آذربایجان غربی، پایتخت تاریخ و تمدن ایران

آذربایجان غربی با دارا بودن بیشترین قلعه‌های تاریخی،‌ پایتخت تاریخ و تمدن ایران است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ اگر اصفهان را پایتخت فرهنگی ایران بدانیم، بی‌شک منطقه آذربایجان را باید پایتخت تاریخی ایران باستان بنامیم. چرا که این استان بیشترین قلعه‌های تاریخی دوران ایران باستان را شامل می‌شود.

قلعه‌هایی مانند: قلعه سنگ کاظم، قلعه دم دم، قلعه پشتو، قلعه راوز، تخت سلیمان و... که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته بوده اما همچون مردمان خونگرم و دلیرش در تاریخ و تمدن ایران می‌درخشند.

منطقه آذربایجان در نقشه جغرافیایی"تاج" ایران است که از ارتفاعات آستارا تا ارومیه را امتداد یافته و مرتفع‌ترین منطقه استان اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی سه استان توریستی و گردشگری دیار آذربایجان است که زبان گویشی مشترکی دارند. آن‌ها زبان ترکی را که زبان اصلی و مادری‌شان است بیشتر می‌پسندند.

اما خود آذربایجان غربی که برخی‌ها آن‌ را"شهر خاطره‌ها" می‌دانند مملو از خاطرات شاد و شیرین برای گردشگران و مهمانان خود است.

ارومیه مرکز این استان بوده و دریاچه آن شهرت جهانی دارد.

این استان با دشت‌های وسیع حاصلخیز و  زرخیز پرآب، باغ‌های پر از میوه‌های گوناگون و جنگل‌های سرسبز، جلگه‌ها و دامنه‌های پر از گل‌های وحشی یکی از زیباترین و خوش آب‌وهواترین مناطق توریستی ایران به شمار می‌آید.

وجود آبگرمهای متعدد و معروف در این استان هر ساله گردشگران پای ثابتی از نقاط مختلف ایران و سایر نقاط دنیا را دارد.

آب گرم‌هایی چون؛"کوه زنبیل" در نزدیکی دریاچه ارومیه، آبگرم"باش کندی" در 12 کیلومتری جاده ماکو، یا آبگرم"ایستی سو" که در مسیر جاده ارومیه به سلماس در نزدیکی"قوسچی" قرار دارد.


گزارش از: رضا شوکتی

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
۷۰ درصد مناطقش کرد زبان هست پس آقایه ترک زبانی که تو این مجله قومیت گرای کردی بدون زبان مادری اونجا ترکی نیست
Iran (Islamic Republic of)
حجت صدری
۱۳:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۳
افتخارمیکنم اذربایجانی ام
آخرین اخبار