آلاينده

اختلاف

1.52 گرم گاز آلاينده


*12000 كيلومتر پيمايش سالانه هر خودرو ×1.52 گرم × 800هزار خودرو درسال 92=14.592 تن

*براي دستيابي به اين هدف، خودروسازان بايد از جيب خريداران(اقتصاد ملي)، براي هر خودرو به طور متوسط دو ميليون تومان افزايش هزينه را متقبل شوند. اين مبلغ براي 800 هزار خودرو=1600ميليارد تومان 


*يعني براي کاهش آلايندگي به ميزان 14.592 تن در سال بايد 1600ميليارد تومان هزينه کنيم. 


روش2- آلايندگي ايجاد شده توسط هر خودرو فرسوده يا کاربراتوري در هر کيلومتر پيمايش حداقل 59 گرم مي باشد. با فرض پيمايش(12000کيلومتر در سال، هر خودرو) معادل 708 کيلوگرم آلايندگي توليد مي کند. 


سوال- بجاي هزينه 1600 ميليارد تومان در روش اول، محاسبه مي کنيم چند خودروي فرسوده را از رده خارج کنيم تا به کاهشي معادل همان رقم 14.592 تن آلايندگي برسيم؟ 


پاسخ- 20610 خودروي فرسوده با کاربراتوري بايد خارج شود 20610=708 /1000×14592

هزينه اين كار برابر است با 20610×1.5 ميليون تومان= 31 ميليارد تومان يعني حدود 50/1 هزينه روش اول با اجراي روش دوم، ضمن دستيابي به هدف، مردم عزيزمان(بخوانيد اقتصاد ملي) 1569 ميليارد تومان کمتر هزينه مي کنند. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: خودرو ، نوسازی ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار