رویترز گزارش داد

هشدار "فائو" در مورد کمبود مواد غذايي در منطقه آسيا-اقيانوسه

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) هشدار داد به منظور پیشگیری از کمبود مواد غذایی که ممکن است موجب ناآرامی های اجتماعی و حتی جنگ های داخلی شود ، تا سال 2050 تولید محصولات غذایی در جهان باید 60 درصد افزایش یابد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، "هیرویوکی کونوما"، معاون مدیرکل "فائو" در امور منطقه آسیا و اقیانوس آرام در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیت غذایی در "اولان باتور"، پایتخت مغولستان گفت: اگر ما نتوانیم تولید محصولات غذایی را افزایش دهیم و کمبود مواد غذایی اتفاق بیفتد، خطر ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی، جنگ داخلی و تروریسم شدت خواهد گرفت و در مجموع امنیت جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محاسبات "فائو" بر اساس پیش بینی‌های رشد جمعیت و تغییر رژیم‌های غذایی صورت گرفته است؛ بنا بر اعلام سازمان ملل، در سال 2050 جمعیت جهان از 9 میلیارد نفر فراتر خواهد رفت.

در حالی که ضرورت افزایش محصولات غذایی امری قطعی است، هزینه‌های اختصاص یافته به پژوهش‌های زراعی در جهان رو به کاهش است و بسیاری از کارشناسان علم کشاورزی تردید دارند روند تولید بتواند پاسخگوی افزایش تقاضا باشد.

به گفته این مسئول، این چالش به ویژه در کشورهای در حال توسعه که باید تولیدات کشاورزی خود را تا 77 درصد افزایش دهند، قابل توجه است.

اگر این هدف محقق نشود، تنها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام ممکن است بیش از 500 میلیون نفر دچار سوء تغذیه مزمن شوند.

بنا بر اعلام فائو، در حال حاضر 842 میلیون نفر در جهان دچار سوء تغذیه هستند که حدود دو سوم از آنها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام زندگی می‌کنند و از هر چهار کودک زیر پنج سال، یک کودک از سوءتغذیه رنج می‌برد.

از نظر این سازمان وابسته به سازمان ملل، بدین منظور دو راه وجود دارد؛ یا اینکه سطح زمین‌های زراعی افزایش یابد یا میزان بهره‌وری بالا برود.

در سال های 1980 آهنگ سالانه افزایش تولید برنج و گندم در هر هکتار 3.5 درصد بود. این رقم طی 20 سال گذشته بین 0.6 تا 0.8 درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: فائو ، کمبود ، مواد ، غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار