معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

آموزش معلمان چند مهارتی در دانشگاه فرهنگیان/ تحصیل 8هزار دانش‌آموز به شکل برون سپاری

زرافشان گفت: 80هزار دانش‌آموز از طریق برون سپاری در فضای بیرونی از آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی زرافشان در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در خصوص اجبار کردن دانش‌آموزان در زمان انتخاب رشته  گفت: در برخی از استان‌ها بالای 60درصد دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی مشغول به تحصیل هستند و این استان باید به حد تعادل در آن رشته برسد .برای تحقق این امر نیز همه باید کمک کنند بنابراین ما به آن اجبار نمی‌گوییم بلکه نامش تعدیل نیرو است. وقتی اکثریت دانش‌آموزان بخواهند در یک رشته تحصیل کنند مسلماً با مشکلاتی مانند پشت کنکور بودن یا تامین نکردن نیروی انسانی مربوط به آن رشته مواجه می‌شوند به همین جهت توزیع دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف را می‌بایست مدیریت نماییم.

رئیس ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش درباره این طرح گفت: ما بیش از 100هزار واحد آموزشی داریم که می‌بایست در شروع سال تحصیلی جدید آمادگی لازم را در ابعاد مختلف داشته باشند. یکی از ابعادی که در این پروژه مطرح می‌شود آماده سازی فضای فیزیکی برای شروع سال تحصیلی جدید است. از بعد از پایان امتحانات یعنی تقریبا از اول تیر ماه کار پروژه مهر آغاز می‌شود. در درون پروژه مهر مباحثی مانند ثبت نام دانش‌آموزان، ساماندهی نیروی انسانی، اطلاع رسانی و توجیه افکار عمومی و برگزاری جشن شروع سال تحصیلی گنجانده شده است و هر ساله با حضور مسئولان ارشد کشور در سطح ملی و مسئولین استانی برپا می‌گردد. برنامه‌ریزی برای این فعالیت‌ها توسط ستادی به نام ستاد پروژه مهر انجام می‌شود و امسال در سطح وزارت آموزش و پرورش این ستاد تشکیل شده  تا در سطح ملی نیز بتوانیم وظایفمان را انجام دهیم.

زرافشان درخصوص توسعه مدارس در مناطق محروم نیز عنوان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش توانسته در دوره ابتدایی به اهداف آموزش برای همه دست یابد. در سال 2000 میلادی در دوره ابتدایی پوشش تحصیلی 97.5 درصد بود که به دنبال آن تقاضا برای ثبت نام در دوره راهنمایی و بعد از آن دوره متوسطه افزایش پیدا کرد البته در شهرها مشکلات جهت توسعه کمتر از مناطع روستایی و محروم است. به نظر من تجربه ما برای مناطع محروم تجربه خوبی است.

وی ادامه داد: اصل 30قانون اساسی لوازمی دارد که باید پرداخت شود. آموزش و پرورش به نمایندگی از اولیا وظیفه دارد آموزش و پرورش کیفی برای فرزندان این کشور فراهم کند بنابراین جهت تحقق این امر می‌بایست مجموعه دولت و مردم کمک کنند. امسال بودجه آموزش و پرورش 21هزار میلیارد است که 18 هزار میلیارد آن اختصاص به پرداخت حقوق معلمین و کارکنان دارد. اگر منابع مالی دولت کفایت لازم جهت اداره یک مدرسه را نداشت طبیعی است که باید مشارکت مردم اتفاق افتد.به طوری که در قانون شوراها به مدیر مدرسه اجازه داده شده از طریق 4منبع بودجه مدرسه خود را تامین کند. ما در این جهت از همه نهادهای دولتی NGO ها، بخش خصوصی و کلیه علاقمندان به حوزه تعلیم و تربیت درخواست می‌کنیم که کمک‌های خود را برای ارتقا کیفی آموزش و پرورش ارائه دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص شکاف بین مدارس دولتی و غیردولتی تصریح کرد: درابتدای انقلاب اسلامی همه مدارس تبدیل به مدارس دولتی شدند و بعد به تدریج برخی از مدارس از جمله مدارس نمونه مردمی و غیرانتفاعی ایجاد شدند و این مدارس شروع به ارائه خدمات به دانش‌آموزان می‌کردند. در حال حاضر نیز تنوعی از مدارس شکل گرفته که قانونی هستند. تنوع مدارس سبب شده که مشارکت‌اه افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌ ما این است که مدارس دولتی را از دانش‌آموزان مستعد خالی نکنیم افزود: در توسعه جذب مشارکت‌ها برای حمایت از مدارس و توسعه فعالیت‌های مدارس در دولت استقبال وجود دارد تا بتوانیم کیفیتی که در مدارس دولتی وجود دارد را حفظ کنیم.

زرافشان درخصوص تدریس معلمین غیر مرتبط در مدرسه‌ها گفت: در دوره اول متوسطه بحث معلمان چند مهارتی مطرح است ما برای اینکه در روستاها این دوره گسترش دهیم چاره‌ای جز توسعه معلم‌های چندمهارتی نداریم البته در این خصوص رشته معلمان چند مهارتی در دانشگاه فرهنگیان در حال مطرح شدن است.

معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش گفت: توسعه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش دشوارتر از رشته‌های نظری است زیرا نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات خاصی را طلب می‌کند. ما توانسته‌ایم توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای را با به کارگیری ظرفیت‌های بیرون آموزش و پرورش انجام دهیم و بر این اساس 80هزار دانش‌آموز از طریق برون سپاری در فضای بیرون آموزش و پرورش درس می‌خوانند که یک امتیاز است. همچنین 12درصد از دانش‌آموزان هنرستانی در رشته کشاورزی تحصیل می‌کنند که در مذاکراتی که با جهاد کشاورزی داشتیم امسال این 12درصد را افزایش خواهیم داد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: آموزش ، معلمان ، چند ، مهارتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار