با رونمایی از نقطه طلایی؛

تامین پروژه های ماجراجویانه در بانک پاسارگاد آغاز شد

بانک پاسارگاد از طریق "شرکت ‌شناسا" طرح های نو و خلاقانه تجربی را شناسایی کرده و با شرایط بسیار مناسب تحت پوشش حمایت مالی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، همایش رونمایی از نقطه طلایی و ضد بد افزار سورنا با حضور مجید قاسمی مدیر عامل بانک‌پاسارگاد، سورنا ستاری معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، نصر اله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات و رئیس سازمان فن آوری اطلاعات ایران، حسین دباغیان  رئیس موسسه توسعه فن آوری نخبگان، حامد ساجدی مدیر عامل شرکت شناسا ، مجید جوانمرد  مدیر کل دفتر مرکزی تجاری سازی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی و گروهی دیگر از مدیران و کارشناسان نهادهای عمومی و خصوصی در سالن همایش‌های صدا وسیمای ج.ا.ایران برگزار شد.
 
در این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز در ابتدای سخنان خود گفت: من از دکتر قاسمی مدیر عامل بانک‌پاسارگاد تشکر می‌کنم و باید بگویم یکی از خصوصیاتی که ایشان دارند این است که جلوتر از بقیه فکر می‌کنند و بدان عمل می‌کنند از مواردی سخن می‌گویند که خیلی در کشور به آن پرداخته و مطرح نشده‌است.
 
ستاری سپس توضیح داد: نخبگان و نوآوران که در کشور تربیت می‌شوند به دلیل عدم حمایت و نبود کار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند ؛ ما یک بازاری را در کشور فراهم کرده‌ایم که دیگران از بین آن  نخبگان ما را انتخاب می‌کنند. ما در دانشگاه شریف یک پارک علمی فناوری نداریم. شاید بهتر است که بگویم داریم ولی در پارک‌های فناوری دانشگاه‌های مطرح دنیا نخبگان ما جذب می‌شوند و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و ایده و فکرهای نو آنها مورد حمایت قرار می‌گیرد و ما به دلیل عدم حمایت در داخل و حمایت در خارج، ‌نمی‌توانیم مانع خروج آنها بشویم.
 
وی افزود: ما پول می‌دهیم برای زمین بایر که در آن گندم کاشته شود و پروژه برای آن تعریف می‌کنیم ولی یک جای دیگر که هم سرمایه و هم حیثیت کشور مطرح است و از مهد کودک خرج آن می‌کنیم و فرد پس از گذر از سد کنکور آماده به بارنشستن می‌شود آن را به راحتی رها می‌کنیم تا دیگران در خارج از این سرزمین از فکر و هوش آنها که بسیار ناب است  به نحو احسن استفاده کند.
 
ستاری تأکید کرد: ما در بنیاد ملی نخبگان کاملا آمادگی این را داریم که حقوق این نخبگان کشور را تأمین کنیم و هر شرکت دانش‌بنیان که بتواند موجب جذب این نوآوران شود و مانع خروج آنها از کشور شود تا 3 سال حقوق آنها را پرداخت می‌کنیم به شرطی که آنها را در کشور نگه دارند و از آنها حمایت کنند، البته ما در مکانیسم‌های دیگر نیز فعال هستیم به‌طوری که در حوضه اختراعات حجم زیادی مخترع داریم که می‌توانیم از هر10 نفر حداقل یکی را انتخاب کنیم و روی آن سرمایه‌گذاری کرده و مورد حمایت قرار دهیم.
 
معاون رئیس‌جمهور افزود: ما یک مخترع را معرفی می‌کنیم و پس از آنکه از وی ارزیابی به عمل آمد انتظار داریم که یک کسب و کار راه‌اندازی کند در صورتی‌که این مخترع اصلا با چنین اخلاقی آشنا نیست  و به بازار آشنایی ندارد و ما هستیم که باید یک کریدور تجاری‌سازی که درست کردیم را تقویت کنیم و مشاوره‌های لازم را بدهیم، بیشتر آنها مشکلات بازار را دارند و مشکلات مالی خیلی کم دارند.ما در علوم  جدید خیلی کار می‌کنیم و یکی از بزرگ‌ترین  تصمیم گیری‌های ما این است.
 
ستاری ادامه داد:‌ یکی از بحث‌هایی که ما در دولت امید در چند ماه اخیر دنبال می‌کنیم جهت‌گیری است که به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، بودجه مناسبی نیز برای این امر در نظر گرفته شده‌است و حتی رییس‌جمهور حمایت همه جانبه خود را اعلام کرده و گفته هر چقدر که لازم باشد در این زمینه بودجه ترزیق می‌کند.
 
وی توضیح داد: ما پروژهایی را داریم که سرمایه‌گذاری بر روی برخی از آنها ممکن است باخت هم داشته‌باشیم اما باید توجه داشت که از هر 10 پروژه که روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود شاید 60 درصد درآمد و بازدهی لازم را نداشته باشند ولی 40 درصد باقی مانده از ارزش‌افزوده بسیار بالا و قابل‌توجه برخوردار خواهند بود که جبران 60 درصد را نیز می‌کند.
 
معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خیلی خوشحالم که بانکی مثل بانک‌پاسارگاد پا پیش گذاشته برای چنین سرمایه‌گذاری ریسک پذیر و خوشحالم که کسانی را در این کشور داریم که برای جوانان کشور دل می‌سوزانند و خیلی جلوتر از ما فکر می‌کنند و خیلی زود ایده‌ها را می‌گیرند و بازار را شناسایی می‌کنند و روی این ایده‌ها و فکرهای نو سرمایه‌گذاری می‌کنند و در آینده نیز بخش عظیمی از بازار کشور را در اختیار خود قرار می‌دهند. ما نیز برای توسعه صندوق‌هایی که برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گام بر می‌دارند هر کمکی که بتوانیم اعم از قانونی، مالی، قوانین مجلس و دولت در خدمت هستیم و امیدواریم که بتوانیم علاوه بر جذب نخبگان خارج از کشور مانع خروج نخبگان از کشور نیز  شویم.
 
همچنین دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد با تاکید بر این که شعار " آنچه توانسته‌ایم لطف خدا بوده است" ‌یک شعار کلیدی است رویکردهای این بانک را در حوزه تجاری سازی فناوری توضیح داد.
 
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که "آن روزی که ما بتوانیم درآمد کشور را از راه دانش به‌دست آوریم و درب چاه‌های نفت را پلمپ کنیم، ‌آن روز رو خوبی برای ما است" گفت: ما باید به دنبال این روز باشیم.
 
قاسمی، در ادامه با ارایه توضیحاتی در باره گروه مالی پاسارگاد به وضعیت اقتصادی کشور از قول ریاست‌جمهوری در دوازدهم بهمن ماه 92 مبنی بر این که مسیرهای بسیار دشواری را در پیش‌رو داریم و باید از تمام ظرفیت‌ها برای حل مشکل در زمان مناسب استفاده کنیم، ادامه‌داد: بنده به عنوان یک دانش‌آموخته اقتصاد باید بگویم که رئیس‌جمهور خواسته‌اند که با طمانینه و آرامش بسیار پیام خود را به ملت برسانند، دقت کنید که ایشان فرمودند ملت ایران مستاصل نیست و ما می‌توانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و بحران را برطرف کنیم.
 
وی توضیح داد: مباحث مطرح در موضوع اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری، عنقریب در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب خواهدرسید ، در این مبحث، محورهای که راجع به اقتصاد دانش‌بنیان ارایه شده نکات قابل توجهی است از جمله پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد منطقه، پیاده‌سازی نقشه جامع علمی کشور، سازماندهی نظام ملی نوآوری و ارتقای جایگاه جهانی کشور، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و همچنین گسترش فرهنگ تجاری سازی و ایجاد ارزش افزوده.
 
قاسمی افزود: عنایت کنید که در اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دانش‌بنیان تا چه میزان اهمیت داده شده‌است؛ ‌ در این میان بحث ارزش افزوده بسیار مهم است، چرا که ایجاد ارزش افزوده باعث تولید ثروت،‌ بهره وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد می‌شود.
 
مدیر عامل بانک پاسارگاد در ادامه سخنان خود گفت: اگر بخواهیم به لحاظ راهکار نگاه کنیم،‌ ما در سطح کلان نیاز داریم که زیر ساخت‌های مناسب برای تولید و ارزش‌افزوده ایجاد نماییم،‌ کشورهای توسعه‌یافته نیز با حضور در بازارهای جهانی و با اتکا به داده‌های سرزمینی بر اساس ایجاد ارزش‌افزوده توسعه پیدا کرده‌اند. در این‌باره نقش سرمایه گذاری‌های ماجراجویانه و خطر پذیر بسیار مهم است چرا که باعث می‌شود کسب و کار و کسب و کارهای فناور محور و دانش بنیان بتوانند بر اساس توجیه اقتصادی و دانش، ‌خود را اداره نمایند.
 
وی ادامه داد: با نگاه به اقتصاد آمریکا می‌بینیم که سهم فروش شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری خطر پذیر 1.1 تریلیون دلار است که سهم شان در تولید ناخالص داخلی به 11 درصد بالغ شده است،‌ مجموع سرمایه‌گذاری به 332 میلیارد دلار و تعداد شاغلین نیز که در این رابطه به 12.5 میلیون نفر رسیده است.
 
به گفته قاسمی در حال حاضر سرمایه‌گذاری خطر پذیر در اتحادیه اروپا تقویت شده‌است، در چین این نوع سرمایه‌گذاری از 325 میلیون دلار در سال 2002 به 1.17 تریلیون دلار در سال 2005 بالغ گردید که روند صعودی خود را ادامه داده است، در هند نیز نزدیک به 18 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.
 
وی سپس به دلایل ورود بانک پاسارگاد به حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر اشاره کرد و گفت: بانک اولا به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده‌است و ثانیا در سرمایه‌گذاری خطر پذیری وارد شده که جنبه اقتصادی آن بسیار مهم است،‌ ثالثا در حال‌حاضر بنگاهی داریم که می‌تواند فکرها و کارهای نو را شناسایی کرده و از آنها حمایت نماید و بانک از طریق این شرکت ‌شناسا طرح‌های نو خلاق تجربی را شناسایی کرده و با شرایط بسیار مناسب تحت پوشش حمایت گروه مالی پاسارگاد قرار می‌دهد، ‌البته امیدواریم که در این راستا نقش فزاینده و مثبتی ایفا نماییم.قاسمی تأکید کرد: پی‌گیری، تلاش،‌ جهاد و ارزش‌آفرینی در اعتلای نام میهن اسلامی پایان ندارد.
 
حامد ساجدی مدیرعامل شرکت شناسا در باره نقطه طلایی توضیح داد: راه‌اندازی این همایش با محوریت بررسی ایجاد شرایط مناسب برای راه‌اندازی و ارزش‌آفرینی کسب و کارهای دانش بنیان با مشارکت نخبگان فناور و خلاق تشکیل گردید.
 
وی با طرح این موضوع که فرار مغزها نتیجه نبود شرایط مناسب اقتصادی برای حضور موثر اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده است تاکید کرد: مساله اساسی مشارکت در طرح های نخبگان با بازده اقتصادی است.
 
مدیر عامل شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد همچنین گفت: نقطه تمایز در کشورهای پیشرفته با کشورهای دیگر در این امر است که زیرساخت‌ها و شرایط ثمربخشی طرح‌های نوآور نخبگان خود را با بهترین شرایط فراهم می‌کنند در حالی که در کشورهای دیگر به این امر توجهی نمی‌شود.
 
ساجدی با اعلام این که ‌برای پوشش اقتصادی طرح‌های نخبگان و مغزهای علمی باید سرمایه‌گذاری ریسک پذیر ماجراجویانه صورت پذیرد، افزود: با توجه به آینده‌نگری و نگاه نوآور در این طرح‌ها نمی‌توان متکی بر گذشته، آنها را سنجید.
 
به گفته وی شرکت پیشگامان امین سرمایه‌پاسارگاد ‌شناسا با رویکرد نوآوری، سازماندهی و سودآوری از طریق مشارکت حقوقی با فن‌آفرینان، ‌وارد مشارکت شده و این طرح‌ها از طریق همراهی و شرکت با ایشان به بازار معرفی و عرضه می‌گردد.
 
ساجدی توضیح داد: تا کنون 342 طرح کسب و کار شناسایی شده و 80 مورد آن در فرآیند ارزیابی قرار گرفته و 6 طرح نیز به مرحله راهبری رسیده است.
 
رئیس سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران،‌ دیگر سخنران همایش نقطه طلایی نیز با اشاره به سه قطب کلان اقتصادی خدمات،‌ صنعت و کشاورزی بخش خدمات را مهمترین حوزه معرفی کرد و بر لزوم توجه بیشتر به آن تأکید نمود.
 
وی اینترنت و دیتا را به عنوان منابع مهم توسعه معرفی کرد و گفت: توسعه فضای اینترنت در برنامه‌ریزی کلان کشور   باید بیش از گذشته در نظر گرفته شود.
 
جهانگرد در ادامه با بیان اینکه تربیت یک فارغ‌التحصیل دکترا برای کشور 200 میلیون تومان هزینه دارد تأکید کرد: خروج فارغ‌التحصیلان و سرمایه‌های انسانی لطمه بسیار سنگینی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
 
وی با اشاره به پرداخت انواع تسهیلات اشتغال‌زایی و ناموفق بودن این روش گفت: اگر قرار است اقتصاد دانش‌بنیان به وجود آید باید برنامه توسعه‌ای را به سمت کلان و به سمت دانش‌بنیان و البته بدون مقررات دست و پاگیر گمرکی، مالی و بیمه‌ای پیش ببریم و حمایت‌های بانکی باید به صورت گسترده صورت بگیرد، باید توجه داشت که تنها حمایت‌های مالی کافی نیست برای این کار باید برنامه ملی بارویکرد بازار بین‌المللی و تعامل بین‌المللی و مشارکت بخش خصوصی همراه باشد.
 
در ادامه حسین دباغیان رئیس موسسه توسعه فن‌آوری نخبگان گفت: تمامی کسانی که دارای ایده‌های خلاقانه هستند پس از عملی کردن ایده‌های خود در شرکتی که برای همین منظور تأسیس می‌شود، برای تجاری‌سازی آن تازه اول راه هستند. به گفته وی ریسک پذیری در طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه اراده صاحب ایده و نخبه به منزله شکست طرح‌ها نیست و ما شکست‌ها را به حداقل کاهش می‌دهیم،‌ زمانی که شرکت‌های دانش‌بنیان به پیروزی دست نیافتند ضرر متوجه هر دو طرف سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذر است و اگر این شرکت‌ها پیروز نیز شدند این سود و منفعت تعلق به هر دو خواهد داشت .

انتهاي پيام/
برچسب ها: بانک ، پاسارگاد ، تامین ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار