در سومین همایش انرژی باد و خورشید صورت می گیرد؛

لزوم ترویج بهره‌گیری از "انرژی‌های نو"

با توجه به تجدید ناپذیری سوخت‌های فسیلی و وجود موقعیت‌های مناسب جهت بهره‌روی از "انرژی‌های نو "در کشور ما توجه به این منابع الزامی است.

دکتر خشایار شکیبی، دبیر سومین همایش انرژی باد و خورشید در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: استفاده از انرژی باد و خورشید از دیر باز مورد توجه جوامع بوده است، در کشور ما نیز علاوه بر وجود منابع نفت و گاز طبیعی موقعیت های بسیار مناسب و در خور توجهی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر موجود می باشد از جمله می توان به وجود کویرهای پهناور جهت بهره‌وری از انرژی خورشیدی و مناطق باد خیزی چون منجیل، نیر، خراسان و سیستان بلوچستان که محل وزش بادهای منظم و با سرعت هستند اشاره نمود.

وی در رابطه با سابقه توجه به انرژی‌های نور در کشور گفت: شاید در ابتدا با ورود نفت به سبد انرژی‌های جهان، انرژی‌های باد و خورشید کمتر مورد توجه قرار گرفتند اما طولی نکشید با تحریم نفتی اعراب علیه رژیم اسرائیل، کشورهای اروپایی در صدد بر آمدند تا از وابستگی به انرژی‌های فسیلی بکاهند، ایران نیز با وجود منابع غنی نفتی به این عرصه وارد شد و در سال 1347 با تاسیس سازمان انرژی‌های نو ایران ( سانا) به عنوان زیر مجموعه وزارت نیرو، فعالیت های خود را در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر را متمرکز نمود.

وی در رابطه با همایش انرژی با دو خورشید بیان کرد: این همایش به طور تخصصی توجیه پذیری استفاده از انرژی باد و خورشید را از نظر فنی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند.

وی در رابطه با بازخوردهای دوره‌های قبلی این همایش خاطر نشان کرد: در دوره اول همایش تنها شاهد حضور دانشجویان بودیم، این در حالی است که در دوره دوم شاهد استقبال شرکت‌های بزرگ صنعتی بودیم و این روند جای امیدواری دارد .

وی در پایان گفت: این همایش‌ها با حمایت انجمن مهندسی برودتی، حرارتی ایران به ریاست دکتر عبدالرزاق کعبی نژادیان که به عنوان اولین ایرانی دارای دکتری انرژی خورشیدی از دانشگاه‌های ژاپن می‌باشد برگزار می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انرژی ، منجیل ، سیستان ، منظم ، خورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار