عراقی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

رکوردشکنی مصرف گاز طی روزهای گذشته/ باید به مرکز تجارت گاز در منطقه تبدیل شویم + فیلم

وضعیت مصرف گاز در کشور شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، طی تماس تلفنی با استانداران شهرهای پرمصرف گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در پی مصرف گاز در کشور شب گذشته (۱۷ دی‌ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حمیدرضا عراقی" معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
عراقی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین دلایل رکورد شکنی مصرف گاز در طی چند روز گذشته چیست؟ گفت: خداوند متعال در طی روزهای گذشته رحمتش را به مردم عنایت کرده، زیرا با بارش‌های برفی که در استان‌های اصفهان، شیراز، زاهدان، خراسان، کرمان و ۲۰ شهر دیگر صورت گرفته، سبب خوشحالی مردم شده است.  
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه از ۱۴ آذر به این سمت خوشبختانه در اکثر استان‌های کشور شاهد برف و سرما بوده‌ایم، افزود: در این چند روز شهرهای جنوب کشور هم سرما و بارش برف مواجه شده است، به طوری که برخی از استان‌ها پس از چند سال محرومیت و خشکسالی شاهد نزول برف و باران بوده‌اند، بنابراین امیدواریم خوشحالی مردم شیراز و کرمان و سایر مناطق تا پایان زمستان ادامه داشته باشد.  

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در زمان انقلاب یک خط انتقال برای صادرات گاز وجود داشت، خاطر نشان کرد: بید بلند یک خط انتقال گاز بود که گاز مورد انتقال به شهرهای دیگر قرار می‌گرفت.  
 
وی با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی شیراز دارای گاز بودند، افزود: مابقی گاز در آن دوران با قیمت بسیار ناچیز به روسیه صادر می‌شد.  
 
عراقی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب سیاست‌های کلی نظام اعم از دولت، مجلس و مردم بر این امر قرار گرفت که باید از این گاز طبیعی خدادادی به بهترین نحو استفاده کرد، گفت: ابتدا در آن دوران در شهر‌ها توانایی طراحی را نداشتیم، این در حالی بود که فرانسوی‌ها قسمت کوچکی از شیراز را طراحی کرده بودند، به گونه‌ای که شرکت ملی گاز واحد مهندسی را ایجاد کرد تا شبکه شهری کار گازرسانی را شروع کند.  
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه صنایع، نیروگاه‌ها و پتروشیمی براساس قانونی که در مجلس مورد تصویب قرار گرفته بود باید به آن‌ها انتقال پیدا می‌کرد افزود: توسعه گازرسانی همچنان باید انتقال پیدا کند، این در حالی است که همزمان با توسعه گازرسانی بایستی فاز‌های پارس جنوبی در سال گذشته مورد بهره برداری قرار می‌گرفت.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه پارس جنوبی مخزن مشترکی است که همه باید از آن برداشت کنند، ادامه داد: در زمان جنگ ایران و عراق این گاز مورد بهره برداری قرار گرفت، به طوری که بعد از قطعنامه و در‌‌ همان زمان جنگ توسط مهندس زنگنه گازرسانی با شدت بسیار زیاد از پارس جنوبی شروع شد. 
 
وی با بیان اینکه در آن دوران بعضی از شرکت‌های خارجی حضور پیدا کردند و در همین راستا شرکت‌های داخلی نیز قوی‌تر شدند تا پارس جنوبی فعال‌تر شود، افزود: از هر فاز پارس جنوبی پس از طراحی حداقل ۳، ۴ سال طول می‌کشد که امر گازرسانی صورت گیرد.  
 
*** پارس جنوبی به مرحله تولید گازرسانی نرسید
 
عراقی اضافه کرد: در طول ۳، ۴ سال گذشته به اندازه کافی هزینه کردیم تا پارس جنوبی به مرحله تولید برسد، اما متاسفانه این امر بنا به دلایل مختلف صورت نگرفت.  
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه باید به صنایع، نیروگاه‌ها، شهر‌ها و روستا‌ها گازرسانی صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: امروزه نسبت به سال‌های گذشته ۵۰ میلیون متر مکعب فقط مصرف را در حوزه خانگی داشته‌ایم.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در روز از پالایشگاه‌های مختلف ۵۷۶ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود، گفت: ۷۰ ایستگاه تقویت فشار گاز وجود دارد که هرکدام ۳، ۴ کمپرسور دارد.

وی با اشاره به اینکه تمام همکارانم در شرکت گاز به صورت ۲۴ ساعته مشغول انتقال گاز هستند، گفت: با وجود این تلاش‌ها تولید نسبت به توسعه مصرف به موقع صورت نگرفته است.  
 
عراقی با اشاره به کمبود گاز در زمستان افزود: دلایل متعددی برای کمبود گاز در زمستان وجود دارد که بخشی از آن مربوط به مصرف خانگی، بخشی مربوط به سردشدن هوا و بخش‌های دیگر مربوط به امر تکنولوژی است.  
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا از کمبود گاز در فصل زمستان جلوگیری کنیم گفت: مردم به تنهایی در کمبود گاز مقصر نیستند، بلکه همه باید دست به دست هم دهیم تا مصرف گاز بهینه شود.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به واردات و صادرات گاز در کشور ادامه داد: به‌‌ همان مقداری که گاز وارد می‌شود، صادرات صورت می‌گیرد، بنابراین آن را در بازی تکراری و آمار به حساب می‌آوریم ولی در تولید مطرح نمی‌کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های سیمان دارای سوخت جایگزین هستند، اضافه کرد: سوخت مازوت جایگزین گاز در این کارخانه‌ها شده است.  
 
عراقی با بیان اینکه طبق مصوبه‌ای که وزیر نفت و شورای اقتصاد تصویب کردند، سوخت جایگزین با قیمت گاز طبیعی به کارخانه‌ها داده می‌شود، گفت: در حال حاضر تمام شرکت‌های سیمان مازوت می‌سوزانند.  
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در این زمینه هزینه بالایی بر دوش کشور است، افزود: متاسفانه به جای گاز طبیعی باید گازوئیل مورد مصرف قرار گیرد.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه بایستی ۱۲۰ میلیون متر مکعب گازوئیل به جای گاز مصرفی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ۴۸۳ میلیون متر مکعب گاز مورد مصرف خانگی قرار می‌گیرد، بنابراین باید گفت از ۵۷۶ میلیون متر مکعب حدود ۸۴ تا ۸۵ درصد انرژی گازی تولید شده در کشور، صرف مصرف خانگی می‌شود.  
 
وی با بیان اینکه ۳ میلیون بشکه در روز صرف سوخت می‌شود آن هم بدون اینکه تولید داشته باشیم، گفت: این رقم آمار بسیار بالایی است، به طوری که ۲. ۷ برابر نسبت به آمریکا، ۴. ۵ برابر نسبت به اروپا، ۱. ۵ برابر نسبت به آفریقا و ۱۵ برابر ژاپن به ازای هر واحد انرژی مصرف می‌شود.  
 
عراقی با اشاره به اینکه میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری حتی بیشتر از کشورهای عقب مانده است، اظهار داشت: متاسفانه در کشور مصرف را افتخار می‌دانیم، در حالی که باید تولید را افتخار ارزیابی کنیم.  
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه باید بر روی مصرف سرمایه گذاری کنیم تا شاید بتوانیم چندین فاز پارس جنوبی را مورد ذخیره قرار دهیم ادامه داد: متاسفانه هرچه در کشور تولید می‌شود مورد مصرف قرار می‌گیرد.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه باید مصرف را کم کنیم، افزود: صنایع و مصارف خانگی همگی باید دست به دست هم دهند تا از سوخت به صورت بهینه استفاده کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه باید از تکنولوژی به خوبی استفاده کنیم تا مصرف گاز پایین بیاید خاطرنشان کرد: قیمت انرژی باید از جایگاه خوبی برخوردار شود تا انگیزه‌ساز باشد.  
 
عراقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید مدیریت صحیح مصرف توسط مردم اعمال شود، اظهار داشت: مردم به تنهایی نمی‌توانند کمک ساز باشند، زیرا عوامل دیگری هم باید وجود داشته باشند که سبب انگیزه صرفه‌جویی شوند.  
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم تولید خودرو را در کشور با سوخت ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تولید کنیم، گفت: ما در این رابطه نمی‌توانیم به مردم بگوییم گاز کمتر مصرف کنید، زیرا در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر سوخت تعبیه شده است.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به بخاری‌هایی که دارای راندمان پایین و بدون استاندارد در کشور هستند، افزود: باید بخاری‌هایی را تولید کنیم که راندمان بهتر و از استاندارد بالاتری برخوردار باشند.  
 
وی افزود: تکنولوژی باید در صنایع، نیروگاه‌ها و ادارات دولتی مورد بهره‌برداری و گسترش قرار گیرد.  
 
عراقی با اشاره به اینکه ادارات باید پس از ساعات ۴ شوفاژخانه‌هایشان را خاموش کنند، تصریح کرد: متاسفانه بعد از ساعت ۴ بعداز ظهر برخی از ادارات و یا وزارتخانه‌ها شوفاژخانه‌های خود را نمی‌بندند که این امر باید مورد هشدار قرار گیرد.  
 
معاون وزیر نفت با بیان اینکه متاسفانه در فرهنگ ما مصرف، ارزش تلقی می‌شود، ادامه داد: فرهنگ صرفه‌جویی متاسفانه در کشور ارزش به حساب نمی‌آید.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه باید گاز را صادر کنیم تا ارز وارد کشور شود، اظهار داشت: همه از دولت گرفته تا صنعت و مردم باید در مصرف گاز صرفه جویی کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه نباید این سرمایه عظیم ملی را بی‌رویه بسوزانیم، افزود: خوشبختانه امسال وزیر نفت در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، بودجه‌ای را اختصاص داده که در مجلس به تصویب برسد، به طوری که مبلغ خوبی برای سازمان بهینه سازی مصرف سوخت اتخاذ شده تا با کمک بخش خصوصی و مردم بهینه‌سازی در کشور صورت گیرد.  
 
عراقی با بیان اینکه احتمالا در سال آینده با سیاست تولید و صرفه جویی بتوانیم به راه‌های خوبی دست یابیم، خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که برای انتقال گاز از عسلویه به مرکز کشور صورت می‌گیرد، سرسام آور است.  
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه برای انتقال هر کیلومتر گاز ۷۰ میلیون دلار هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: داشتن گاز افتخار نیست، بلکه باید خوب استفاده کنیم، زیرا خوب استفاده کردن افتخار است.  
 
*** باید به مرکز تجارت گاز در منطقه تبدیل شویم
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه باید سوخت را به ارزش افزوده تبدیل کنیم، گفت: باید به مرکز تجارت گاز در منطقه تبدیل شویم، زیرا این توانایی در کشور وجود دارد تا به شاه‌راه و چهارراه تجارت گاز در منطقه تبدیل شویم.

*** در استان اصفهان ۱۰ میلیون مترمکعب گاز مورد صرفه جویی قرار گرفت
 
زرگرپور استاندار اصفهان طی تماس تلفنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین دلایل مصرف بیش از اندازه گاز در استان اصفهان چیست، گفت: در حال حاضر روزانه شاهد تولید ۵۷۶ میلیون مترمکعب گاز در کشور هستیم، این در حالی است که در حدود ۱۶۰ میلیون کسری وجود دارد.  
 
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه قرار بود که شش واحد پارس جنوبی به بهره برداری برسد، اما متاسفانه این مهم صورت نگرفت خاطرنشان کرد: در استان اصفهان به طور کلی در هر شبانه‌روز حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز مورد مصرف قرار می‌گیرد که قسمت اعظم آن مورد مصرف خانگی است و مابقی در ارتباط با صنایع بزرگی همچون صنایع فولاد، پالایشگاه و سیمان است.  
 
وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته به دلیل اینکه درجه حرارت استان اصفهان در برخی مواقع به منهای ۱۰ درجه می‌رسید، میزان مصرف گاز ۵ میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرد، گفت: حدود ۱۰ درصد افزایش مصرف گاز در طول این مدت داشتیم.  
 
زرگرپور با اشاره به اینکه با هماهنگی شبکه گاز کشور سه اقدام اساسی در استان اصفهان مورد پیگیری قرار گرفت، ادامه داد: در طی این مدت مصرف گاز حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در استان اصفهان کاهش یافت. 
 
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه طبق بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور باید مصرف گاز در ادارات، مراکز عمومی و سایر نهاد‌ها مورد صرفه‌جویی قرار گیرد، اظهار داشت: این بخشنامه دارای بندهای مختلفی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت؛ این بخشنامه در همه ادارات استان مورد اجرا قرار گرفت، تا اثرات مثبت را در کاهش مصرف گاز استان شاهد باشیم.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته بخشی از صنایع استان، مصرف گازشان را محدود کردند، به طوری که فولاد مبارکه میزان مصرفش را از ۹ میلیون مترمکعب به ۴ میلیون مترمکعب کاهش داد، همینطور میزان مصرف ذوب آهن از ۲. ۲ میلیون مترمکعب به ۱. ۵ میلیون مترمکعب و پالایشگاه از ۳ میلیون مترمکعب به ۱. ۵ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرد.  
 
زرگرپور با اشاره به اینکه کلیه کارخانه‌های سیمان هم به طور کلی گازشان قطع شد، گفت: مجموعه این اقدامات سبب صرفه جویی ۱۰ میلیون مترمکعبی گاز معادل ۲۰ درصد شد.  
 
فروزان‌مهر استاندار خراسان رضوی در ادامه طی گفتگوی زنده تلفنی در خصوص تمهیدات این استانداری برای کاهش مصرف گاز در استان خراسان رضوی اظهار داشت: استان خراسان رضوی تولیدکننده گاز است، به طوری که روزانه ۵۱ میلیون مترمکعب گاز از پالایشگاه هاشمی‌نژاد مورد تولید قرار می‌گیرد.  
 
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه حدود ۵ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌شود، افزود: سعی کرده‌ایم تا استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و قسمتی از مازندران مورد پوشش قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف روزانه استان خراسان رضوی ۵۲ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: بدون احتساب نیروگاه‌ها، تقریبا از این میزان ۴۰ میلیون مترمکعب میانگین مصرف کشوری، خانگی و صنایع است. 
 
فروزان‌مهر با اشاره به اینکه حدود ۱۲ میلیون مترمکعب مربوط به مصرف نیروگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد میانگین مصرف خانگی، ۳ درصد تجاری و ۷ درصد مربوط به صنایع است.  
 
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم صرفه جویی لازم به به عمل آوریم، اظهار داشت: در حال حاضر مصرف روزانه این نیروگاه‌ها که ۱۲ میلیون مترمکعب بوده، حدود ۱۰ روز است که این میزان را متوقف کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه مصرف صنایع حدود ۳. ۵ میلیون مترمکعب بود که آن را به ۲. ۵ میلیون مترمکعب کاهش داده‌ایم، افزود: تاکنون فشار گاز در استان خراسان رضوی متعادل است.
 
فروزان‌مهر با اشاره به اینکه مصوبه معاون اول رئیس‌جمهور در استان خراسان رضوی مورد اجرا قرار گرفته است، گفت: کمیته‌هایی را برای کنترل دما در دستگاه‌های اجرایی بکار گرفته‌ایم به طوری که در سه دستگاه اجرایی سیستم کنترل هوشمند را در موتورخانه‌ها قرار داده‌ایم.  
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه نیروهای فنی را برای اتفاقات احتمالی قطع گاز نیز مورد آموزش قرار داده‌ایم، تصریح کرد: امروز جلسه کارگروه سوخت در استان برگزار خواهد شد تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند.  
 
مقیمی استاندار استان مرکزی طی گفتگوی زنده تلفنی در ادامه گفت: با توجه به فصل سرما حدود ۱۰ درصد افزایش مصرف سوخت داشتیم، به طوری که مصرف سوخت از ۲۲ هزار میلیون مترمکعب در روز به ۲۴ هزار میلیون مترمکعب رسید.  
 
وی با اشاره به اینکه ۳ کارخانه سیمان را از مصرف گاز به مازوت تبدیل کردیم، خاطرنشان کرد: در همین راستا مصرف سوخت نیروگاهی هم به مازوت تبدیل شد و ۲۰ تا ۷۰ درصد مصرف گاز حدود ۱۹ کارخانه را کم کردیم.  
 
استاندار استان مرکزی با اشاره به اینکه از همه ادارات، کارخانه‌ها و مردم در استان مرکزی می‌خواهیم که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند خاطرنشان کرد: از صدا و سیمای استان به دلیل آگاه‌سازی مردم، کارخانه‌ها و ادارات برای کاهش مصرف سوخت قدردانی می‌کنم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/



برچسب ها: وضعیت ، مصرف ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار