ربیعی در گفتگو ویژه خبری مطرح کرد

افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران/ وزارت بهداشت پرچم‌دار عرصه سلامت است/ تشکیل یک کمیته اصلی و سه کمیته فرعی در جهت بهبود فضای کسب و کار + فیلم

"سرنوشت کارگران و مشمولان قانون کار در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها" شب گذشته 19 فروردین ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علی ربیعی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، "سرنوشت کارگران و مشمولان قانون کار در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها" شب گذشته 19 فروردین ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علی ربیعی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری مبنی براینکه تضمین و اطمینان جنابعالی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست؟ گفت: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مسیر درستی را طی خواهد کرد به گونه‌ای که مردم نباید نگران اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشند.
 
ربیعی با اشاره به اینکه دولت در این زمینه جلسات متعددی را برگزار کرده است، افزود: دولت در اینباره برای رفع نگرانی‌ها سیاست‌های مناسبی را اتخاذ کرده است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که باید بتوانیم تورم را کنترل کنیم، ادامه داد: سیاست کنترل تورم دولت خوشبختانه با موفقیت روبه رو شده است. مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی به این موضوع تاکید داشته‌اند که گام اساسی دولت کنترل تورم بوده است و دولت در کنترل تورم موفق عمل کرده است.
 
ربیعی با اشاره به این که دولت به هیچ عنوان پولی که در جامعه ایجاد تورم کند را توزیع نخواهد کرد، اظهار داشت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها غیرقابل کنترل نخواهد بود به گونه‌ای که با اجماع نظر از سوی هیئت وزیران شیب ملایمی برای این دور از هدفمندی یارانه‌ها مد نظر قرار گرفته است.
 
* مردم زیر بار فشار ناشی از افزایش قیمت نخواهند بود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که دولت سیاست خروج از رکود را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: مردم زیر بار فشار ناشی از افزایش قیمت نخواهند بود.
 
*12 میلیون کارگر سرپرست خانوار در کشور وجود دارد

وی با اشاره به این که کارگران و مشمولان قانون کار یکی از بزرگترین گروه‌های هدف در قانون هدفمندی یارانه‌ها به حساب می‌آیند، اظهار داشت: کارگران اغلب از کم درآمدترین اقشار جامعه هستند به گونه‌ای که باید گفت 12 میلیون نفر کارگر سرپرست خانوار در کشور وجود دارد.
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وضعیت کارگران و مشمولان قانون کار در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چگونه خواهد بود؟ افزود: ملاقات‌هایی را با تشکل‌های کارگری داشتیم به گونه‌ای که به تفاهم خوبی دست یافته‌ایم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید هم کارگران و هم کارفرمایان به درک مشترکی از مسائل موجود رسیده‌اند، خاطر نشان ساخت: دولت کمترین دخالت را در این امر داشته است.
 
*افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران/ حق مسکن کارگران صددرصد افزایش یافته است

وی با اشاره به افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران گفت: علاوه بر افزایش دستمزد کارگران به مسائل جانبی هم چون حق مسکن هم نیز پرداخته شده است به گونه‌ای که حق مسکن کارگران صددرصد افزایش یافته است.
 
ربیعی با اشاره به این که سرمایه گذاری‌های بسیار خوبی در دولت تدبیر و امید در خصوص کارگران و مشمولان قانون کار صورت گرفته است، افزود: با این اوصاف باید گفت دستمزد کارگران بیش از 28 درصد افزایش یافته است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید درباره دستمزد کارگران حرکت‌های نسبتا قابل قبولی انجام شده است، ادامه داد: یکی دیگر از اهداف مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تامین امنیت غذایی است به گونه‌ای که باید امنیت غذایی اقشار کم درآمد جامعه را تامین کنیم.
 
وی با اشاره به این که تمام کارگرانی که اطلاعات بیمه‌ای داشته‌اند مشمول دریافت سبد کالا شده‌اند، خاطر نشان ساخت: تنها تعداد معدودی از کارگران که اطلاعات بیمه‌ای نداشته‌اند متاسفانه از دریافت سبد کالا محروم شدند.  
 
ربیعی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های کلی سلامت گفت: تمامی آحاد جامعه باید پوشش کامل پایه درمان داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سهم جامعه از هزینه‌های درمان باید کاهش یابد، گفت: بیمار نباید دغدغه‌ای جز رنج بیماری داشته باشد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه خبرهای خوشی درباره بیمه‌ها برای مردم دارید؟ افزود: از مقام معظم رهبری پیرامون ابلاغیه سیاست‌های کلی سلامت قدردانی می‌کنم زیرا ایشان دقت نظر فراوانی را پیرامون بحث سلامت داشته‌اند.  
 
ربیعی با اشاره به این که با ابلاغیه مقام معظم رهبری هماهنگی‌ها پیرامون این موضوع روشن‌تر خواهد شد، گفت: این ابلاغیه باعث خواهد شد تا در برنامه‌هایمان از حمایت‌های بیشتری برخوردار باشیم. اولین هماهنگی در دولت تدبیر و امید در بحث بیمه بسیار خوب بود به گونه‌‌ای که قابل ملاحظه است. 

*وزارت بهداشت پرچم‌دار عرصه سلامت است
 
وی با اشاره به این که پرچم‌دار عرصه سلامت وزارت بهداشت است، خاطر نشان ساخت: در بخش بیمه با وزیر بهداشت هماهنگی‌های بسیار خوبی را داشتیم به طوری که سعی داریم با حمایت از مردم شرایط خوبی را در بحث بیمه به وجود آوریم.  
 
ربیعی با اشاره به گفتگوی رئیس‌جمهور پیرامون موضوع سلامت و اشتغال ادامه داد: دولت به بحث سلامت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توجه ویژه‌ای دارد.
 
* بخش اعظمی از افزایش قیمت‌ها به سمت حوزه سلامت روانه خواهد شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بخش اعظمی از افزایش قیمت‌ها به سمت حوزه سلامت روانه خواهد شد.  
 
وی با اشاره به این که وزارت کار؛ تعاون و رفاه اجتماعی از آمادگی ساختاری لازم برخوردار است، خاطر نشان ساخت: دولت درباره بیمه‌ها تکلیف قانونی داشته است به گونه‌ای که بیمه باید به تمامی ایرانیان اختصاص داده شود.  
 
*همه ایرانیان می‌توانند بیمه سلامت شوند

ربیعی گفت: تمامی ایرانیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا از طریق مراجعه به اینترنت از بیمه سلامت برخوردار شوند به گونه‌ای که با این اقدام تمامی کسانی که فاقد بیمه سلامت هستند می‌توانند از دفترچه درمانی دولت برخوردار شوند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که سرانه بیمه روستاییان و عشایر تقریبا نزدیک به 5 هزار تومان است، اضافه کرد: دولت با حمایت‌های به عمل آورده این سرانه را به 16 هزار و 600 تومان افزایش داده است. در گذشته زمانی که روستاییان با دفترچه‌هایشان به پزشکان مراجعه می‌کردند با اقبال روبه رو نمی‌شدند زیرا این دفترچه‌ها ارزشی نداشت این در حالی است که با افزایش سرانه اقدام بسیار خوبی در این راستا به عمل آمده است.
 
ربیعی با اشاره به این که مشکلات این حوزه به صورت صددرصد حل نشده است گفت: امیدواریم به بیمه پایه خوبی دست یابیم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که طرح بیمه اجباری را به دولت ارایه خواهیم کرد، افزود: یکی از مشکلات کشور در حوزه آمار است به گونه‌ای که آمار دقیقی از مسائل متعدد وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه در وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه‌های آمار بسیار خوبی در بحث کار و یا بیکاری وجود دارد، خاطر نشان ساخت: برخی از هموطنان از 2 الی 3 دفترچه برخوردار هستند زیرا ارزش دفترچه‌ها کم بوده است.
 
*6 میلیون نفر فاقد دفترچه بیمه هستند 

ربیعی افزود: مطالعات سازمان مدیریت نشان داده است که حدود 6 میلیون نفر فاقد دفترچه بیمه هستند این در حالی است که برخی از مطالعات این رقم را تا 10 میلیون هم اعلام کرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که برخی از افراد به دلیل نداشتن درآمد دفترچه بیمه ندارند، گفت: تدابیر بسیار خوبی برای این امر اندیشیده شده است.
 
وی با اشاره به ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها پیرامون اجرای نظام جامع تامین اجتماعی ادامه داد: یکی از محورهای کلیدی در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها بحث سلامت است به طوری که باید به اصلاح ساختارها در حوزه سلامت بپردازیم.
 
ربیعی اولویت کار دولت را در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اصلاح ساختار سلامت کشور دانست و عنوان کرد: خوشبختانه همکاری‌های بسیار خوبی میان سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت به عمل آمده است به طوری که شورای عالی بیمه جلسات متعددی را برگزار می‌کند.  
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اصلاح ساختارها باید در چه بخش‌هایی صورت گیرد؟ اظهار داشت: بیش از 6 ماه از آغاز به کار دولت می‌گذرد که خوشبختانه جلسات متعددی در شورای عالی بیمه به صورت مرتب برگزار شده است.
 
* سازمان‌های بیمه‌گر به اصلاح ساختار نیازمند هستند

وی با اشاره به این که باید در بیمه‌ها اصلاح ساختاری صورت بگیرد گفت: سازمان‌های بیمه‌گر به اصلاح ساختار نیازمند هستند.

ربیعی به تشکیل شورای راهبردی اصلاح ساختار بیمه میان وزارت‌خانه بهداشت و رفاه اشاره کرد و گفت: کمیته‌ای برای الکترونیکی کردن دفترچه‌ها تشکیل شده است به گونه‌ای که ان شالله تا پایان دولت به سمت الکترونیکی کردن کلیه ارتباطات بیمه‌ای حرکت خواهیم کرد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که بخشی از اصلاح ساختارها باید در حوزه بیمه صورت گیرد، افزود: در سازمان تامین اجتماعی به تولید خدمت می‌پردازیم به گونه‌ای که در این سازمان به اصلاح ساختار درونی خود پرداخته‌ایم.
 
*بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها به صفر می‌رسد

وی بیان کرد: خوشبختانه برای اولین بار در سال جاری سازمان تامین اجتماعی بدهی خود را به داروخانه‌ها پرداخت کرده است این در حالی است که بدهی خود را به بیمارستان‌ها و پزشکان در حال صفر کردن هستیم.
 
ربیعی یکی از دلایل کم ارزش بودن دفترچه‌ها را بدهکار بودن سازمان‌های بیمه‌گر دانست و اظهار داشت: سازمان‌ تامین اجتماعی بدهی خود را به بیمارستان‌ها و پزشکان صفر خواهد کرد به گونه‌ای که خوشبختانه سازمان بیمه سلامت با اعتباری که برای خود دارد در حال صفر کردن بدهی‌هایش است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سال جاری را با بدهی صفر آغاز خواهیم کرد، گفت: باید اصلاح ساختار در روابط بیمه‌ها و پزشکان به وجود آید.  باید فرهنگ مصرف دارو در کشور مورد اصلاح ساختاری قرار بگیرد.  
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمار 22 میلیون نفری شاغلین کشور درست است؟ گفت: باید بخشی از منابع را به سمت رشد تولید سوق دهیم زیرا اشتغال در نتیجه تولید به وجود می‌آید این در حالی است که متاسفانه در کشور چنین اتفاقی صورت نگرفته است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نرخ رشد منفی اقتصادی در سال‌های گذشته ادامه داد: متاسفانه با بیکاری انباشته شده در طی سال‌های گذشته روبه رو هستیم پس باید گفت این بیکاری انباشته شده کار دولت تدبیر و امید را با مشکل روبه رو می‌کند. دانشجویان تحصیل کرده باید بتوانند وارد بازار کار شوند، متاسفانه ورود به بازار کار این دانشجویان با تاخیر بوده است.

ربیعی با بیان اینکه متاسفانه با بیکاری در طی سال‌های گذشته مواجه شده‌ایم، گفت: نیروی کار با ذائقه و فرهنگ جدید وجود دارد به گونه‌ای که اغلب آن‌ها دارای تحصیلات عالیه هستند. دولت مسیر سختی را در پیش رو دارد. کشور به رشد 7 درصدی نیازمند است و این یعنی اینکه کمترین رشد کشور باید 7 درصد باشد.
 
ربیعی با اشاره به اینکه در سال باید 1 میلیون شغل در کشور ایجاد شود تا بتوانیم بر مسئله بیکاری غلبه کنیم، ادامه داد: اگر حتی بتوانیم یک ریال از محل هدفمندی یارانه‌ها را به سمت اشتغال برگردانیم می‌توانیم جامعه را به سمت فعالیت سوق دهیم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که هر فرد شاغل تقریبا یک میلیون دریافتی دارد، اظهار داشت: شغل فقط یک پدیده اقتصادی نیست بلکه یک پدیده فرهنگی و اجتماعی هم نیز به حساب می‌آید.
 
وی با اشاره به این که باید به سمت ایجاد شغل پیش برویم، افزود: اولین گام در جهت ایجاد اشتغال کنترل تورم است زیرا اگر تورم بالا برود اشتغال مقرون به صرفه نیست.

*درصدد هستیم تا بیکاری جدید به بیکاران دیگر اضافه نشود
 
ربیعی با اشاره به اینکه برای خروج از رکود باید صنایع و بنگاه‌هایی که در معرض تهدید هستند را مورد توجه قرار دهیم، گفت: درصدد هستیم تا بیکاری جدید به بیکاران دیگر اضافه نشود. متاسفانه با مشکل سرمایه در گردش روبه رو هستیم. طی مذاکراتی که با بانک مرکزی به عمل آورده‌ایم مقرر شده تا رقمی برای تسهیلات سرمایه در گردش تخصیص داده شود به گونه‌ای که ابلاغیه آن به استان‌ها داده شده است.
 
وی گفت: باید بتوانیم با افزایش ظرفیت بنگاه‌ها در جهت ایجاد شغل اقدام کنیم به گونه‌ای که باید بگوییم مشکل فقط پول نیست زیرا پاشیدن پول به زمین فقط شغل ایجاد نمی‌کند. در بحث تکنولوژی با مشکل ساختاری روبه رو هستیم و باید در ارتباطات افقی و عمودی حمایت‌های فراوانی به وجود آید.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که رئیس‌جمهور امسال در شورای اشتغال حضور یافتند تا به بررسی مسائل بپردازند، گفت: تصمیمات بسیار خوبی در این شورا اتخاذ شده است به گونه‌ای که برای ICT برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای شده است.
 
وی با اشاره به این که باید ارزش اجتماعی مشاغل خانگی و صنایع کوچک را ارتقا دهیم، گفت: دولت در این زمینه برنامه‌های ویژه‌ای دارد به طوری که در شش استان مطالعات موردی را آغاز کرده‌ایم. متاسفانه برخی از مشاغل ناپایدار هستند و باید به سمت مشاغل پایه حرکت کنیم.

*تشکیل یک کمیته اصلی و سه کمیته فرعی در جهت بهبود فضای کسب و کار
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل یک کمیته اصلی و سه کمیته فرعی در جهت بهبود فضای کسب و کار ادامه داد: با بهبود فضای کسب و کار موانع تولید نیز برطرف خواهد شد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید بر مشاغل مرتبط با ایرانگردی و جهانگردی تمرکز داشته باشیم، گفت: تمرکز بر روی این دسته مشاغل می‌تواند اشتغال‌زا باشد.
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سهم تعاونی‌ها در قانون هدفمندی یارانه‌ها چه قدر است؟ افزود: متاسفانه سهم تعاونی‌ها به 30 درصد نرسیده زیرا تعاونی‌ها جایگاه واقعی خود را در اقتصاد ایران پیدا نکرده‌اند. مقام معظم رهبری از بخش تعاون رضایت ندارند چراکه بخش تعاون در توسعه اقتصاد کشور می‌تواند موثر واقع شود به گونه‌ای که باید این بخش بتواند ارزش‌های اجتماعی را به ارزش‌های اقتصادی تبدیل کند.
 
وی با اشاره به این که بخش تعاون حدود 5 درصد رشد داشته است، گفت: در بخش هدفمندی یارانه‌ها چیزی به صورت مستقیم تحت عنوان تعاون پیش‌بینی نشده است. باید به توسعه بخش تعاون بپردازیم و در بخش تولید، تعاونی‌ها را بیشتر درگیر کنیم.  
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که مردم شب عید را آرام گذراندند، گفت: سهام عدالت موتور حرکت بسیار خوبی برای بخش تعاون به حساب می‌آید به گونه‌ای که باید در بحث سهام عدالت کارهای بسیار زیادی انجام شود.
 
* ضرورت افزایش سهم تعاون در اقتصاد/ باید امنیت غذایی افراد کم درآمد جامعه را تامین کنیم

وی با اشاره به این که باید سهام عدالت را به خوبی مورد مدیریت قرار دهیم ادامه داد: باید سهم تعاون را در اقتصاد افزایش دهیم.
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون انصراف افراد از دریافت یارانه‌ها گفت: متاسفانه در برخی از موارد سیاست‌های غلطی را اتخاذ کرده‌ایم به گونه‌ای که باید به فکر اصلاح آن باشیم. باید وضعیت دادن یارانه‌ها را به مردم مورد اصلاح قرار دهیم و همچنین مردم نیز هوشمندانه عمل کنند زیرا در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مبنای بخش سلامت و امنیت غذایی است.
 
وی با اشاره به این که باید امنیت غذایی افراد کم درآمد جامعه را تامین کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه روح جمعی در فرهنگ اسلامی وجود دارد. دولت درصدد است تا گزارشات خود را به صورت شفاف به مردم ارائه دهد و گزارش خود را درباره اشتغال، سلامت و خانواده‌های نیازمند اعلام خواهد کرد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مراجع عظام تقلید، هنرمندان، روشنفکران، دانشگاهیان و اتحادیه‌های مختلف به دلیل انصراف از دریافت یارانه قدردانی کرد و اظهار داشت: اتحادیه‌های کارگری هم نیز درصدد انصراف هستند، پس باید گفت باید به دولت کمک کرد تا در برنامه‌هایش موفق عمل کند و روح بزرگ ایرانی کمک خواهد کرد تا به افراد نیازمند همواره یاری برسانیم. 

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، تعاون ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Rahim
۰۱:۵۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
باسلام خدمت شما عزیزان زحمتکش.
ازاینکه مردم را ازاطلاعات ناب و به روز سیراب میکنید از شما ممنونیم امیدوارم درخدمت به ملت شهید پرور کشورعزیزمان موفق وپاینده باشید.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۴۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
اقای وزیر لطف کنید وضع حقوق ما بازنشسته های نیروهای مسلح را هم اصلاح کنید تا اینقدر شرمنده زن و بچه و نوه هامون نشیم
-
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
كارگران 25 در صد كارمندان 20 درصد اي كاش ما هم كارگر بوديم ...
آخرین اخبار