آرایش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان؛

کدام شخصیت‌ سیاسی بر مسند ریاست جمهوری "عروس خاورمیانه" تکیه خواهد زد؟

شاید تا ساعاتی دیگرهفدهمین رییس جمهور لبنان به وسیله اعضای پارلمان این کشور انتخاب شود.در این گزارش قصد داریم نگاهی گذرا به زندگی مهم ترین شخصیت‌هایی که شانس رسیدن به کرسی ریاست جمهوری لبنان را دارا هستند ، بیندازیم.

رییس جمهور لبنان از میان شخصیت‌های مسیحی مارونی تعیین شده ، نخست وزیر اهل سنت و رئیس پارلمان از اهل تشیع انتخاب می‌شود.

در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران نگاهی گذرا به زندگی مهمترین شخصیت‌هایی که شانس رسیدن به کرسی ریاست جمهوری لبنان را دارند، می‌اندازیم:


1-میشل عون : نظامی ، سیاستمدار و رییس جریان آزاد ملی لبنان است.وی فرمانده ارتش لبنان از سال 1984 تا 1989 میلادی بود و به عنوان رییس دولت نظامی که در سال 1988 در لبنان تشکیل شد ، منصوب گردید.


میشل عون در اواخر جنگ‌های داخلی در لبنان از سوی "امین جمیل" مامور تشکیل دولت نظامی شد.وی در عملیات مشترکی از سوی نیروهای لبنانی و سوری در سال 1990 از مسئولیتش خلع شد و در سال 1991 به فرانسه تبعید شد.فرمانده سابق ارتش لبنان در سال 2005 به بیروت بازگشت و در انتخابات پارلمانی موفق به کسب کرسی پارلمان شد.وی پس از خروج از ائتلاف 14 مارس با دولت سوریه روابط خوبی برقرار کرد.



2-سلیمان فرنجیه: سیاستمدار لبنانی که پدربزرگ او سلیمان فرنجیه رییس جمهور سابق این کشور و پدرش طونی فرنجیه یکی از وزرای سابق دولت لبنان است.سلیمان فرنجیه ریاست جریان المرده لبنان را برعهده دارد.


آغاز زندگی سیاسی فرنجیه به سال 1987 در جریان جنگ داخلی در این کشور باز می‌گردد.وی همچنین در دولت "عمر کرامی"(1990 تا 1992) وزیر در امور دولت ، در دولت "رشید الصلح"(16 می 1992 تا 31 اکتوبر 1992) وزیر مسکن ، در دولت "رفیق حریری"(1992 تا 1995) وزیر بهداشت ،در دولت "سلیم الحص" (1998 تا 2000) وزیر مسکن ، در دولت "رفیق حریری" (2003 تا 2004) وزیر بهداشت و در دولت دیگر "عمر کرامی"(وزیر کشور) را برعهده داشت.



3- سمیر جعجع با نام کامل سمیر فرید جعجع سیاستمدار لبنانی، رهبر سابق حزب حزب فالانژ لبنان و از رهبران ائتلاف ۱۴ مارس، در کنار سعد حریری و امین جُمَیِّل است.وی در لهجه لبنانی ملقب به حکیم و طبیب است.سمیر جعجع ریاست اجرایی حزب نیروهای لبنانی یکی از گروه‌های سابق شبه نظامی که در جنگی داخلی این کشور نقش داشت را برعده دارد.


سمیر جعجع در سال ۱۹۸۹ موافقت خود را با پیمان طائف اعلام کرد و در ۲۴ آوریل ۱۹۹۴ به اتهام دست داشتن در انفجار کلیسای "سیده نجات"که در اثر آن ۱۱ نفر کشته و تعدادی مجروح به جا ماند، به زندان افتاد. سمیر جعجع متهم است که رهبر حزب ملی گرایان آزاد و خانواده او، رشید کرامی نخست وزیر اسبق لبنان ، الیاس الزایک یکی از اعضای نیروهای لبنانی را به قتل رسانده است. همچنین جعجع متهم است که تلاش کرده بود میشل مور وزیر دفاع وقت لبنان را ترور کند.



4-جان قهوه چی : فرماندهی ارتش لبنان از سال 2008 را برعهده دارد.

وی جانشین میشل سلیمان رییس جمهور کنونی لبنان در سمت فرماندهی ارتش این کشور شد.جان قهوه چی پیش از این دوره‌های نظامی را در امریکا ، سوئد ، ایتالیا ، انگلیس و آلمان طی کرده است.



5-امین جمیل : دوازدهمین رئیس جمهور لبنان است. او از ۲۳ سپتامبر ۱۹۸۲ تا ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۸ رئیس جمهور لبنان بود.وی ریاست حزب کتائب که "بیار الجمیل" پدرش بنا نهاد ، برعهده دارد.


در سال 1961 به حزب کتائب پیوست.وی در پایان دوره ریاست جمهوری خود در سوئیس و فرانسه اقامت گزید.وی در سال 2000 به لبنان بازگشت و به جریان جریان مخالف امیل لحود پیوست.




6-پطرس حرب : سیاستمدار و حقوقدان لبنانی و یکی از اعضای مجلس نمایندگان این کشور است.وی به رغم اینکه عضو ائتلاف 14 مارس است اما دیدگاهی متمایز با این ائتلاف دارد.


پطرس حرب از سال 1979 تا 1980 وزیر تربیت ملی و هنرهای زیبا ، از سال 1990 تا 1992 وزیر تربیت ملی و هنرهای زیبا و همچنین از سال 2009 تا 2011 وزیر کار دولت‌های مختلف لبنان بوده است.در سال 2013 از سوءقصد جان سالم به در برد.


7-روبیر اسکندر غانم :سیاستمدار و یکی از اعضای مجلس نمایندگان لبنان است.بین سال‌های 1977 تا 1992 شغل وکالت را در فرانسه و کشورهای اروپایی پی گرفت.


در سال 1995 به عنوان وزیر تربیت ملی منصوب شد و در دولت رفیق حریری وزیر جوانان و ورزش شد.



8-ریاض سلامه : ریاست یکی از بانک‌های لبنان را برعهده دارد و لیسانس اقتصاد از دانشگاه آمریکایی بیروت را داراست.




9-زیاد بارود: شغل وکالت داشته و تصدی وزارت کشور و شهرداری‌های لبنان را برعهده دارد.وی پیش از این هم وزیر کشور و شهرداری‌های دولت فواد سنیوره را برعهده داشت.




10-جان عبید: سیاستمدار و یکی از وزرای پارلمان لبنان طی چندین دوره به شمار می‌رود.وی یکی از نامزدهای همیشگی برای پست ریاست جمهوری لبنان است.در سال 1991 به عنوان نماینده به پارلمان لبنان راه یافت.


در دولت رفیق حریری از سال 1996 تا 1998 وزارت تربیت ملی را برعهده داشت و از سال 2003 تا 2004 وزیر امورخارجه لبنان بود.

گزارش از بیاتی



انتهای پیام/
برچسب ها: لبنان ، رئیس ، جمهور ، سوریه ، فرنجیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
مختصر و بسیار مفید
آخرین اخبار