ابعاد و ظرفیت‌های گوناگون سفر رئیس جمهور به استان خوزستان شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "عبدالحسین مقتدایی" استاندار خوزستان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، ابعاد گوناگون سفر رئیس جمهور به خوزستان شب گذشته(25 دی ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "عبدالحسین مقتدایی" استاندار خوزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
مقتدایی در ابتدا در پاسخ به سوالی درباره انتخاب استان خوزستان به عنوان اولین سفر استانی رئیس جمهور گفت:سفر‌های استانی رئیس جمهور باید از یک نقطه‌ای صورت می‌پذیرفت که خوشبختانه رئیس جمهور استان خوزستان را به عنوان اولین سفر خود در نظر گرفتند. استان خوزستان متعلق به ملت ایران است و در دوران دفاع مقدس از هر خانواده و استانی یادگاری در اینجا وجود دارد.
 
مقتدایی با اشاره به جایگاه خوزستان در دوران دفاع مقدس خاطر نشان ساخت: یکی از دلایل انتخاب خوزستان به عنوان اولین سفر رئیس جمهور راهبردی بودن این استان است.
 
مقتدایی با بیان اینکه خوزستان به عنوان یک استان استراتژیک در جنوبی‌ترین نقطه کشور قرار گرفته است، ادامه داد: استان خوزستان دارای راه‌های آبی، هوایی، ریلی و جاده‌ای با سایر کشور‌ها است.
 
مقتدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رئیس جمهور چه اهدافی را از سفر به این استان داشت؟ افزود: هر شخصی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود دارای دیدگاه‌های خرد و کلان نسبت به مسائل مختلف کشور است.
 
مقتدایی با اشاره به اینکه در طی این سفر رئیس جمهور با مردم استان خوزستان دیدار عمومی داشتند، گفت: با توجه به تعهداتی که در ادوار گذشته در خصوص اجرای پروژه‌ها دولت‌ها متعهد می‌شدند اکنون بخش عظمی از پروژه‌ها آغاز شده و باید به سرانجام برسد.
 
* باید کار‌های اساسی در استان خوزستان انجام شود
 
مقتدایی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسان ده روزه در خصوص موضوعات استان خوزستان ادامه داد: به اعتقاد بنده باید کار‌های اساسی و خصوصی در استان خوزستان انجام شود.
 
 مقتدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه رئیس جمهور در این سفر دارای چه برنامه هایی بودند؟ اضافه کرد: طی برنامه‌ از پیش طراحی شده قرار بود هواپیمای رئیس جمهور حدود ساعت 9 به زمین بنشیند اما به دلیل مه آلود بودن هوا هواپیما با چهار ساعت تاخیر بر زمین نشست.
 
مقتدایی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در مصلا با مردم دیدار داشتند، افزود: خوشبختانه استقبال عمومی خوبی از سوی مردم  خوزستان صورت گرفت.
 
مقتدایی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در مصلا با مردم استان خوزستان اضافه کرد: رئیس جمهور جلسه‌ای را به طور جداگانه با علما و همچنین دانشگاهیان و نخبگان و فرهیختگان داشتند.
 
مقتدایی استاندار خوزستان با اشاره به  اهمیت موضوع وضعیت رود کارون و سر شاخه‌های آن افزود:بحث اراضی استان خوزستان پس از سفر مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت. باید چیزی حدود 850 هزار هکتار اراضی خوزستان زیر کشت برود، با بررسی‌های کارشناسانه صورت گرفته در طی شانزده و هفده سال گذشته  550 هزار هکتار اراضی خوزستان به زیر کشت رفت به طوریکه مقرر شد طی سه و چهار آینده این ارضی مورد آماده سازی قرار گیرد.
 
مقتدایی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مردم قرار است در غالب تعاونی مشارکت کنند، افزود: دولت با پولی که به عزم مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی خواهد برداشت قرار است تمام اراضی را آماده سازی و به زیر کشت ببرد.
 
مقتدایی با اشاره به برنامه روز دوم سفر رئیس جمهور به استان خوزستان اظهار داشت: صبحگاه مشترکی در لشکر 92 زرهی از سوی تمام نیرو‌های انتظامی و نظامی برگزار شد. جلسه‌ای با حضور عشایر و قبایل مختلف اعم از بختیاری، لری و عشایر عرب و ....با رئیس جمهور صورت گرفت و جلسه‌ای دیگری هم نیز با حضور  کار‌آفرینان بخش صنعت و معدن و کشاورزی به منظور بررسی‌های ظرفیت‌های سرمایه گذاری صورت گرفت.
 
مقتدایی با بیان اینکه رئیس جمهور با خانواده‌های ایثارگران هم دیدار‌هایی داشتند، خاطر نشان ساخت: رئیس جمهور گفتگوی زنده و مستقیمی را نیز با مردم استان خوزستان در شهر‌های مختلف داشتند.
 
مقتدایی با اشاره به برنامه‌های امروز رئیس جمهور افزود: قرار است امروز (پنج شنبه) به سمت خرمشهر برای دیدار عمومی با مردم حرکت کند و همچنین پروژه نفتی که در مسیر اهواز و آبادان وجود دارد بازدید کند و با کارکنان این پروژه نفتی نیز دیدار خواهد کرد.
 
* بازدید رئیس جمهور از پروژه نفتی اهواز به آبادان
 
مقتدایی با اشاره برگزاری جلسه‌ی شورای اداری در آبادان تصریح کرد: استان خوزستان قابلیت و ظرفیت‌های فراوانی دارد. استان خوزستان یکی از نقاط پر استعداد کشور به لحاظ صنعت‌، نفت، گاز و پتروشیمی است لذا خوزستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  

مقتدایی با اشاره به اینکه باید روی مخازن نفتی مشترک ایران و عراق اقدامات بسیاری صورت گیرد، افزود: حساسیت‌های زیادی در خصوص مخازن مشترک نفتی میان مسئولین ایران و عراق چه در بحث دریا و چه وجود خشکی وجود دارد.
 
مقتدایی استاندار خوزستان با بیان اینکه اولویت بهره‌برداری از مخازن مشترک پیرامون کشورهای همسایه صورت خواهد گرفت، گفت: اقدامات حفاری پیرامون پروژه‌ها به مرحله‌ بهره برداری رسیده است که عمدتا از غرب استان تا دشت آزادگان شروع خواهد شد.
 
مقتدایی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مخازن مشترک تا حوالی خرمشهر باید مورد بهره برداری قرار گیرد، ادامه داد: استان خوزستان به لحاظ صنعت و کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 
* بندر امام(ره) از امکانات بالقوه ای برخوردار است
 
مقتدایی با اشاره به اینکه در استان خوزستان در کنار نفت صنعت پتروشیمی هم نیز وجود دارد، اظهار داشت: امکانات بالقوه ای در بندر امام(ره) یا بندر خرمشهر وجود دارد به طوریکه اگر به بخش صیادی و تجاری توجه زیادی شود این حوزه‌ها می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند.
 
مقتدایی با بیان اینکه باید تالاب‌های شادگان و حورالعظیم را  احیاء کنیم، خاطر نشان کرد: در شورای حفاظت از رودخانه‌ کارون تصمیمی مبنی بر اینکه تالاب شادگان باید صاحب حق آب شود گرفته شد لذا باید اقداماتی را انجام دهیم که دوباره بتوانیم این تالاب را زنده نگه داریم.
 
وی با اشاره به اینکه از بابت احیای تالاب‌ها پنج هزار شغل ایجاد می‌شود، ادامه داد:  شغل صیادی هیچ هزینه‌ای را برای دولت تحمیل نخواهد کرد به طوریکه اگر صیادی از بابت احیای تالاب‌ها رونق بگیرد هیچ سرمایه‌گذاری از بابت ایجاد شغل نخواهیم کرد. معیشت مردم در بخش دشت آزادگان و حورالعظیم باید مورد توجه قرار گیرد و تالاب حورالعظیم نباید تعارضی با پروژه‌های صنعتی پیدا کند.
 
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بدون شک در بحث اشتغال این تالاب‌ها تاثیرات بسیار زیادی خواهند داشت، گفت: در طول تاریخ مردم ارتزاق خود را از طریق تالاب حور العظیم انجام می‌دادند به گونه‌ای که در بخش‌های صیادی فعالیت می‌کردند.
 
مقتدایی با اشاره به مزایا و معایت صنعت در هر منطقه اضافه کرد: استفاده از ذخایر طبیعی حق طبیعی مردم است. صنعت باید در کنار محیط زیست قرار بگیرد تا تعارضات به طور طبیعی حل شود و در این صورت حیات وحش هم می‌تواند به ادامه حیات خود بپردازد. باید به  الویت بندی در منابع پرداخت که متاسفانه وضعیت‌های گردشگری استان خوزستان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
*به ظرفیت‌های گردشگری خوزستان کمتر توجه شده است
 
 استاندار خوزستان با اشاره به اینکه استعداد‌های بسیار زیادی درباره جذب گردشگر داخلی و خارجی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: صنعت گردشگری یکی از دغدغه‌های بنده در استان خوزستان به حساب می‌آید.
 
وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از مردم آثار باستانی را در شوش نمی‌شناسند، خاطر نشان کرد: متاسفانه مردم با موزه‌هایی که در شوش وجود دارد، آشنایی ندارند. متاسفانه مردم خوزستان کمتر از با مباحث گردشگری این استان اطلاع دارند، اما گردشگری نیازمند ساز و کار است.

مقتدایی با اشاره به اینکه قرار است در ابتدای مدتی که رئیس جمهور در استان خوزستان است پیرامون مباحث گردشگری موضوعاتی مطرح شود، ادامه داد: کتابخانه مرکزی اهواز باید مورد توجه قرار بگیرد.برگزاری جشنواره به عنوان یک طرح در برنامه‌ و تقویم هنری استان خوزستان گنجانده شده است. باید  استعداد‌های استان خوزستان در حوزه گردشگری مورد تقویت قرار دهیم.
 
* رودخانه کارون ظرفیت عظیم گردشگری کشور است
 
مقتدایی استاندار خوزستان با بیان اینکه رودخانه کارون یکی از ظرفیت‌های عظیم گردشگری کشور به حساب می آید، اظهار داشت: رئیس جمهور امروز به خرمشهر و آبادان سفر خواهد کرد. استان خوزستان متاسفانه با ضعف‌های اساسی روبرو است. ضعف‌های اساسی که در حاشیه هتل‌های این استان وجود دارد، بیشترین هتل‌ها و پر ستاره‌ترین آنها در آبادان است این درحالی است که هتل‌های کارون و آبادان ستاره‌هایشان گرفته شده است.
 
مقتدایی با اشاره به اینکه باید به سمت احیا هتل آبادان و کارون پیش برویم، افزود: متاسفانه این هتل‌ها برای کارهای اداری واگذار شده است. در ایام نوروز مردم به  جای اینکه به هتل ها مراجعه کنند به خانه‌های اقوام خود می‌روند.
 
مقتدایی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در بخش هتل سازی سرمایه گذاری نشده است، ادامه داد: فرهنگ مهمان سرا دارای دستگاه‌های دولتی آفت عدم سرمایه گذاری در هتل سازی است. در دوران جنگ اماکنی در اختیار استان ها قرار نداشت، در آن دوران مسئولین سعی می کردند به هر شکلی که شده در مکانی استقرار پیدا کنند.
 
 *مهمان‌سراهای دولتی آفت عدم توسعه هتل‌ها در خوزستان است

مقتدایی ادامه داد: مکان‌های استقرار مسئولین در دوران دفاع مقدس جای خود را به مهمان‌سراها داده است. به طوریکه اکنون مسئولین دستگاه‌ها هم نیز نمی‌توانند دل از این مهمان‌سراها بکنند.
 
وی وجود مهمان‌سراهای دولتی را باعث عدم توسعه هتل‌ها در استان خوزستان دانست و اظهار داشت: تمام دستگاه‌ها از مهمان‌سرا در این استان برخوردار هستند به طوریکه این موضوع در تقابل با هتل سازی است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مهمان‌سراها سبب کاهش ظرفیت هتل‌ها شده است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و سایر سازمان‌های که متولی امر گردشگری هستند باید با این موضوع در استان خوزستان برخورد کنند. باید برای مناطق جنگ‌زده اعتبارات خاصی در نظر گرفته شود و لازم است زمینه توسعه و ایجاد مناطق آزاد هرچه سریعتر هموار شود.
 
وی با اشاره به اینکه باید از فضاهای موجود اقتصادی در آبادان و خرمشهر به خوبی استفاده کرد، اظهار داشت: مغازه‌هایی که در آبادان و خوزستان وجود دارد باید به عرضه اجناس مورد نیاز مردم بپردازد. تامین آب شرب مهمترین مشکل مردم است.
 
*طی ده روز آینده شهر اهواز آب شرب خواهد داشت

مقتدایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مرتفع کردن مشکل آب شرب مردم اظهار داشت: برداشت آب شرب مردم از مسیر رودخانه کارون به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه آب شرب طی چند طرح باید از بالا دست تامین شود، خاطرنشان ساخت: ظرف ده روز آینده شهر اهواز از آب شرب برخوردار خواهد شد. در کوتاهترین زمان کل استان خوزستان برداشت آب شرب خواهند داشت و مردم دیگر از آب کارون استفاده نخواهند کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه رودخانه کارون سبب احیای استان خوزستان خواهد شد، افزود: دغدغه‌های مردم به جدیت دنبال خواهد شد و تصمیمات بسیاری خوبی را برای آینده کارون خواهیم گرفت.

وی با شاره به برگزاری جلسات متعدد از سوی مسئولین کشور در خصوص سرشاخه‌های کارون خاطر نشان کرد: نشان آب شرب به خوبی مسیر خود را دنبال خواهد کرد.


انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار