وزیر کشاورزی در صحن علنی مطرح کرد

امکان دستیابی به تراز مثبت تجاری در یک چشم‌انداز 10 تا 15 ساله/ ما باید هزینه حساسیت حوزه کشاورزی را تامین کنیم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر در بحث تجهیز منابع مالی در ارتباط با بخش کشاورزی، پشتیبانی و بهره برداری به عمل آید، این امکان در کشور ما وجود دارد که به تراز مثبت تجاری در افق چشم انداز ۱۰ تا ۱۵ ساله دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ محمود حجتی؛ وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 20 فروردین ماه) در رابطه با ارائه گزارشی از هدفمندی یارانه‌ها و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در ابتدا تشکر خود را از نمایندگان و مجلس در ارتباط با پشتیبانی و حمایتی که از بخش کشاورزی در ارتباط با بودجه سال ۹۳ و سایر پشتیبانی‌هایی که به عمل آمده اعلام می‌کنم.  
 
وی افزود: همچنین تشکر می‌کنم از فرصتی که امروز پیش آمده تا در خدمت شما در راستای بحث مربوط به اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در بخش کشاورزی وجود دارد و راه‌های چگونگی مقاوم کردن بنیان‌های بخش کشاورزی را مطرح کنم.  
 
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: این نکته را قبل از هر چیز عنوان می‌کنم که در کشور ما با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که وجود دارد و توانمندی که دانش بشری امروز دارد و تکنولوژی که در سطح جهانی است، در صورتی که ما عزم ملی و پشتیبانی‌های لازم در ابعاد مختلف داشته باشیم، خصوصا در بحث تجهیز منابع مالی در ارتباط با بخش کشاورزی و پشتیبانی بهره برداران اگر به عمل آید، این امکان در کشور ما وجود دارد که ما به تراز مثبت تجاری در افق یک چشم انداز ۱۰ تا ۱۵ ساله دست پیدا کنیم.  
 
حجتی تصریح کرد: اینکه عنوان می‌کنم تراز مثبت تجاری به دلیل این است که ممکن است برخی خدشه وارد کنند در ارتباط با اینکه اگر بحث صرفا افزایش محصول یا احیانا مسائلی مانند خودکفایی را مطرح کنیم، برخی ایراد وارد کنند به اینکه احیانا ما می‌خواهیم مزیت‌های نسبی را در ارتباط با مناطق مختلفی که داریم یا بخشی از محصولاتی که قابلیت عرضه به بازارهای جهانی دارد را نادیده بگیریم و به هر قیمت و به هر شکلی احیانا می‌خواهیم فلان محصول مورد نظر را تولید کنیم، در صورتی که در سیاست‌های ما و در برنامه‌های ما چنین موضوعی مطرح نیست.  
 
وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در برنامه‌ریزی و سیاست‌های ما‌‌ همان بحث برون نگری و درون زایی مورد نظر است، لذا ما اینجا بحث تراز را به این دلیل مطرح می‌کنیم.  
 
وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: قبل از ورود یکسری استراتژی یا برنامه‌هایی که از ماه‌ها قبل در وزارتخانه همکارانمان و کار‌شناسان مختلف با کمک بخش‌های مختلف تهیه کردند، لازم می‌دانم در ابتدا به چند نکته اشاره کنم.  
 
حجتی اظهار داشت: بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها خصوصیاتی دارد که ما باید آن‌ها را همواره مدنظر داشته باشیم، اگر در روند حرکت‌ها و برآیند‌ها این نگاه ویژه را نداشته باشیم، خواسته‌ها و اهدافی که داریم بین راه گم می‌شود و شرایط ما به همین وضعی خواهد بود که در حال حاضر در آن قرار داریم.

وی در ادامه به ویژگی‌های بخش کشاورزی که بیشتر جنبه‌های منفی است اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی چه در کشور ما و چه در سایر کشور‌ها در مقایسه با سایر بخش‌ها از ارزش افزوده کمتری برخوردار است که طبیعت و ماهیت این بخش است و بر همین اساس است که در دنیا کسانی که امروز برنامه ریزی می‌کنند، عمدتا بخش کشاورزی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهند، چرا که اگر این اتفاق نیفتد، تمام سمت و سو‌ها و نگاه‌ها و منابع و سرمایه‌ها به سمت خدمات می‌رود، مانند خدمات کاذبی که در گوشه و کنار از جمله سفته بازی‌ها شکل می‌گیرد و سرمایه و منابعی نمی‌ماند که در تولیدی به نام تولید پایه صرف شود.  
 
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به این دلیل می‌گویم تولید پایه که اگر ما تولید کشاورزی را داشته باشیم، موادی که تولید می‌شود می‌توان در بخش صنعت، خدمات و حمل و نقل و... مورد استفاده قرار گیرد، لذا بخش کشاورزی یک تولید پایه است که باید خیلی به آن توجه کرد، کشورهای پیشرفته هم به این موضوع توجه داشته‌اند و آنهایی که توانسته‌اند علی رغم تلاطمات بازارهای پولی و مالی تولید بخش کشاورزی خود را روز به روز افزایش دهند و خود را در ارتباط با این موضوع بی‌نیاز کنند، عمدتا با همین نگاه ویژه بوده است.  
 
حجتی اظهار داشت: دومین ویژگی که توجه خاص ما را می‌طلبد و جزء الزامات هر برنامه‌ای است که ما در بخش کشاورزی باید به آن توجه کنیم، ریسک پذیری بخش کشاورزی است، اگر ریسک پذیری بخش کشاورزی را با سایر بخش مورد مقایسه قرار دهیم، مانند بیماری‌ها و آفت‌ها در این بخش، اگر این بخش مورد حمایت قرار نگیرد و‌‌ رها شود، شاهد خواهیم بود که چه خسارت‌هایی را به این بخش خواهد زد، مانند تب برفکی که در چندسال گذشته دام‌های ما را مورد تهدید قرار داد و باعث شد برخی دامداران تمام هستی خود را از دست بدهند.  
 
وی تصریح کرد: در ارتباط با انواع و اقسام آسیب‌هایی دیگر مانند سیل، خشکسالی و مسائلی از این قبیل، لذا برهمین اساس بیمه بخش کشاورزی به درستی مسئولین امر به آن توجه کردند و گفتند که بیمه حمایتی است، نه بیمه تجاری، اما باید دید که با این بیمه حمایتی در سال‌های اخیر چه کرده‌ایم و اگر قرار است این وضع را ادامه دهیم، اتفاق خاصی در مملکت نمی‌افتاد.  
 
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال برای اولین سال برای بیمه بخش کشاورزی در بودجه یک ردیف مشخص شده، به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان، لذا خواهش می‌کنم همه آنهایی که دست اندرکار در بخش کشاورزی هستند، به این بخش توجه ویژه داشته باشند.  
 
حجتی در ادامه به ویژگی سوم بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشاورز ما یک جرم دیگری هم دارد که محصولات اساسی و کالای اساسی که غذای ماست را تامین کند، چون غذای ما را تامین می‌کند، ما به عنوان دولت، حکومت و مسئولین فوق العاده نسبت به این موضوع حساسیم که مبادا قیمت کالای بخش کشاورزی بالا برود، مبادا یک روز محصولات کم باشد و حکومت حق دارد در ارتباط با غذای اصلی مردم از جمله شیر، گوشت، نان، برنج، روغن و... حساس باشد ولی باید هزینه این حساسیت را تامین کنیم.

وی ادامه داد: این سه ویژگی بخش کشاورزی تحت عنوان ارزش افزوده، تحت عنوان ریسک پذیری فوق العاده زیاد که در معرض انواع و اقسام بیماری‌ها و آفات وجود دارد و از سوی دیگر حساسیتی که ما روی اصل تولید و قیمت آن داریم، باید هزینه‌های این مسائلی که اشاره شد را نیز تامین کنیم تا بشود تولید پایدار و یک برنامه ریزی دقیق داشت و براساس آن حرکت کرد.  
 
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم بخش کشاورزی ارزش افزوده کمی دارد یعنی اینکه بنده منابع با ترجیحات خاص عرضه کنم تا سرمایه در بخش کشاورزی ورود کند و اگر قرار است رشد تولید داشته باشیم، آیا منهای توسعه سرمایه گذاری و سرمایه جدید برای ورود به این بخش ما می‌توانیم رشد تولید داشته باشیم و آیا اقتصاد مقاومتی جز این را از ما می‌خواهد که این ظرفیت که در اختیار ما قرار دارد و بالقوه است و قابلیت تغییر بالفعل را دارد، منتها با سرمایه گذاری و پشتیبانی و حمایت.  
 
وی ادامه داد: آیا یک ریال فاینانس الان در بخش کشاورزی تا امروز آمده است؟ در ۴ دهه‌ای که ما از خطوط فاینانس استفاده کرده‌ایم، آیا یک ریال فاینانس در بخش کشاورزی آمده است، چرا نمی‌آید؟ نمی‌شود بخش کشاورزی را‌‌ رها کرد.  
 
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه موضوعات طرح شده واقعیت‌هایی است که ما در بخش کشاورزی با آن‌ها روبرو هستیم گفت: من در اینجا به عنوان یک رابط مجموعه کار‌شناسان و مدیران این بخش با شما صحبت می‌کنم و آن اینکه اگر این الزامات که قهری است و با ماهیت بخش عجین است، ما از عهده برآورده شدن این الزامات برآییم، خیلی از مشکلات و خواسته‌های ما در رابطه با این بخش قابل تامین است.  
 
حجتی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌ها در بخش کشاورزی از سوی کار‌شناسان مجرب ارائه شده است، گفت: در حال حاضر تولید گندم در کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ با افزایش بهره وری و کاهش سطح و با سطحی که در گذشته در حوزه گندم بوده است می‌توان نیاز مردم در بخش گندم را تأمین کرد البته علاوه بر کار‌شناسان و مسئولان در بخش کشاورزی همه باید برای افزایش تولید گندم کمک کنند.

وزیر کشاورزی ادامه داد: در بخش کشاورزی اقتصاد مقاومتی همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند عزم ملی نیاز است اما در عمل و اجرا نباید‌‌ رها شویم زیرا در این صورت کار بزرگی نمی‌توان انجام داد متأسفانه در بحث روغن کشور ما زیر ۱۰ درصد خودکفایی دارد اما کشورهایی که در حال حاضر به خودکفایی تولید روغن رسیده‌اند به تولید کلزا بسیار توجه کرده‌اند که کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست. 

حجتی افزود: در افق ۱۰ ساله تولید روغن را می‌توان منهای زیتون افزایش داد ما پذیرای نظرات نمایندگان در این زمینه هستیم چرا که کشور و منطقه ما گرم و خشک بوده و از بحران کم آبی رنج می‌برد اما ما در چارچوب همین فرضیات برنامه ریزی و صحبت می‌کنیم و برنامه‌هایی که در این زمینه تهیه می‌شود توسط اهل فن ارائه شده و من تنها به عنوان رابط کلیات آن را به نمایندگان مجلس ارائه می‌کنم. 

وی با اشاره به اینکه قطعا نمایندگان نقدهایی درخصوص طرح‌های وزارت کشاورزی برای خودکفایی در محصولات کشاورزی خواهند داشت گفت: با توجه به کمبودهایی که از لحاظ کم‌آبی و خشکسالی در کشور داریم اما با فراهم کردن الزامات به حول قوه الهی می‌توانیم قدم‌های موثری برداشته و آرزوهای امام راحل و مقام معظم رهبری و شهروندان را در تامین مواد قضایی و خوداتکایی تحقق بخشیم.  
 
حجتی پیش‌بینی تولید روغن در داخل در افق ۱۰ ساله را ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: ما اکنون ۱۳ میلیون تن محصولات غذایی وارد می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم در مرحله اول آن را به ۷ میلیون و در دوره ۱۰ ساله به ۳ میلیون تن کاهش دهیم.  
 
لاریجانی خطاب به وزیر کشاورزی تصریح کرد: تشکر می‌کنم از اینکه اطلاعات کلی را مطرح فرمودید، اما انتظار این است که اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلی نکاتی را ذکر کرده که شاید دو بند آن به شما اختصاص دارد، افزایش تولید نهاده‌ها و کالاهای اساسی داخلی کشور است و اولویت دادن به تولید و تامین امنیت غذا که مهم است، به همین جهت است که مجلس از وزارت کشور حمایت می‌کند در بودجه و در امور دیگر تا شما در محصولات اساسی مردم به خودکفایی برسید.  
 
وی افزود: اینکه ما نگاه برون‌نگر در بخش کشاورزی داشته باشیم درست است اما در این حوزه باید خودکفا شویم به همین جهت است که مجلس از وزارت کشاورزی دفاع می‌کنند. با توجه به سخنان رهبری در این خصوص ما سخنان عملیاتی‌تری از شما انتظار داریم نگرانیمان این است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بخش کشاورزی لطمه وارد کند.  
 
حجتی در پاسخ به رئیس مجلس گفت: ما در این راستای اقتصاد مقاومتی ۵ برنامه را طراحی کرده‌ایم که برنامه ارتقای بهره‌وری و افزایش تولیدات محصولات راهبردی، ارتقاء بهره‌وری و افزایش نهاده‌های بخش کشاورزی، ذخایر راهبردی محصولات کشاورزی، صادرات آن‌ها و آخر استفاده از تولید خارجی در کشت‌های فراسرزمینی است.  

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای برنج، گندم، گوشت سفید و قرمز و روغن تصریح کرد: در مورد گندم مشخصا اشاره شد که اگر الزامات آن تامین شود می‌توانیم نیاز داخلی را برطرف کنیم اما در بخش دوم با کمال تاسف باید گفت عدد و رقم لازم را به بخش کشاورزی اختصاص نمی‌دهد و آنچه تامین می‌شود هزینه می‌گردد، در یکی از تبصره‌ها بندی عمومی در مورد تولید و... آمده است و سهمی از عددی که پیش‌بینی شده است به این بخش اختصاص داده‌اند که مربوط به سلامت و امنیت غذایی است نه تولید که ما در چارچوب همین محدودیت‌ها کوشیدیم آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.  
 
رئیس مجلس خطاب به وزیر کشاورزی تاکید کرد: آیا در مورد قیمت برق هم فکری شده است که افزایش زیادی نداشته باشد؟  
 
وزیر کشاورزی نیز در پاسخ به لاریجانی بیان کرد: چون پایه قیمت برق ترجیحی بوده است خروجی آن هم ترجیحی خواهد بود.  
 
 وزیر کشاورزی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال نمایندگان با اشاره به بحث امنیت غذایی گفت: در این حوزه ۸ برنامه داریم که اگر کمتر مورد بی‌مهری قرار گیریم می‌توانیم در درجه اول مشکل گندم را حل کرده و سپس تولید پنبه را تضمین کرده و روغن را در افقی ۱۰ ساله در حد ۷۰ درصد خودکفا کنیم و متوسط برداشت گندم ۳ تن از هر هکتار است که اگر مدیریت، ابزار و حمایت‌ها از ما بهتر شود آمار آن از ۳ الی ۴ تن بالا‌تر می‌رود. 

وی افزود: با این حال انتظار از وزارت جهاد کشاورزی این است که قیمت شیر افزایش نیابد؛ قیمتی که ما پیش‌بینی می‌کنیم عبارت است از هزینه تمام شده به علاوه سود معقول؛ حال اگر باز هم به مصرف‌کننده فشار وارد می‌شود باید از طریق دیگر جبران شود.

حجتی در پاسخ به سوال دیگر درباره افزایش قیمت کود شیمیایی تصریح کرد: این مبلغ در زمان وزارت بنده افزایش نیافته و این در حالی است که کود اوره در ۲ سال گذشته توسط پتروشیمی‌ها که تولید داخل است بیش از ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و دولت در تیرماه گذشته قیمت آن را از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش داد یعنی معادل ۶۰ درصد افزایش.  

وزیر کشاورزی تاکیدکرد: زمانی که بنده به عنوان وزیر جهاد کشاورزی منصوب شدم، یک رقم ۵ هزار تومانی یارانه به آن اختصاص دادیم و سعی کردیم آن را با رقم ۳۵ هزار تومان به کشاورزان برسانیم.  
 
وی افزود: امسال نیز از بهمن‌ماه پیگیر بوده‌ایم که چرا قیمت آن به ناحق افزایش پیدا کرده است و از دولت مصوبه‌ای گرفتیم که قیمت آن دیگر بالا نرود نیز تقاضای پیش‌فاکتور کردیم که آن را هنوز ندادند. 

حجتی تاکید کرد: بنده مطالبات کشاورزان را به حق می‌دانم، چرا که آن‌ها زحمتکش‌ترین اقشار جامعه ما هستند، این مطالبات حق کسانی است که بیشترین زحمت را می‌کشند اما کمترین بهره را می‌بینند.  
 
وزیر کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: از شما نمایندگان خواهش می‌کنم که شرایط و امکانات ما نیز در نظر گرفته شود. ان شاءالله با کمک هم و پشتیبانی که صورت می‌گیرد بتوانیم خدمت موثری در کشور و نظام و در برابر مردم انجام دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار