وین امروز میزبان دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5

امروز سه شنبه قرار است در وین گفتگوها میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان درباره برنامه هسته‌ای ایران از سر گرفته شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، خبرگـزاری رویترز در گـزارشی از وین به قلم‌ "فردریک دال" و "پریسا حافظی" نوشت: ایران و شش کشور قدرتمند جهان در جریان گفتگوهای خود که امروز سه شنبه در وین آغاز می‌شود، برای حل اختلافات هسته ای موجود تلاش  خواهندکرد. این در حالی است که مقامات ارشد کشور های غربی امیدوار هستند این تلاش دشوار، به واسطه بروز بحران در اوکراین، دشوارتر از آنچه که هست، نشود.

دیپلمات ها اعلام کرده اند تاکنون نشانه های اندکی در این خصوص مشاهده شده است که بحران اوکراین بر مذاکرات ایران تأثیر بگذارد. البته اتحاد میان کشورهای قدرتمند جهان در قبال ایران ممکن است در نشست مذاکره کننده های ارشد این کشور در وین پایتخت اتریش به آزمون گذاشته شود، زیرا چهار کشور غربی و روسیه در خصوص آینده اوکراین با یکدیگر در موضع تقابل قرار دارند.

یک نماینده غربی در این باره گفت تا کنون اوضاع اوکراین در گفتگوهای سطح کارشناسان میان ایران و کشورهای قدرتمند -شامل آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه- که دو هفته پیش برگزار شد، تاثیر آشکاری نداشته است.
این دیپلمات افزود: ما امیدوار هستیم شرایط به همین منوال باقی بماند. یک مقام ارشد آمریکایی نیز پیشتر روز جمعه اعلام کرد: ما همگی امیدوار هستیم این شرایط به شدت دشوار در اوکراین، مشکلاتی را برای مذاکرات ایران در پی نداشته باشد.

پیش بینی می شود در این گفتگو ها که به احتمال زیاد شامگاه چهارشنبه پایان خواهد یافت، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه نمایندگی این کشور را به عهده داشته باشد. کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سرکردگی گفتگوها را به نمایندگی از کشورهای قدرتمند جهان خواهد داشت.

رویترز نوشت: در روزهای پیش از آغاز دور جدید مذاکرات که با هدف یافتن راه حلی بلندمدت برای بحران هسته ای ایران انجام می گیرد، اصغر زارعان، یکی از مسئولان بلندپایه امنیتی سازمان انرژی اتمی ایران، برخی نهادهای اطلاعاتی خارجی را، بدون ذکر نام، متهم به تلاش  برای خرابکاری در تاسیسات آب سنگین اراک کرد.

آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان شش قدرت جهانی هستند که در وین با ایران مذاکره می‌کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار