یک کارشناس سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ایرانیان در مقابله با هالیوود باید از "سلاح فرهنگی" استفاده کنند

محسن ندایی گفت: ایرانیان برای مقابله با هالیوود باید علاوه بر شفاف‌سازی مانند خود آنها از "سلاح فرهنگی" استفاده کنند.

محسن ندایی مدرس و کارشناس ارشد سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص فیلم "سیصد 2" گفت: چند سالی است هالیوود با هدف شکل دادن به تاریخ و اسطوره شکنی ساخت فیلم‌هایی مانند "نقاب" و "زورو" را در پیش گرفته است.

وی گفت: فیلم‌هایی مثل "آمارگدون" و "هسته" در راستای سیاست‌های فرهنگی آمریکا و برای نشان دادن فرهنگ آمریکا ساخته شده است.

وی افزود: این فیلم مربوط به زمان هخامنشیان است و با توجه به نوشته‌های "هرودوت" ساخته شده و جنگ با خشایار شاه را نشان می دهد، البته نه به آن شکلی که در نوشته‌های هرودوت آورده شده است.

ندایی عنوان کرد: در این فیلم ایرانیان افرادی خشن، خون‌ریز و در عین حال ترسو و بی‌فرهنگ نمایش داده شده‌اند، در واقع کارگردان در این فیلم قصد دارد با استفاده از نوشته‌های هرودوت بخش بازسازی شده را زیر چتر واقعیت باور پذیر کند و با استفاده از انیمیشن و جلوه‌های ویژه جذابیت بخش‌های بازسازی شده را فوق‌العاده می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که امروز جنگ به شکل گذشته و به قول جامعه‌شناسان جنگ به صورت فیزیکی و سخت به وقوع نمی‌پیوندد و حملات مانند سابق به صورت جنگ سخت در زمینه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی رخ می‌دهد.

این کارشناس بیان کرد: امروزه فرهنگ بسیار مهمتر از مسائل اجتماعی و علمی عمل می‌کند، زیرا فرهنگ تاثیر بیشتری روی علم دارد.

وی اظهار داشت: واکنش منطقی ایرانیان به فیلم "سیصد" نباید با خشم همراه باشد، بلکه باید، علاوه بر روشن‌سازی مانند خود آنها از سلاح فرهنگی استفاده کنیم و تاریخ را به درستی بازسازی کنیم و به بخش‌هایی از آن که غافل مانده‌ایم، بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از تاریخ ایران در موزه‌های بزرگ دنیا وجود دارد آنها تاریخ ایران را به عنوان خاستگاه تمدنی 7 الی 8 هزار ساله می‌دانند، اما امروزه که تاریخ نگاری پیشرفت کرد باید تمدن ایران را تمدنی با پیشینه 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح معرفی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار