در سفر به خراسان شمالي صورت گرفت:

بازدید وزیر راه و شهرسازی از "راه آهن" بجنورد-مشهد

وزير راه و شهرسازي در سفر به خراسان شمالي از پروژه توسعه فرودگاه، باند دوم و كنار گذر شمالي شهر بجنورد، بيمارستان 32 تختوابي آشخانه و طرح راه آهن بجنورد – مشهد بازديد مي کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در سفر يك روزه به خراسان شمالي در اولين گام از پروژه توسعه فرودگاه بجنورد بازديد خواهد كرد.

طرح فرودگاه بجنورد با توجه به نزديكي به كشورهاي آسياي ميانه و وجود قوميت‌ها و فرهنگ‌هاي مشترك با آنها در استان و همچنين ظرفيت‌هاي بالقوه كشاورزي و دامداري و صنايع دستي و همچنين استقرار دبيرخانه كشورهاي عضو اكو و استقبال بسيار زياد مردم استان از سفرهاي سياحتي و زيارتي و دوري از مركز ايران مي‌تواند نقش مهمي در توسعه استان و كشور ايفا كند.
 
فرودگاه بجنورد سال 1375 با انجام روزانه يك پرواز راه اندازي شد. سال 1392 براي تكميل و توسعه روند احداث اين فرودگاه 135 ميليارد ريال از بودجه استانداري براي تملك و اجراي پروژه‌ها و نيز 40 ميليارد ريال از سوي شركت فرودگاه‌هاي کشور براي تملك طرح ‌ها به اين فرودگاه اختصاص يافت. 

محمود اماني، مدير فرودگاه بجنورد گفت : توسعه و تكميل باند و سطوح پروازي و نيز ديوار حفاظتي اين فرودگاه تا شهريور 93 به پايان خواهد رسيد. 

همچنين محوطه‌سازي فرودگاه بجنورد تا سي ام مهر تكميل و  بهره‌برداري و از ترمينال خارجي اين فرودگاه نيز تا سي ام آذر بهره‌برداري خواهد شد. 

مدير فرودگاه بجنورد در آستانه سفر وزير راه و شهرسازي درباره آخرين وضع اين فرودگاه گفت: فرودگاه بجنورد تلاش مي‌كند ضمن تحقق انتظارات مردم و شركت‌هاي هواپيمايي به عنوان يكي از قطب‌هاي توسعه سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي استان خراسان شمالي نقش آفريني کند. محمود اماني ادامه داد: سال 1388 موضوع بهسازي سطح پروازي، ساخت ترمينال و تملك اراضي اطراف اين فرودگاه كليد خورد و اين طرح در سال 1389 به عنوان مصوبه هيات وزيران مطرح و  وزارت راه و شهرسازي به عنوان مجري معرفي و مقرر شد استانداري خراسان شمالي، اقدامات لازم را در زمينه تملك اراضي انجام دهد.

وي با بيان اينكه اين قرارداد در سال 1390 منعقد شد، ادامه داد: متاسفانه پيگيري مستمري در زمينه تملك اراضي اطراف فرودگاه بجنورد صورت نگرفت و همه امور به عهده شركت فرودگاه‌ها بود.
مدير فرودگاه بجنورد درباره اعتبارات تخصيص يافته به اين طرح گفت: با توجه به اينكه اعتبار سال 1391 تزريق نشد ،روند بهسازي و اجرايي در 41 درصد پيشرفت باقي ماند.

وي با بيان اينكه پارسال ، حدود 13 و نيم ميليارد ريال به اين طرح تخصيص داده شد و شاهد 64 درصد پيشرفت فيزيكي اين فرودگاه هستيم، افزود: اميدواريم در سال 1393 اعتبارات توسعه و تكميل اين طرح بموقع تزريق شود تا در پايان شهريور 93 سطوح پروازي و تطويل باند فرودگاه به بهره برداري برسد. 

همچنين محوطه فرودگاه در پايان مهر ماه سال جاري مورد استفاده قرار گيرد و در پايان فصل پاييز نيز ترمينال خارجي اين فرودگاه قابل استفاده شود. 

اماني توضيح داد: تاكنون 142 ميليارد ريال از منابع ملي، 138 ميليارد ريال از منابع استاني و 100 ميليارد ريال از منابع داخلي به اين طرح  اختصاص داده شده است. 

وي گفت: با توجه به جايگاه ويژه بجنورد در مرز مشترك با آسياي ميانه و تركمنستان اميدواريم با تكميل اين طرح  پروازهاي داخلي بر اساس تقاضا افزايش يابد و شاهد پروازهاي خارجي به ويژه عتبات عاليات و حج در اين فرودگاه باشيم. 

اماني افزود: همچنين اميدواريم به زودي شركت‌هاي متقاضي در بسته بندي محصولات دامي و كشاورزي فعاليت خود را آغاز كنند و اين فرودگاه به عنوان يكي از قطب‌هاي توسعه اقتصادي نقش آفريني کند. 
 
 
امسال كنار گذر شمالي شهر بجنورد تكميل مي شود 
 
 عباس آخوندي در دومين گام سفر به استان خراسان شمالي از باند دوم و كنار گذر شمالي شهر بجنورد بازديد مي کند.

طرح كنارگذر شمالي بجنورد در شهريور 85 و پس از برگزاري مناقصه با همکاري شركت شوسه راه با هدف كاهش ترافيك در اين شهر كه سال‌ها به خاطر عبور ماشين‌هاي سنگين از آن رنج مي‌برد اجرايي و روند بهره برداري از آن در سال‌هاي گذشته با كندي مواجه شد. 

اين طرح راهسازي به طول 20 كيلومتر است كه مسير غرب به شرق شهر بجنورد را به يكديگر متصل مي‌كند و از پايين دست روستاهاي علي‌آباد و باغچق بجنورد و همچنين مناطقي از پادگان سپاه و ارتش عبور مي‌كند.

نماينده شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در خراسان شمالي در آستانه بازديد وزير راه و شهرسازي از اين طرح گفت: در صورت تزريق اعتبار در 6 ماهه نخست سال جاري به پايان خواهد رسيد.

عليرضا هنرور با اشاره به مبلغ قرارداد طرح كنارگذر بجنورد گفت: بودجه اين قرارداد با توجه به افزايش 19 درصدي مبلغ اوليه، به  13 ميليارد و 100 ميليون تومان رسيده است.
وي با بيان اينكه طرح كنارگذر شمالي بجنورد با پيمانكاري شركت شوسه پيگيري شد، ادامه داد: با توجه به اينكه پيشرفت 
طرح با روند كندي همراه شد ادامه پروژه به شركت مسكن و عمران آستان قدس رضوي سپرده شد. 
هنرور به افتتاح باند شمالي اين پروژه در خرداد پارسال اشاره كرد و افزود: هشت كيلومتر از باند جنوبي اين طرح  آسفالت شده و 12 كيلومتر باقيمانده نيز مراحل زيرسازي و پل‌سازي را پشت سرگذاشته است. 

وي اظهار داشت : در صورت تزريق اعتبار ، طرح در 6 ماهه نخست سال به پايان خواهد رسيد، در غير اين صورت افتتاح كامل آن تا پايان سال جاري به طول مي‌انجامد. 
 
 

 تعهد سه ساله براي ساخت راه آهن بجنورد – مشهد 
 
 از ديگر برنامه‌هاي وزير راه و شهرسازي در اين سفر بازديد از پروژه راه آهن بجنورد – مشهد است.  مدير طرح راه‌آهن گرگان – مشهد در آستانه سفر وير راه و شهرسازي به استان خراسان رضوي و بازديد از پروژه راه آهن بجنورد - مشهد با بيان اينكه قطعه بجنورد - مشهد در اين مسير از اولويت بيشتري برخوردار است، گفت: با احداث اين مسير در آينده يك مسير امن ريلي بين شمال شرق تا شمال غرب درياي خزر به وجود مي‌آيد و همين مسير به تدريج به يكي از راه‌هاي ارتباطي با كشور تركمنستان تبديل خواهد شد.  

حميد ملكي‌راد درباره پيشينه و ضرورت اجراي اين طرح و همچنين فوايدي که اجراي آن به همراه خواهد داشت، اظهار داشت : طرح راه‌آهن گرگان – مشهد، مناطق شمال شرق كشور (استان‌هاي گلستان و خراسان شمالي) را تحت پوشش شبكه راه‌آهن قرار مي‌دهد و علاوه بر امكان سفر راحت و امن براي زائران حضرت ثامن‌الائمه(ع) از استان‌هاي شمالي کشور، از نظر ارتباط بين مراكز استاني و شهرهاي اصلي استان‌هاي گلستان و خراسان شمالي با ديگر مناطق كشور و امكان حمل و نقل انبوه ريلي براي توسعه معدني و صنعتي و كشاورزي اهميت دارد. 

وي افزود: با اجراي اين طرح شهرهاي استان‌هاي خراسان رضوي و شمالي نظير قوچان، شيروان، بجنورد و شهرهاي مهم استان گلستان نظير گنبد و علي‌آباد در شبكه ريلي کشور تحت پوشش راه‌آهن قرار مي‌گيرد. 
 
همچنين با احداث اين مسير و با احداث احتمالي راه‌آهن ساري به بندر انزلي و بقيه مسير تا آستارا ، در آينده يك مسير امن ريلي بين شهرهاي شمال شرق تا شمال غرب درياي خزر به وجود خواهد آمد. در اين صورت اين محور مي‌تواند به عنوان يكي از راه‌هاي ارتباطي بين شهرهاي شمالي اين دو استان و تركمنستان در نظر گرفته شود.  

اين محور سال 1389 مجوز اجرا را از معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري گرفت. اعتبار مصوب طرح در قانون بودجه سال 1392 معادل 613 ميليارد ريال بود.  مدير پروژه راه‌آهن گرگان - مشهد با بيان اينكه مسيريابي اين طرح به علت كوهستاني بودن مسير و همچنين وجود مناطق تحت حفاظت محيط زيست و اراضي کشاورزي و شهرك‌هاي مسكوني و روستاهاي متعدد در چندين مرحله بررسي شده است، درباره وضع مطالعاتي اين طرح گفت: مطالعات مقدماتي اين طرح به طول تقريبي 638 كيلومتر در حد فاصل ايستگاه گرگان جديد تا ايستگاه راه‌آهن موجود مشهد در سال 1376 انجام شد. سپس مطالعات مرحله اول مسيريابي و زيرسازي طرح در سال 1382 آغاز شد و سال 1384 پايان يافت.

 ملكي‌راد در باره راه ارتباطي موجود بين سه استان خراسان رضوي، خراسان شمالي و گلستان توضيح داد: اكنون راه اصلي از مشهد به قوچان و شيروان سپس بجنورد تا آشخانه و از آنجا تا گرگان ادامه دارد كه تنها راه جاده‌اي موجود در منطقه از مشهد تا گرگان محسوب مي‌شود.  
همچنين علي اكبر مردي آغميوني سرپرست اداره كل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 در آستانه سفر وزير راه و شهرسازي به استان خراسان شمالي، درباره آخرين وضعيت پروژه راه‌آهن گرگان – مشهد اظهار داشت: در سه منطقه واقع در گرگان، شيروان و بجنورد كارگاه‌هايي تجهيز شده‌ است كه با فراهم شدن شرايط ، فعاليت جدي خود را در اين مناطق ادامه خواهد داد. 

وي درباره زمان بهره برداري اين پروژه مهم ادامه داد: طرح  مربوط به اين مسير، قراردادي سه ساله است و تعهد شده كه در بازه زماني سه ساله، يعني از ابتداي سال 1393 تا پايان سال 1395 كار به پايان برسد.  

برگزاري دو نشست جداگانه با اساتيد دانشگاه‌هاي استان خراسان شمالي ونمايندگان تشكل هاي حرفه اي، حرفه ورزان ودست اندركاران حوزه وزارت راه و شهرسازي در دانشگاه آزاد بجنورد از ديگر برنامه‌هاي وزير راه و شهرسازي در اين سفر يك روزه به استان خراسان شمالي است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار