متخصص زنان و زایمان :

تشویق به فرزند آوری باید در راس برنامه های سیاست گذاران قرار بگیرد

متخصص زنان و زایمان گفت : فراهم آوری شراط غربالگری و تشویق به فرزند آوری باید در راس برنامه های سیاست گذاران قرار بگیرد که امیدواریم سالهای آینده ، شاهد افزایش نرخ باروری در کشور باشیم.

دکتر ربابه طاهری پناه متخصص زنان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه کاهش نرخ باروری از جمله مشکلاتی است که در جامعه امروزی داریم گفت : این نرخ در جوامع مختلف متفاوت بوده و در کشورهای در حال توسعه نرخ باروری بیشتر و در کشورهای پیشرفته کاهش یافته است .

وی با اشاره به اینکه تعداد موالیدی که یک زن در طول دوره باروری خود که 15 تا 44 ساله به دنیا می آورد را نرخ باروری می گویند گفت: برای متعادل بودن جمعیت و سطح بندی آن باروری باید به نحوی باشد که مرگ و میر و زاد و ولد باهم برابری داشته  و از طرفی جمعیت موجود به طور متناسب در سطوح مختلف هرم قرار گیرند.

این متخصص زنان ادامه داد : هرم جمعیتی به گونه ای است که راس هرم به سمت بالا است ولی در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد جمعیت نوجوانان و میانسالان ، تبدیل به استوانه شده و تا سال 2050 این جمعیت که در حال حاضر متقاضی کار و مشاغل هستند به سالمندی رسیده و علاوه بر نیاز به استفاده از حقوق بیمه بازنشستگی و مزایای سالمندی که بحث مهمی از نظر سلامت است نیازمند و فعالیتهای ورزشی ، فیزیوتراپی و درمان‌های مورد نیاز باشند که لذا این خطر وجود دارد که اگر دولت و سیاست گذاران ، برنامه ریزی دراز مدتی نداشته باشند با جمعیت سالمندی مواجه باشند که و در صورت عدم توجه هرم معکوس شده و معضلات متعددی پیش آید .

وی تصریح کرد : همانطور که جمعیت شناسان کشور به این نکته اهمیت داده و رهبر معظم انقلاب نیر تاکید نموده اند باید در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام شود تا علاوه بر فرهنگ سازی و اشنایی نوجوانان با بیماریهای مختلف که امکان ناباروری آنها را فراهم می آورد ، از افزایش سن ازدواج ، تاخیر در فرزند آوری ، افزایش فاصله گذاری بین فرزندان پیشگیری گردد.

دکتر طاهری پناه با بیان اینکه با افزایش دسترسی جوانان و نوجوانان به مراکز خدمات درمانی و بهداشتی برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی و امکانات اطلاع رسانی و غربالگری از دیگر موارد موثر در این عرصه هستند تصریح کرد : شرایط مساعده کننده ناباروری با تحت پوشش گرفتن بیمه می تواند در کاهش میزان ناباروری موثر باشد که در اینجا لازم است وزارت بهداشت هم تلاش خود را در این زمینه نموده و تاکید فراوانی بر افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به بیماران از طریق رسانه ها و صدا و سیما فراهم سازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد : فراهم آوری شراط غربالگری و تشویق به فرزند آوری باید در راس برنامه های سیاست گذاران قرار بگیرد که امیدواریم سالهای آینده ، شاهد افزایش نرخ باروری در کشور باشیم .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.