کرمان/

شیشه عمر "ماهی قرمز"در دست خریداران

مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: عمر مفید ماهی قرمز درصورت فراهم کردن شرایط مناسب، شش تا هشت سال است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ، دکتر زهره محبان افزود : در صورت نگهداری صحیح ماهی قرمز ، با افزایش عمر این ماهی ها از بروز بیماری های احتمالی قابل انتقال از آبزیان به انسان پیشگیری می شود.

وی با بیان اینکه خرید ماهی قرمز از مراکز معتبر نخستین شرط در سلامت این آبزیان است ، تصریح کرد : برای داشتن ماهی سالم باید آن را از مراکز معتبر از جمله آكواريوم فروشي، ميادين ميوه و تره بار و يا اماكن داراي مجوز تهیه کرد.

دکتر محبان خاطرنشان کرد: از خريد ماهي از دست فروش ها و دوره گردها خودداري کنید ، چرا که هم از نظر بهداشتي دارای مشکل است و هم به دليل نگهداري ماهي در شرايط نامطلوب اينگونه ماهي ها عمر كوتاهي دارند.

وی با بیان اینکه ماهي سالم معمولاً تحرك خوبی دارد و داراي پوستي براق است ، تصریح کرد: نبايد، فلس هاي بدن ماهی برآمده و يا كنده و باله ها دچار خوردگي ، پرخون و چروكيده باشد.

دکتر محبان یادآور شد: چشمهاي ماهي نبايد گود و فرورفته يا به طور غير عادي برآمده باشد و لكه هاي رنگي سياه ، سفيد و قرمز در روی بدن ماهی وجود نداشته باشد.

مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: براي حمل و نقل ماهي های زينتي در كيسه پلاستيكي بايد دو برابر ميزان آب، فضاي خالي در کیسه وجود داشته باشد.

وی با بیان این نکته که آب مورد استفاده در تنگ و آکواریم باید بهداشتی و بدون موادسمی مانند کلر باشد ،افزود: آب شهری را باید برای کلرزدایی، قبل از استفاده در تنگ یا آکواریم، 24 ساعت در ظرف دهان گشاد نگهداری کرد.

دکتر محبان با اشاره به اینکه استفاده از تنگهای دهان گشاد برای نگهداری ماهی قرمز مناسب تر است ، خاطرنشان کرد : میزان آب مورد نیاز به ازای هر ماهی یک تا 2 لیتر و دمای مناسب 22 تا 26 درجه است.

وی با توصیه به تغذيه ماهي ها از غذاهاي آماده موجود در فروشگاههاي عرضه ماهي های زينتي، تصریح کرد: با توجه به اینکه افزايش غذا دهي سبب مسموميت ماهي مي شود، باید ميزان غذا دهي دوبار در روز و به اندازه اي باشد كه در مدت دو دقيقه توسط ماهي مصرف شود.

دکتر محبان با اشاره به اینکه دستکاری ماهی های قرمز به دلیل افزایش استرس، این موجودات را مستعد بیماری می کند ، افزود: اين ميهمانان كوچك در شرايط خاص و در صورت رعايت نکردن شرايط بهداشتي مي توانند ناقل بيماريهاي مشترك از جمله انواع بیماریهای گوارشی، سل پوستی و ... باشند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند تاکنون به طور رسمی انتقال هیچ کدام از این بیماری ها از ماهی های زینتی به انسان در ایران گزارش نشده است ، ولی رعایت نکات بهداشتی می تواند ضامن سلامت مردم باشد.

مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: در راستای پیشگیری از خطرات احتمالی ذکر شده ، لازم است بعد از هر بار دست زدن به آب يا ماهيان قرمز دست هايتان را با آب و صابون بشویيد.

دکتر محبان با اشاره به نظارتهای اداره کل دامپزشکی استان بر حمل و نقل بین استانی ماهی قرمز گفت : برای اطمینان از سلامت ماهی های عرضه شده در سطح شهرهای استان پیش بینی می کنیم بیش از 100 مورد نمونه برداری از مراکز عرضه انجام شود.

وی با بیان این نکته که پیش بینی می شود بیش از 300 مورد آزمایش بر روی 100 نمونه اخذ شده انجام شود ، افزود: تعداد 60 دوره آموزشی برای عرضه کنندگان ماهی قرمز و دانش آموزان در سراسر استان برگزار می شود./س

برچسب ها: ماهی قرمز ، آبزیان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.