"جشنواره کن" شصت و هفتم:

"گابه پولسکی" نگاهی نزدیک و مشخصی به "ارتش سرخ" دارد

"گابه پولسکی" از طریق به تصویر کشیدن تیم هاکی "ارتش سرخ" دریچه‌ای به درون رویدادهای رژیم سابق شوروی باز می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت رسمی فستیوال کن؛ در دهه‌های 1970 و 80 میلادی، تیم ملی هاکی روسیه تبدیل به ابزاری حیاتی برای تبلیغ جماهیر شوروی شد.  

"گابه پولسکی" بازیکن هاکی آمریکایی که بعد از بازنشته‌شدن‌اش در عرصه ورزش، کارگردان و تهیه کننده شده است. (زندگی مسافرخانه‌ای 2012). در فیلم "ارتش سرخ" تصویر این تیم اسطوره‌ای در جهان ورزش دریچه‌ای به درون رویدادهای رژیم سابق روسیه باز می‌کند.  

"پولسکی" در نشست مطبوعاتی در جشنواره کن از فیلم‌اش صحبت می‌کند.  

** چرا موضوع فیلم خود را تیم اسطوره‌ای هاکی روی یخ انتخاب کردید؟

والدینم از اوکراین به امریکا مهاجرت کردند. من در آمریکا به دنیا آمدم و در مسابقه‌های هاکی بازی می‌کردم. هاکی را به خاطر علاقه و توجه اجدادی به صورت جدی ادامه دادم. در کودکی مربی مرا به تیم هاکی شوروی معرفی کرد و من جذب سبک بازی خلاق، آنها شدم. بعدها شباهتی میان تیم "ارتش سرخ" و اتفاقات کشور دیدم.  

جالب بود که این سیستم سرکوبگر چگونه بزرگترین تیم هاکی تاریخ را دارد؟ هاکی تأثیری عمیق بر فرهنگ، سیاست و میراث شوروی دارد و این چیزی است که در فیلم به آن می‌پردازیم.  

** چه مدت بر روی این پروژه کار کردید؟

بدون اینکه بدانم، در طول زندگی‌ام مسیری را طی کردم که روزی این داستان را بازگو کنم. کم کم تجربیات ایده و افکاری به دست آوردم که به موضوع داستان بی‌ربط نبود. 
 
چند سال گذشته فرصتی یافتم تا بازیکنان این تیم را ببینم و با آنها مصاحبه کنم. دقیقا نمی‌دانستم داستان به کجا می‌رسد. در حین همین مصاحبه‌ها بود که داستان کامل و کامل‌تر شد. از آرشیوهای قدیمی شوروی استفاده کردم که حسی از تاریخ و مکان آن زمان را به من داد. در آرشیوها جستجو می‌کردم و بارها به روسیه سفر کردم.  

** فیلم شما زمان مهمی در تاریخ را به تصویر می‌کشد...  

تیم هاکی "ارتش سرخ" برای این طراحی شده بود که ابزاری برای تبلیغ شد تا برتری سیستم شوروی را ثابت کنند.  

شوروی برای موفقیت این تیم رقم بالایی را سرمایه‌گذاری کرده بود.  

سبک زندگی‌ای که به بازیکنان دیکته می‌شود و شرایط سرکوب گونه‌ای زندگی آنها انعکاسی از جامعه شوروی است.  

نکته جالب‌تر سبک بازی "ارتش سرخ"بود.  

که ایدئولوژی حاکم بر شوروی را به نمایش می‌گذاشت. در خدمت هم گروهی‌ها و کشور اولویت داشت و در مقابل فردیت و زیر سوال بردن حکومت ممنوع بود. در شوروری هاکی مدل کوچک شده کشور است. موفقیت و شکست تیم از رویدادهای کشور تأثیر می‌پذیرد.  

** از زندگی بازیکنان روسی هاکی روی یخ چه چیزی یاد گرفتید؟

یازده ماه از زندگی بازیکنان در جامعه از آنها گرفته می‌شود. نمی‌توانند خانواده‌شان را ببینند و شبانه‌ روزی آموزش می‌بینند. به خاطر این شرایط، بهترین بازیکنان می‌شوند.  

اما آنها برای بدست آوردن این موفقیت بهای سنگینی را می‌پردازند.  

** آیا KGB نقش موثری برای تیم هاکی ایفا کرده است؟

تیم "ارتش سرخ" را ارتش شوروی پایه‌گذاری کردند. به همین دلیل، بازیکنان همیشه زیرنظر KGB بودند، مخصوصا وقتی از کشور خارج می‌شوند. بازیکنان مانند قهرمان‌های طبقه کارگر بودند. ترس KGB از این بود که بازیکنی نقص داشته باشد بر ثبات سیاسی کشور هم تأثیر بگذارد.  

انتهای پیام/ اس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار