رمضانعلی طالبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مسأله قاچاق کالا و واسطه‌گری، تیری بر تولید ملی/ نگاه غرب‌گرایانه به کارگر، کار دشمن است

مسئول سازمان بسیج کارگری گفت: مسأله قاچاق کالا که از خارج وارد می‌شود تیری بر تولید ملی است، لذا اگر تولید ما رونق پیدا کند، اختلاف کارفرما و کارگر حل شود، دیگر اخراج و ناامنی و تعدیل، پایین بودن حقوق کارگر، بی‌ثباتی شغلی و قرارداد یکماهه وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، 11 اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر است.

در ایران نیز همه ساله تشکل‌های کارگری برنامه‌های ویژه‌ای را برای هفته کار و کارگر و به‌خصوص روز کار و کارگر برگزار می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین و شاید بزرگ‌ترین تشکل کارگری، سازمان بسیج کارگری است که نقش مهمی در ارتقای فعالیت‌های کاری در عرصه صنعت و تولید دارد.

به همین مناسبت، باشگاه خبرنگاران  با "رمضانعلی طالبی" مسئول سازمان بسیج کارگری به گفتگو پرداخته است.

باشگاه خبرنگاران- درباره سازمان بسیج کارگری بفرمائید.

رمضانعلی طالبی- این روزها سالگرد رجعت پیکر مطهر اسوه تقوی و شهادت و شجاعت شهید برونسی است که از عرصه صنعت و تولید بود. فرد دینداری که مدت مدیدی در صنعت و تولید با فرهنگ دینی زندگی کرد و قانع بود، حلال و حرام خدا را مراعات می‌کرد و در عرصه دفاع مقدس نیز به عنوان نماد شاخص بالندگی کارگران قرار گرفت و اشاره زیبای مقام معظم رهبری با عنوان «اوستا عبدالحسین برونسی» را داریم. ایشان شهید قشر ما است.   
 
هرسال هم یک شهید را به عنوان شهید شاخص قشر کارگر انتخاب می‌کنیم و الان ۴ سال است که شروع کرده‌ایم، سال ۹۰ شهید دستیاری اولین شهید دفاع مقدس بود، سال ۹۱ شهید زوار از تبریز، سال ۹۲ شهید کریمی از ارومیه و امسال هم شهید باغیانی از استان تهران که هم پدر و هم دو فرزند ایشان در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرد.   
 
شهید باغیانی و دو فرزندش با دستکاری شناسنامه خودشان را به جبهه رساندند، خانواده‌ای ولایی هستند و البته همه خانواده‌های شهدا ولایی هستند. همزمان ۴ نفر در جبهه بودند، سه نفرشان شهید شدند و یک نفر جانباز هستند که حضور دارند و ما در تهران برنامه‌ای داشتیم که در‌‌ همان جایی که ایشان شاغل بودند (ساپکوه) از خانواده ایشان تجلیل به عمل آمد.   
 
۵ برنامه ملی در نیشابور، تبریز، شیراز و بوشهر برنامه‌های محوری ما در سطح کشور است، ما ۹۶۰ برنامه در سطح کشور اجرا خواهیم کرد که تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از؛ برپایی نمایشگاه تولیدات و ابتکارات بومی نیروهای بسیجی در استان‌ها در مقابله با تحریم، برگزاری مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران و فعالان عرصه صنعت و تولید در مراکز استان‌ها و واحدهای تولیدی، برپایی نشست‌های علمی با حضور اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان صنعتی برای ارتقاء عرصه‌های صنعت و تولید با دانشگاه، حضور حلقه‌های صالحین در نمازجمعه و سخنرانی یکی از اعضای ستاد بزرگداشت هفته بسیج کارگری قبل از خطبه‌های نمازجمعه، برگزاری مسابقات فرهنگی با موضوعات کار، کارگری، خودباوری و وجدان کار، بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی، برنامه پیاده روی خانوادگی کارگران، دیدار با پیشکسوتان کارگری، دیدار با خانواده‌های شهدای کارگری، جشنواره فرهنگی ورزشی کارگری، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و غبارروبی مزار شهدا، افتتاح پایگاه‌های مقاومت، عیادت از بیماران بیمارستان‌ها، برپایی یادواره شهدا و دیدار شورای عالی استان‌ها و ائمه جمعه، رونمایی کتاب دستان بوسیدنی سازمان بسیج کارگری مربوط به دوران دفاع مقدس و شهدای بسیج کارگری، رونمایی سرود بسیج کارگری در ۱۹ اردیبهشت در تهران، تجلیل از خواهران شاغل در عرصه‌های صنعت و تولید از جمله اهم برنامه‌های ما در طول هفته بسیج کارگری است.   
 
ما ۵۰۰۰ حلقه صالحین در سطح کشور داریم و بیش از ۳۵۰ هزار نفر نیروهای مهندس و کارگر در سامانه بسیج کارگری سازماندهی کرده‌ایم.   
 
در حلقه صالحین با اقتضاء شرایطی که داریم دو بحث را دنبال می‌کنیم. با توجه به نامگذاری سال ۹۳ با عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند با جنگ تحمیلی اقتصادی روبرو هستیم، ما باید ببینیم که در این جنگ چه‌کار باید کنیم، البته مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی صحنه‌ها و آرایش ورود ملت و دولت و اقشار را مشخص فرمودند و فرا‌تر از نقشه راه به شاخص‌ها و مزیت‌ها و شرایط ویژه این‌ها هم پرداختند.   
 
ما در اینجا به اقتضای شرایط دو بحث را دنبال می‌کنیم:   
۱-بحث ارتقای فکری و فرهنگی نیروهای بسیجی ما
۲-ارتقای مهارت آن‌ها در ایجاد خلاقیت و تولید بیشتر و کاهش هزینه تولید
 
ما ساختار خودمان را نیز تغییر دادیم، ساختار پایگاه‌های ما دیگر به نام گروه‌های سابق نیست، گروه‌های ارتقاء گروه تولید، ارتقاء دانش فنی، ارتقاء صرفه جویی، ارتقاء نشاط و فرهنگ، گروه امداد و نجات و گروه نگهداری و تجهیزات و... یعنی ما فلش حرکت خود را به این سمت قرار دادیم که اتفاق در این جبهه بیفتد.   
 
سرباز عرصه صنعت و تولید امروز باید آموزش ببیند که چگونه با شیطنت‌های دشمنان انقلاب اسلامی مقابله کند.   
 
با توجه به ظرفیت‌های خوبی که داریم و نگاهی که رهبر معظم انقلاب ترسیم فرمودند، امیدواریم ان شاءالله با استفاده از راهبرد اصلی اقتصاد مقاومتی قادر خواهیم بود که نقش خودمان را در سال ۹۳ با عنوان نامگذاری زیبایی که فرمودند انجام دهیم.   
 

باشگاه خبرنگاران-  بسیج چقدر در فعالیت‌های کارگری و ارتقاء کارگران در جهت نفع جامعه نقش داشته و می‌تواند تاثیرگذار باشد؟
  
رمضانعلی طالبی- بسیج در راهبرد خودش به قول مقام معظم رهبری کلید طلایی حل مسئله است، ایجاد شورآفرینی، حماسه و تحرک، روحیه خودباوری، اتکاء به ظرفیت داخل و درون قطعا از وظایف بسیج است. ما در تشکل‌های حلقه‌های صالحین، شوراهای عالی و مجمع و سایر همایش‌ها و کار‌ها در راستای ارتقای شرایط کار و تولید فعالیت می‌کنیم. امروز نیز اعلام آمادگی کرده و به همه می‌گوییم اگر قرار است که کشور رشد پیدا کند که در بسیاری از عرصه‌ها رشد علمی و سایر جا‌ها داشته‌ایم، باید تعامل بین صنعت و دانشگاه باشد، لذا ما این حلقه را در حوزه کاری خود وصل می‌کنیم.   
 
ما اگر قرار است استقلال سیاسی خود را تضمین کنیم، همان‌طور که ۳۵ سال پیش به این طرف بوده، باید استقلال اقتصادی و تولیدی خود را نیز ارتقاء دهیم، این راهبرد ما است و ما هرجا که نیاز به کمک است انجام می‌دهیم، امروز حمایت از تولید ملی و کار مضاعف و رفع قوانین دست و پا گیر اجرایی، حقوقی و قضایی از خواسته‌های ما است که دولت عزیز و قوای سه گانه باید در آن ورود کنند. با شعار هم نمی‌شود بلکه باید تولید را واقعا حمایت کرد.   
 
تقدم اولویت ما تامین منابع برای تولید است که نگذاریم در این جنگ تحمیلی دشمن موفق شود، همانطور که این ملت بزرگ‌ترین چالش‌های بعد از انقلاب مانند جنگ تحمیلی را تبدیل به دفاع مقدس و حل کرد و منجر به ارتقاء عزت کشور شد، ما در جنگ ابهت غرب را شکستیم و هنوز هم آن‌ها غافلگیر هستند و ناراحت، چیزی از آن‌ها نمانده و می‌دانند که دیگر تاثیرگذار نیستند، لذا کلید حل این مسئله تنها در درون است.   
 
اگرچه ما مقاومت کرده، خون دادیم و تلاش کردیم و زحمت کشیده شد و شهدای زیادی تقدیم کردیم، اما عزت اسلام و انقلاب اسلامی و ایران را به اوج رساندیم، امروز ما تنها نیستیم و فقط با آمریکا در چالش نیستیم، بلکه همه کشورهایی که فریاد انقلاب و آزادی‌خواهی و مظلومیت ایران اسلامی را شنیدند، امروز در چالش با قدرت‌های جهانی هستند و امیدواریم که این بیداری ان‌شاءالله به نقطه کاملی برسد و شاهد ادامه افول قدرت‌ها باشیم.   
 

باشگاه خبرنگاران-  باتوجه به نقش موثر کارگران در جامعه، بسیج مردمی چه نقشی در ارتقاء وضعیت معیشتی کارگران دارد؟
  
رمضانعلی طالبی- اولین توصیه ما این است که البته هر کار قلمی و قدمی و هرچه کنیم به قول رهبر معظم انقلاب زحمت کارگران را نمی‌توان جواب داد، کارگر از شیره جان خودش می‌گذرد، اما نباید در مسائل قانونی یک ناامنی شغلی برای کارگران ایجاد شود، ما در حال تلاش هستیم و اگر فضا را فراهم کنیم بسیاری از کالاهایی که وارد می‌شود و بی‌رویه است ما خودمان تولید می‌کنیم، اگر همین درکشور تامین شود و وارد نشود و مصرف شود حمایت از کارگر است، امروز دسترنج کارگر نادیده گرفته می‌شود، در بسیاری از جا‌ها ثبات شغلی وجود ندارد، ناامنی شغلی است و این‌ها همه دغدغه‌های ما است که البته خوشبختانه دغدغه‌های مسئولین هم هست و در حال کار هستند.   
 
دشمن این دغدغه‌ها را افزایش می‌دهد، در دو سال اخیر  نقش بسیج در ارتقاء سازش کارفرما و کارگر یک نقش بدیلی بود، هردو برای ما محترم هستند. نگاه غرب‌گرایانه به کارگر، کار دشمن است، کارگر، کارآفرین و کارفرما در اسلام و انقلاب اسلامی تعریفی جدای از غرب دارد، به همین جهت ما اصلا تعریف آن‌ها را قبول نداریم، آن‌ها هر روز در چشمان کارگر خاک می‌ریزند و یک روز را در دنیا به نام روز کارگر اعلام کرده‌اند که به عنوان ابزار و منافع خود می‌بینند، ولی ما یک کارگر را واقعا به عنوان یک عزیز، با کرامت و کریمانه می‌بینیم، اگر ما این موضوعات را پیگیری کنیم و الگوی مصرف را تلاش کنیم حمایت از کارگر است. البته رسانه‌های ما نیز نقش بسیار مهمی در این مطالبه دارند.   
 
مسأله قاچاق کالا که از خارج وارد می‌شود تیری بر تولید ملی است. در عرصه‌های مختلف در سنگرهای تولید و صنعت، بعضی از قطعاتی که تولید می‌شود این‌ها تحریم بود و هرگز این دانش را نداشتیم، امروز ما این دانش را داریم و نباید با واسطه‌گری بروند و از جای دیگر تامین کنند، این تیری به سمت تولید و کارگر است. اگر تولید ما رونق پیدا کند، اختلاف کارفرما و کارگر حل شود، دیگر اخراج و ناامنی و تعدیل نیست، پایین بودن حقوق کارگر، بی‌ثباتی شغلی، قرارداد یکماهه و... نیست. این‌ها همه موضوعاتی است که ما مطالبه می‌کنیم.   
 

باشگاه خبرنگاران-  برای بیمه کارگران نیز رایزنی می‌کنید؟
 
رمضانعلی طالبی- این‌ها مسائل انقلاب است، ما تولید و مسأله اقتصاد را مسأله انقلاب می‌بینیم، اصلاح بسیج به عنوان یک فرمول همه جانبه دفاع از نظام مطرح است، بسیج یک حزب نیست، بلکه تشکلی است که می‌خواهد ایران اسلامی را سربلند ببیند. تا امروز نیز به حول و قوه الهی بسیج صداقت خود را نشان داده که می‌خواهد صادقانه کار کند، لذا امروز هم دست کمک به سوی دولتمردان دراز می‌کنیم. قانون کار باید تسریع شود، چند وقت است که در مجلس بوده و بعد به خاطر اصلاحاتش برگشت و دیگر خبری نشد و همچنین قانون حمایت از بسیج کارگری و هم قانون کار که اگر به آن سرعت بدهند، قطعاً منافع کارگران در آن دیده شده و باید این وضعیت تغییر کند.   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار