حجت الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا در نشست خبری:

کسی حق معامله بر روی دستاوردهای هسته‌ای ما را ندارد/رابطه جبهه پایداری با دولت از سر خیرخواهی است/ یارانه جبران تورمِ حاصل شده است

سخنگوی جبهه پایداری با تاکید بر اینکه کسی حق معامله بر روی دستاوردهای هسته‌ای ما ندارد، گفت: مذاکره‌کنندگان نباید زیر بار حرف زور بروند برخی می‌گویند این زیاده‌خواهی است، همین حرف زور و اجبار است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا" در نشست خبری جبهه پایداری که صبح امروز در دفتر مرکزی این جبهه تشکیل شد، اظهار داشت: این جبهه مرام نامه‌ای را اخیرا تنظیم کرده که در آن اهداف، اصول و خط مشی آن بیان شده است.
 
وی تعریف جبهه از یک تشکیل سیاسی را منطبق بر تعاریف مقام معظم رهبری دانست و افزود: معظم له فرمودند یک تشکل سیاسی کانال کشی برای هدایت فکری چه سیاسی و عقیدتی است، هدف گرفتن قدرت نیست بلکه هدایت جامعه به سطحی مناسب از دانسته‌های سیاسی و عقیدتی است.  
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا با بیان این که شرکت در مسابقات قدرت با هدف پیشبرد هدایت فکری جامعه از نظر سیاسی و عقیدتی است، اضافه کرد: جبهه پایداری در چارچوب هستی شناسی تعریف می‌شود که آن هم نیازمند شناخت جهان هستی است چرا که هدف آفرینش انسان‌ها حیات طیبه و جاویدان و رسیدن به قرب الهی است.
 
وی صلاح جامعه را در گرو داشتن مدیران سالم ارزیابی کرد و گفت: تربیت نیروهای سالم و کارآمد یکی از کارهای مهمی است که تشکل‌های سیاسی، اجتماعی موظف به انجام آن است، هدف ما تربیت جبهه در این راستا و برای شرکت فعال در عرصه سیاسی و ایجاد سطحی انقلابی است.
 
سخنگوی جبهه پایداری در ادامه به اهداف عملیاتی جبهه و تعریف آن پرداخت و گفت: ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در راستای فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری هم چنین فعالیت در راستای تشکیل جامعه و تمدن نوین اسلامی تبین جنبه فرهنگی و فعالیت‌های سیاسی الگوی عملی فعالیت‌های اسلامی سیاسی جبهه است.
 
وی تربیت نیروهای کارآمد، حمایت از چهره‌هایی که به اهداف جبهه قرابت بیشتری دارند را از دیگر الگوهای عملی جبهه پایداری دانست و بیان داشت: عمل به تکلیف براساس حجت شرعی، اصل حمایت از ولی فقیه، خودسازی، امر به معروف و نهی از منکر، استفاده از ابزاری مناسب جهت ترویج امر به معروف و نهی از منکر، قانونگرایی و.... از جمله اصول عملیاتی جبهه پایداری است.  
 
سخنگوی جبهه پایداری اولین خط مشی این جبهه را ایستادگی صبر و بصر ارزیابی و تاکید کرد: این جبهه با بصیرت در راستای رسیدن به اهداف ایستادگی و صبر دارد. تاکید به اقتدار درونی نظام، ملت، عقلانیت، معنویت، عدالت حول محور ولایت فقیه نیز از خط مشی‌های این جبهه به شمار می‌رود.

وی در ادامه نشست گریزی به مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 زد و با اشاره به خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری در این زمینه بیان فرمودند، افزود: این خطوط قرمز پویای اهداف و روش‌ها و پیگیری آنهاست که به نوعی فعالیت مذاکرات گذشته را پوشش داده و مذاکرات آینده را نیز راهبری می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا اولین خط قرمز در مسیر مذاکرات هسته‌ای را متوقف نشدن این حرکت ارزیابی کرد و ادامه داد: رهبری معظم انقلاب تاکید کردند که تحقق و توسعه پیشرفت هسته‌ای از سوی مسئولین و مذاکره‌کنندگان ادامه یافته و بر آن پافشاری داشته باشند.

*کسی حق معامله بر روی دستاوردهای هسته‌ای ما را ندارد/ مذاکره‌کنندگان نباید زیر بار حرف زور بروند

وی گفت: خط قرمز دیگر این است که کسی حق معامله بر روی دستاوردهای هسته‌ای ما ندارد و در این مسیر نمی‌تواند بده بستان داشته باشد.

سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به اظهارات برخی مسئولان پیرامون دستاوردهای هسته‌ای مبنی بر اینکه تعصب بر روی این دستاوردها ارزشی ندارد (این دستاوردها روغن ریخته است) تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند و تذکر دادند که دستاوردها را بی‌ارزش جلوه ندهید بنابراین مذاکره‌کنندگان نباید زیر بار حرف زور بروند برخی می‌گویند این زیاده‌خواهی است همین حرف زور و اجبار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سقای بی‌ریا با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی افزود: ندادن ویزا به نماینده دائم ما که براساس قوانین بین‌المللی آمریکا موظف به آن است یک زورگویی است.

وی اظهار داشت: اخیرا شنیده شده که طرف غربی می‌گوید پول‌هایی که ما براساس قطعنامه آزاد می‌کنیم بایستی بدانیم در کجا استفاده می‌شود این یک فضولی است چراکه به آنها هیچ ارتباطی ندارد.

سخنگوی جبهه پایداری به خط قرمز دیگری که مقام معظم رهبری فرمودند اشاره کرد و گفت: معظم له فرمودند روابط آژانس بین‌المللی متعارف و غیرفوق‌العاده باشد اما خبرگزاری‌های خارجی و آژانس بین‌المللی این کد را به این صورت معنا کردند که تصور رهبری معظم انقلاب ایران این است که پروتکل الحاقی را امضا نکنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا در ادامه نشست به مسئله اقتصاد مقاومتی راهبرد مدنظر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: طبق فرموده رهبری انقلاب اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای راهبردی است که مربوط به شرایط تحریم‌ نیست اگرچه مقاوم‌سازی اقتصادی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند اما این مقاوم‌سازی باید طوری باشد که خود را وابسته به اقتصاد بیرون نداند.

وی به تحریم سوختی ایران (بنزین) از سوی کشورهای غربی در دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: زمانی که خودمان بنزین را تولید کردیم این کار را دنبال نکردند، ما داریم به سمت روال قبل پیش می‌رویم، نفت داده و بنزین می‌گیریم این در حالی است که متخصصان ما به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند بنزین را تولید کنند اگرچه کیفیت مطلوب را ندارد، اما می‌شود.

*با کاهش اتکا به نفت به سمت مقاوم سازی و شکل گیری اقتصاد مقاومتی پیش خواهیم رفت

سخنگوی جبهه پایداری افزود: ظرفیت مادی و معنوی کشور و نیروهای انسانی سرمایه‌های زیربنایی است که علی‌رغم مشکلات مزمن بسیار گسترده‌اند لذا اگر سرمایه‌گذاری کنیم و اتکا به نفت را کاهش دهیم می‌توانیم در جهت مقاوم‌سازی رفته و اقتصاد مقاومتی را شکل دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا به شاخص‌های تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: کاهش خام فروشی و فروش فرآورده‌های نفتی، واردات بدون اولویت، برطرف کردن بیکاری و تورم، اصلاح برخی ساختارهای معیوب اقتصادی در نظام پولی و بانکی از جمله راه‌هایی است که ما را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.

*منظور از مقاوم‌سازی استفاده از توانمندی داخلی و درونی است

وی خاطرنشان کرد: منظور از مقاوم‌سازی استفاده از توانمندی داخلی و درونی است و حداکثر از امکانات با نگاه به بیرون است رهبر معظم انقلاب خود تاکید کردند که نگاه به بیرون انزوا نیست.

*تعامل و همکاری با اصولگرایان به عنوان یک اصل ملاک است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا درباره ارائه لیست مشترک از سوی جبهه پایداری با اصولگرایان برای انتخابات مجلس آینده گفت: الگوی ما براساس دوائر متحدالمرکز است که مبتنی بر وحدت و همگرایی در اصول با وجود سلایق مختلف حرکت می‌کنیم چه بسا اینکه در انتخابات مجلس نهم با جبهه متحد اصولگرایان در بسیاری از کاندیداها به خصوص در شهرستان‌ها همکاری و هم‌افزایی تا 80 درصد را هم داشتیم و این تعامل و همکاری به عنوان یک اصل برای ما ملاک است.

وی درباره فعالیت‌های جبهه پایداری گفت: در تکمیل بخش‌ها و تحکیم و انسجام درونی فعالیت‌های خوبی داشتیم و توانستیم با این توافق و هم‌افزایی قدم‌های دیگری را در عرصه‌های مختلف برداریم که اکنون در حال برنامه‌ریزی برای انجام دیگر فعالیت‌ها هستیم و البته در برگزاری همایش‌ها تاریخ خاصی مشخص نشده است.

*جایگزین آیت‌الله خوشبخت مشخص شده اما نامش را نمی‌گوییم

سخنگوی جبهه پیداری درباره انتخاب جایگزین آیت‌الله خوشبخت در شورای فقاهتی جبهه پایداری تصریح کرد: شورای فقها متشکل از سه نفر که نقش نظارت عالیه به تمام فعالیت‌های جبهه را دارد تشکیل شده است و در تمامی مصوبات نیازمند تایید این شورا هستیم. جایگزین آیت‌الله خوشبخت انتخاب شده است اما بنا به درخواست فقها نام آنها را اعلام نکرده‌ایم که البته در این زمینه قصد پنهان‌کاری نداشته‌ایم.

*رابطه جبهه پایداری با دولت از سر خیرخواهی است

وی درباره رابطه جبهه پایداری با دولت و مطرح کردن انتقادهای مختلف از سوی جبهه گفت: رابطه ما با دولت از سر خیرخواهی، نظارت، نقد و ارائه طریق است و قصد ما مقابله با دولت نیست. جبهه پایداری تلاش دارد چشم بیداری برای انقلاب باشم و با صبر و بصر و استقامت در راه انقلاب برای رسیدن به اهدافش گام برمی‌دارد که اگر از سوی مسئولان اشتباهی رخ دهد، باید تذکر دهیم و این به معنای حاشیه‌سازی، مخالفت و کارشکنی نیست.

*گاهی اوقات برخی منصوبین به دولت تحملشان نسبت به انتقاد کم است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا گفت: بنا به اذعان دولت آنها از هر گونه نقد و انتقاد استقبال می‌کنند اما گاهی اوقات برخی منصوبین به دولت تحملشان نسبت به انتقاد کم است و در مجلس شورای اسلامی نمایندگان بر حسب وظایفشان به رصد امور کشور می‌پردازند و تمامی امور بر اکثریت آرا صورت می‌گیرد.

*خیرخواهی، تذکر و انتقاد سازنده کار جبهه پایداری است

وی گفت: اگر فردی، جمعی و یا فراکسیونی در مجلس اقداماتی را انجام می‌دهند، کسی نباید ناراحت شود و حتی شاهد بودیم که برخی تندروها درخواست انحلال مجلس از سوی دولت را داشته است که البته رئیس‌جمهور با آنها برخورد کرد و گفت "برخی دایه دلسوزتر از مادرند." خیرخواهی، تذکر و انتقاد سازنده کار جبهه پایداری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، مبنی بر خروج کوچک‌زاده و رسایی از عضویت در جبهه پایداری گفت: برخی از احزاب که با وجود جبهه مخالفند آرزوی خود رادر قالب خبر بیان می‌کنند و عضویت و خروج افراد در یک تشکل جمعی سیاسی و اجتماعی در تمامی گروه‌ها و تشکل‌ها وجود دارد و این به معنای انحلال آن تشکل نیست.

وی افزود: این گونه نیست که کوچک‌زاده و رسایی از جبهه بریده باشند ممکن است برخی افراد با مشغله‌های کاری از حضور در شورای مرکزی جبهه خودداری کنند اما آن عزیزان هماهنگ و هم‌دل با ما هستند و جبهه پابرجا و مستحکم به حضور خود ادامه می‌دهد.

*برخی رسانه‌ها درباره انحلال جبهه پایداری فرافکنی می‌کنند

سخنگوی جبهه پیداری با بیان اینکه برخی رسانه‌ها درباره انحلال جبهه پایداری فرافکنی می‌کنند، گفت: عضویت آقایان کوچک‌زاده و رسایی تا دو سال به دلیل مشغله‌های موجود در مجلس تاحدودی کم شده اما آنها از ابتدای امر عضو شورای مرکزی نبودند که البته هم‌اکنون نیز ارتباطشان با ما با برقرار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا تصریح کرد: آقایان کوچک‌زاده و رسایی در حال حاضر با جبهه پایداری نقش‌آفرینی می‌کنند و کسانی که در درون جامعه اصول ما را قبول دارند به نوعی همراه و هم‌دل ما هستند.

وی درباره وضعیت جبهه پایداری و اخذ مجوز در کمیسیون ماده 10 احزاب خاطرنشان کرد: یکی از اصول جبهه در مرامنامه قانونگرایی است و ما در ابتدای امر براساس قانون فعالیت‌های خود را انجام داده‌ایم. هیچ گاه هیچ منعی درباره فعالیت جبهه در قانون وجود ندارد اما بنا به مصلحت تصمیم به ثبت‌نام جهت اخذ مجوز در وزارت کشور گرفتیم اما برخی این اقدام جبهه را عدم دریافت مجوز برای فعالیت در عرصه‌های سیاسی- اجتماعی تلقی کرده‌اند.

سخنگوی جبهه پیداری ادامه داد: هیچ مشکلی از لحاظ قانونی از ابتدای امر برای فعالیت نداشته و نداریم و بلکه به خاطر برخی مشکلات در این راه ثبت‌نام کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا درباره پایگاه اجتماعی جبهه پایداری گفت: ما در انتخابات هیچ گونه امکاناتی در اختیار نداشتیم و صرفا با پشتیبانی‌های مردمی حمایت می‌شدیم لذا کسب 4 میلیون رای از سوی "سعید جلیلی" در انتخابات ریاست جمهوری درمدت زمان کوتاه حاکی از پشتیبانی مردم بود.

وی گفت: برخی علما تشخیص دادند که نیروهای حزب‌اللهی باید مرجعی داشته باشد که بر همین اساس افراد داوطلب و مردمی جبهه پایداری را تشکیل داده‌اند.

سخنگوی جبهه پیداری درباره دیدارها و ملاقات‌های جبهه پایداری با آیات عظام تقلید از جمله مهدوی کنی، یزدی و جنتی گفت: ما با تمام این افراد ارتباط داریم و جبهه رویکرد خاصی نسبت به بزرگان ندارد. همیشه مایل به حفظ و برقراری رابطه با این بزرگواران در مسائل مختلف بوده‌ایم که البته برخی ملاقات‌ها در سطح دبیرکلی انجام می‌شود.

*کماکان با آقای جلیلی ارتباط داریم/ هیچ ارتباطی با احمدی نژاد نداریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا درباره ارتباط سعید جلیلی با جبهه پایداری گفت: کماکان با آقای جلیلی ارتباط داریم.

وی با اشاره به ارتباط جبهه با محمود احمدی‌نژاد گفت: هیچ ارتباطی با وی و تصمیمات اخیرش نداریم و هیچ گونه اطلاع دقیقی از کارهای وی هم نداریم.

سخنگوی جبهه پیداری با مطرح کردن آیه‌ای از قرآن کریم تحت این مفهوم که "این‌ها امتی بودند و گذشتند و پاسخگوی اعمال و رفتارشان هستند و شما هم مسئول کارهای خود هستید"، گفت: ما باید به دنبال تکلیف شرعی خود هستیم و گاهی برای مقایسه و گاهی برای عبرت از درس گرفتن عملکرد مسئولان به وظایف خود عمل می‌کنیم.

حجت‌الاسلام بی‌ریا درباره احتمال همکاری جبهه پایداری در صورت حضور احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس دهم گفت: خیر چنین بحثی مطرح نشده شخصا فکر می‌کنم که چنین مسئله‌ای رخ نمی‌دهد.

*صحیح نیست که فضای کشور را از هم‌اکنون انتخاباتی کنیم

وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران، درباره فعالیت انتخاباتی جبهه پایداری برای حضور در مجلس دهم گفت: فعالیت برای اخذ توصیه‌های مجلس دهم از هم‌اکنون زودهنگام است چراکه انتخابات با خود ملزوماتی می‌آورد و صحیح نیست که فضای کشور را از هم‌اکنون انتخاباتی کنیم.

سخنگوی جبهه پیداری در پاسخ به اینکه آیا در جلسات خصوصی جبهه پایداری درباره حضور در انتخابات صحبتی شده است یا خیر؟ گفت: اگر جلسات خصوصی باشد خصوصی است ممکن است حرف‌های زیادی زده شود و در صورت نیاز آنهایی که لازم است در کنفرانس‌های خبری خواهیم گفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا درباره جهت‌گیری‌های جبهه پایداری نسبت به دولت اعتدال گفت: ما دغدغه کلی داریم و مطالبه ما از مسئولان این است که کارهای خوبی را با توجه به روح اسلام و رعایت اسلام و احکام اسلامی انجام دهد و تدوین موضوعاتی همچون موضوعات شهروندی این تلقی را برای دشمنان به وجود نیاورد که ما از اصول قوانین اسلامی و حاکمیت خدا دست برداشته‌ایم.

وی درباره هدفمندی یارانه‌ها و اقدام دولت در این زمینه خاطرنشان کرد: اقدام صدا و سیما با فرهنگسازی دراین باره اقدامی قابل تقدیر است اما اقدام دولت نباید این تلقی را به وجود آورد که کسانی که یارانه می‌گیرند زیر خط فقر هستند.

سخنگوی جبهه پیداری خاطر نشان کرد: یارانه به نوعی جبران تورمی است که حاصل شده و ما باید این گونه بیان کنیم که کسانی که نیاز ندارند داوطلبانه انصراف دهند و به نوعی چشم‌پوشی از یارانه ایثار است که در همه حال باید مراقب تبعات آن و کنترل تقصیرها و تعبیرهای دشمنان از اقدامات داخلیمان باشیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار