صالح آبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

بیشترین جمعیت سهامداران منطقه به ایران اختصاص دارد/ راه اندازی اولین مرکز گواهی امضای دیجیتال + فیلم و تصاویر

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که ایران بیشترین جمعیت سهامداران منطقه را در خود دارد گفت: سال گذشته سال طلایی در تاریخ بازار سرمایه کشور بود زیرا شاخص‌های مختلف بازار سرمایه از رشد خوبی برخوردار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دستاوردهای نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه شب گذشته (18 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علی صالح آبادی" رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه 351 شرکت داخلی و 9 شرکت خارجی از کشورهای سوئیس،‌ آلمان، انگلیس، ترکیه، ایتالیا، کره جنوبی، قبرس، یونان و عمان حضور داشتند.
 
وی با اشاره به این که آمارها نشان از رشد بیش از 20 درصدی تعداد شرکت کنندگان را می‌دهد افزود: سال گذشته 296 شرکت در این نمایشگاه حضور داشت که از نظر تعداد حدود 64 شرکت نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه هدف از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس چیست ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه فرهنگ‌سازی است یعنی بتوانیم بازار سرمایه را به مردم معرفی کنیم.
 
صالح‌آبادی با بیان این که همه ارکان بازار سرمایه و صنعت مالی به طور کلی در این نمایشگاه حضور داشتند خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه آخرین دستاوردها به مردم عرضه شد.
 
وی با اشاره به این که مردم و همه شرکت کننده‌ها و گروه‌ها با آخرین پیشرفت‌های صورت گرفته در این حوزه آشنا شدند گفت: دوره‌های آموزشی گسترده‌ای تدارک دیده شده است.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که این نمایشگاه از ساعت 9:30 صبح تا 6 بعدازظهر برقرار است اظهار داشت: از روز یکشنبه تا بعدازظهر چهارشنبه این نمایشگاه ادامه خواهد یافت.
 
صالح‌آبادی با اشاره به این که مدت برگزاری نمایشگاه بورس 4 روزه است افزود: کارگاه‌های آموزشی مختلفی در حوزه‌های گوناگون تدارک دیده شده است به طوری که کسانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند و از مزایای آموزشی رایگانی که در طول دوره برگزاری نمایشگاه تدارک دیده شده استفاده لازم را ببرند.
 
وی افزود: ارتباط و تعامل دو سویه‌ای بین ارکان بازار سرمایه، سرمایه گذاران و مردم برقرار شده است.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی است تا سرمایه‌گذاران بتوانند پیشنهادات، انتقادات و راهکارهایشان را با فعالین بازار مطرح کنند گفت: در این رابطه فعالین بازار هم می‌توانند با سرمایه گذاران در تعامل مستقیم قرار بگیرند.  
 
صالح‌آبادی با اشاره به این که فرهنگ پاسخگویی باید رواج پیدا کند خاطر نشان کرد: خوشبختانه فرهنگ پاسخگویی در این نمایشگاه به خوبی اتفاق افتاده است.
 
وی با اشاره به این که باید در بازار سرمایه تعامل مستقیم و تنگاتنگی میان ارکان مختلف بازار اعم از سرمایه گذاران، بنگاه‌ها صورت گیرد اضافه کرد: شرکت‌های حضور یافته در این نمایشگاه می‌توانند با یکدیگر تعاملات مستقیمی داشته باشند.
 
*باید سطح سواد مالی جامعه ارتقا یابد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براینکه باید سطح سواد مالی جامعه ارتقا یابد خاطر نشان کرد: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه بورس افزایش سطح سواد مالی است.
 
صالح‌آبادی افزود: سواد مالی یعنی مردم با بازار سرمایه، فرهنگ حاکم بر بازار، ارکان بازار سرمایه، تحلیل در بازار سرمایه آشنایی پیدا کنند.
 
*بیشترین جمعیت سهامداران منطقه از آن ایران است
وی بیشترین جمعیت سهامداران منطقه را از آن ایران دانست و عنوان کرد: بیش از 7 میلیون تعداد سهامدار در بازار سرمایه کشورمان حضور دارند.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که این نمایشگاه به صورت سالانه برگزار می‌شود اظهار داشت: علاقه‌مندان استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه می‌توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و از آموزش‌های مختلف استفاده و بهره لازم را ببرند.
 
*سال گذشته سال طلایی تاریخ بازار سرمایه بود

صالح‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در طی هشت سال گذشته چه موفقیت‌هایی در این حوزه به دست آورده‌اید گفت: بازار سرمایه خوشبختانه همواره در مسیر تعالی حرکت می‌کند به طوری که سال گذشته سال طلایی در تاریخ بازار سرمایه کشور به حساب می‌آید.
 
وی گفت: شاخص‌های مختلف بازار سرمایه اعم از حجم معاملات، ارزش معاملات، دفعات معاملات شاخص بورس، ارزش بازار از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براین که بازار سرمایه توانسته به جایگاه جدیدی دست پیدا کند خاطر نشان کرد: تعامل با کشورهای مختلف در این حوزه به خوبی صورت گرفته است.
 
صالح‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تعامل با کشورهای مختلف چه ارمغانی برای کشورمان خواهد داشت گفت: جذب سرمایه‌گذار خارجی یکی از حوزه‌هایی است که در بازار سرمایه دنبال می‌کنیم زیرا این موضوع جزو برنامه‌های جدی سازمان بورس است.  
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر ایرانیان مقیم خارج از کشور بیشتر در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که حجم سرمایه گذاران خارجی در بورس بسیار کمتر بوده ادامه داد: امسال برای اولین بار است که تعداد شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه بورس افزایش یافته است.
 
صالح‌آبادی با بیان این که شرکت‌های خارجی فرصت‌های سرمایه گذاری را در بازار کشورمان مورد ارزیابی قرار می‌دهند ادامه داد: این شرکت‌ها علاقه‌مند هستند تا خودشان را به بازار سرمایه کشورمان بشناسانند.
 
وی با اشاره به این که همایش ifm در روز سه شنبه برای سرمایه گذاران خارجی برگزار خواهد شد گفت: در این همایش سرمایه گذاران خارجی از کشورهای مختلف در تهران حضور خواهند یافت.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس را یکی از بانیان برگزاری همایش ifm دانست و افزود: این همایش در روز سه شنبه به مدت یک روز در تهران برگزار می‌شود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.

صالح‌آبادی با اشاره به این که ظرفیت‌های بازار سرمایه باید به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه شود گفت: سرمایه گذاران خارجی از نمایشگاه بورس بازدید کردند.
 
*باید شاهد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی باشیم

وی با اشاره به این که در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی متعددی برای حضور در نمایشگاه مراجعه کرده‌اند افزود: با رفع محدودیت‌ها می‌توانیم شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشیم.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که ما علاقه‌مند هستیم تا سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم ادامه داد: این مسئله به خصوصی سازی بیشتر کمک خواهد کرد.
 
صالح‌آبادی با بیان این که مقررات خوبی برای جذب سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه داریم افزود: آیین‌نامه سرمایه گذاری خارجی در کشور موجود است.
 
*اقتصاد مقاومتی به رقابتی شدن فضای اقتصاد کمک می‌کند

وی با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی به رقابتی شدن فضای اقتصاد کمک خواهد کرد اظهار داشت: این مسئله به اجرای اصل 44 قانون اساسی هم نیز کمک خواهد کرد.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با ورود سرمایه گذار خارجی به بازار سرمایه تبعا تکنولوژی در بنگاه‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند ارتقا پیدا می‌کند.
 
*باید بازار مالی کشور رقابتی شود

صالح‌آبادی حضور سرمایه‌گذاران خارجی را فرصت خوبی برای بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: ان‌شالله بازار سرمایه توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد و می‌توانیم در آینده شاهد رقابتی شدن بازار مالی کشور باشیم.
 
وی با اشاره به این که خوشبختانه شرکت‌های مختلفی در بازار سرمایه حضور دارند گفت: بهترین بنگاه‌های کشور در بازار سرمایه حضور دارند به طوری که در یک زمانی حتی تصور نمی‌کردیم که بنگاه‌های بزرگ کشور بتوانند وارد بورس شوند.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به واسطه اجرای اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری پیرامون اصل 44 این بنگاه‌ها توانستند وارد بازار سرمایه شوند و توسعه پیدا کنند.
 
صالح‌آبادی با اشاره به این که فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌‌گذاران ایجاد شده است ادامه داد: تعداد سهامداران در بورس افزایش یافته است به طوری که تعداد دفعات معاملات هم رشد پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به این که حجم و ارزش معاملات خوشبختانه افزایش یافته است گفت: این امر در سایه ورود بنگاه‌ها به بازار سرمایه صورت گرفته است.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شعار امسال نمایشگاه بورس را یک رویداد و صدها فرصت سرمایه‌گذاری دانست و گفت: فرصت های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه‌گذاری متنوع و متعدد است.
 
صالح‌آبادی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی براینکه آیا فرصت‌های سرمایه گذاری تاکنون فراهم شده است اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه گذاری مختلفی را برای افراد ریسک پذیر و ریسک گریز تدارک دیده‌ایم به طوری که کسانی که ریسک پذیر هستند تبعا سهام خریداری می‌کنند و این عده از افراد برای این که ریسک خود را کاهش دهند سبد متنوعی از سهام را انتخاب می‌کنند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه خرید سهام ریسک خاص خود را دارد ادامه داد: برای افرادی که ریسک پذیر هستند سهام طراحی شده است و همچنین برای افرادی که ریسک گریز هستند اوراق مسکوک یا ابزارهای اسلامی طراحی شده است یعنی نرخ سود مشخصی در طول زمان به سرمایه گذاران پرداخت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در طول زمان سودها که همان اجاره‌ هستند مورد تضمین قرار می گیرند گفت: سرمایه گذار بدون پذیرش ریسک ابزار موردنظر را خریداری می‌کند.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار اوراق مشارکت را جز ابزارهایی دانست که سرمایه گذار با خیال راحت بر روی آن اقدام به سرمایه گذاری می‌کند گفت: برای تأمین مالی بخش مسکن اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وجود دارد که در فرابورس در حال معامله است به طوری که افرادی که در بانک مسکن سپرده گذاری می‌کنند پس از گذشت زمان مشخص اوراق را سرمایه گذاران دریافت می‌کنند که به نام اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن است.
 
صالح آبادی افزود: اگر کسی نخواهد شخصاً از این اوراق استفاده کند می‌تواند اوراق موردنظر را در فرابورس عرضه کند و خریدار آن اوراق می‌تواند از تسهیلات آن استفاده کند.
 
وی با اشاره به اینکه این اوراق معاملات شفاف و منظمی را در فرابورس دارد ادامه داد: بسیاری از سرمایه گذاران در این حوزه اقدام به سپرده گذاری می‌کنند تا بتوانند از این اوارق بهرمند شوند  
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه در بازار سرمایه فرصت‌های متنوعی وجود دارد افزود: معرفی فرصت‌ها و جذابیت‌های صنعت مالی کشور یکی از اهداف برگزاری هشتمین نمایشگاه بین‌آلمللی بورس است.
 
***اولین مرکز دولتی صدور گواهی نامه دیجیتال فعال شد
 
صالح آبادی با اشاره به اولین مرکز دولتی صدور گواهی نامه دیحیتال ادامه داد: یکی از اهداف کلیدی ما در بازار حذف مبادلات از طریق کاغذ است.
 
وی با اشاره به اینکه ذی‌نفعان مختلف بازار سرمایه در تعامل با یکدیگر از اسناد الکترونیکی به جای اسناد کاغذی استفاده می‌کنند اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران از طریق اینترتنت با رو‌شهای آنلاین معاملات خود را در بازار سرمایه به صورت اینترنی انجام می‌دهند گفت: باید بتوانیم این مسئله را توسعه و ارتقا دهیم.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار تصریح کرد: سرمایه گذاران باید بتوانند در فضای کاملاً امن سفارشات و خرید و فروش خودشان را در معاملات بورس انجام دهند.
 
صالح آبادی با اشاره به اینکه در این مرکز گواهی نامه امضای دیجیتال صادر می‌شود خاطرنشان کرد: اگر سرمایه گذاران بخواهند از طریق اینترنت معامله انجام دهد می‌توانند گواهی امضای دیجیتال را نیز هم دریافت کنند.
 
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار در فضای امن و بدون ریسک می‌تواند معاملات خود را انجام دهد افزود: دیگر نیازی به فرم و کاغذبازی نیست.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس حضور دارند روزانه اطلاعات بسیار زیادی را برایمان ارسال می‌کنند گفت: شرکت‌های سرمایه گذار به صورت ماهانه ، 3 ماهه،6 ماهه، 9 ماهه و سالانه وضعیت سبد سهامی خود را به سازمان بورس اعلام می‌کنند.
 
صالح آبادی با اشاره به اینکه بسترهای لازم برای امضای دیجیتال از سوی وزارت صنعت، معدن صورت گرفته است خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مرکز در بازار سرمایه خودمان این امضا را تولید خواهیم کرد و در اختیار شرکت‌ها قرار خواهیم داد.
 
وی با اشاره به اینکه دیگر نیازی به دریافت کاغذ از سوی شرکت‌ها نیست تصریح کرد: بسیاری از نهادهای مالی با ما در ارتباط هستند و مجوزهای مختلف را دریافت می‌کنند.
 
*با امضای دیجیتال دیگر نیازی به نامه کاغذی نیست

 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با تأکید بر اینکه در این بستر کاملاً امن با امضای دیجیتال دیگر نیازی به نامه نگاری و کاغذ بازی نیست.
 
صالح آبادی با اشاره به دولت الکترونیک، گفت: دولت الکترونیک به معنای حذف کاغذ است.
 
وی افزود: امضای دیجیتال از سوی شورای سیاست گذاری الکترونیک کشور در سال 93 برای اولین بار به سازمان بورس اعطا شده است.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه إن‌شاءالله به مرور ظرف فاصله زمانی تمام کاغذها را از کلیه ارتباطاتمان حذف خواهیم  کرد افزود: دیگر ارتباط بین ذی‌نفعان و سازمان بورس به صورت الکترونیکی خواهد شد.
 
صالح آبادی با اشاره به اینکه باید نهادهای تحت نظارت به صورت الکترونیکی اقدام کنند ادامه داد: سایر حوزه‌های اقتصادی هم می‌توانند خدمات موردنیاز را از سوی ما دریافت کنند.
 
وی گفت: نه فقط بازار سرمایه بلکه سایر حوزه‌های اقتصاد همچون بیمه، گمرک، مالیات می‌توانند گواهی نامه امضای الکترونیک را دریافت کنند.  
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه موانع و چالش‌های پیش رو در این حوزه چیست افزود: سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور هستند اما ممکن است آن‌ها با چالش‌هایی روبرو شوند که درصدد هستیم این چالش‌ها را برطرف سازیم.
 
صالح آبادی با اشاره به یانکه ممکن است سرمایه گذاران خارجی در زمینه نحوه ورود سرمایه و نحوه تضامینی که به سرمایه گذاران داده می‌شود با مشکل روبرو باشند.  
 
وی با اشاره به اینکه فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه به طور کلی در اقتصاد کشور موجوداست افزود: باید سرمایه گذاران خارجی با ساختار مقرراتی کشورمان آشنایی پیدا کنند.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه در همایش IFM نهادهای مالی مختلف دنیا در سطوح گوناگون حضور خواهند داشت ادامه داد: ارکان مختلف بازار سرمایه در این همایش حضور خواهند یافت به طوری که ساختار بازار سرمایه به سرمایه گذاران خارجی معرفی خواهد شد.
 
صالح آبادی با اشاره به اینکه پنل‌های طراحی شده شرکت‌های خارجی در این همایش ارائه خواهد شد گفت: سرمایه گذاران خارجی با فضای سرمایه گذاری فرصت‌ها، قوانین و مقررات و ساختار بازار سرمایه آشنایی پیدا خواهند کرد.
 
 وی با اشاره به اینکه ان‌شاءالله چالش‌های روبرو را مرتفع خواهیم کرد ادامه داد: باید چالش‌های مطرح شده از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با نقشه راه مشخص شده‌آی مرتفع سازیم.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با تأکید بر این که ان‌شائ‌الله ذر آینده شاهد جذب سرمایه گذار بیشتر خواهیم بود اظهار داشت: بازار اقتصادی کشور همچنان از رکود خارج نشده وباید ابزارهایی برای آن در نظر بگیریم.
صالح آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بازار سرمایه برای خارج شده از رکود چه برنامه‌ای در نظر گرفته است گفت: دولت برای بخش‌های مختلف برنامة‌هیا گوناگونی را در نظر گرفته است.
 
وی با بیان اینکه برای بازار سرمایه‌ برنامه‌های گوناگونی در نظر گرفته شده که در حال حاضر در دست بررسی است خاطرنشان کرد: بخشی از این برنامه‌ها نهایی شده و بخش‌های دیگر هم قرار است نهایی شود.
 
*نقش بازار سرمایه در تجهیز منابع باید بیشتر شود
 

رییس سازمان بورس اوراق بهادار فعال کردن بازار اولیه را یکی از سازوکارهای موردنظر دانست وعنوان کرد: باید بازار سرمایه نقش بیشتری در تجهیز منابع داشته باشد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر بنگاه‌های مختلفی در کشور وجود دارد گفت: تأمین مالی از بازار سرمایه عمدتاً برای بنگاه‌ها بزرگ است.
 
وی با بیان اینکه انتشار هر گونه ابزار مالی در بازار سرمایه نیازمند یکسری هزینه‌ها است افزود: انتشار اوراق بهادار تبعاً هزینه‌هایی را به همراه دارد.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با تأکید بر اینکه تأمین مالی در بازار سرمایه از یک سطحی به بالا معنا و مفهوم پیدا می‌کند افزود: حداقل 20-30 میلیارد تومان به بالا باید تأمین مالیدر بازار سرمایه وجود داشته باشد.

صالح آبادی با بیان اینکه تأمین مالی بیش از این رقم می‌تواند در بازار سرمایه صورت بگیرد افزود: تبعاً بنگاه‌های متوسط به بالا می‌تواند این گونه اوراق‌ها را مورد انتشار قرار دهد.
 
وی با بیان اینکه اشخاص حقیقی و بنگاه‌های کوچک تر باید به بانک‌ها برای تأمین مالی مراجعه کنند گفت: امکان تأمین مالی برای اشخاص حقیقی از سوی وزارت صنایع وجود ندارد.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ از روش‌های مختلف برای‌ تأمین مالی استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: روش‌های مختلفی در بازار سرمایه برای این کار وجود دارد.
 
صالح آبادی با اشاره به افزایش سرمایه بنگاه‌ها به عنوان یکی از روش‌های مختلف بازار سرمایه ادامه داد: افزایش سرمایه بانک‌ها به این معنا است که باید این سرمایه‌ها تقویت پیدا کند و بانک می‌تواند سپرده بیشتری را جذب کند.  
 
وی با اشاره به اینکه بانک خصوصی در بازار سرمایه حضور دارند ادامه داد خوشبختانه چون این بانک‌ها غیردولتی هستند نیازی به قانون ندارند و طبق قانون تجارت می‌توانند افزایش سرمایه دهند.
 
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه بسیاری از بانک‌های خصوصی در بازار سرمایه افزایش سرمایه دارند گفت: این بانک‌ها از سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را می‌گیرند.

*سال گذشته 24 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم

وی با اشاره به این که سال گذشته حدود 24 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه را در بازار شاهد بودیم گفت: این رقم در تاریخ بازار بورس بیشترین رقم یاد شده است زیرا در بازار بورس سال 92، 24 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم
 
صالح آبادی با اشاره به این که سال گذشته حدود 2 هزار میلیارد تومان از محل انتشار اوراق مشارکت و اوراق سکوک تامین مالی داشتیم خاطر نشان کرد: جمعا 26 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بازار سرمایه داشتیم این در حالی است که در مقایسه با سال 91 افزایش دو برابری داشته است.
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به این که در سال 91، 12 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم خاطر نشان کرد: برای تامین مالی بخش مسکن اوراق تسهیلات می‌تواند کمک کننده باشد به طوری که تاکنون حدود 9 هزار میلیارد تومان از این محل برای خانه‌دار شدن افراد تامین مالی شده است.
 
وی با بیان این که در بازار سرمایه امکان تامین مالی داریم اظهار داشت: بسیاری از بنگاه‌ها سهام مازاد دارند به طوری که این سهم را در بازار ثانویه می‌فروشند و پول به دست آمده را صرف پروژه‌های جدید می‌کنند.
 
صالح آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه انتظارات را برآورده خواهید کرد افزود: باید روش‌های تامین مالی را متنوع‌تر کنیم.
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به این که باید در این اعداد و ارقام جهش صورت گیرد اظهار داشت: باید تامین مالی گسترده‌تری را نسبت به قبل داشته باشیم بنابراین برای این امر نیازمند طراحی‌های جدیدتر هستیم.
 
وی با بیان این که باید موانع موجود را برطرف سازیم تا بتوانیم تامین مالی گسترده‌تری را انجام دهیم گفت: سازمان بورس برنامه‌های جدیدی را در نظر گرفته است.
 
صالح آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه‌های جدید سازمان بورس چیست افزود: صندوق‌های پروژه یکی از برنامه‌های مورد نظر سازمان بورس است به طوری که یکی از طراحی‌های جدید برای تامین مالی در حوزه‌های مختلف به حساب می‌آید مثلا پروژه‌های پتروشیمی و پروژه‌های نفتی را با وزارت نفت و پتروشیمی دنبال کردیم.
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به این که برای تامین مالی بخش مسکن، صندوق‌های زمین و ساختمان را با حوزه وزارت راه و شهرسازی دنبال کرده‌ایم ادامه داد: اسناد خزانه اسلامی یکی از ابزارهایی است که در قانون بودجه سال جاری به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 
وی گفت: پیمانکاران بخش غیردولتی که از دولت طلب دارند به جای این که پول نقد دریافت کنند می‌توانند اوراق بگیرند.
 
صالح آبادی با اشاره به این که این اوراق‌ها با سررسید‌های یک، دو و سه ساله هستند افزود: در آیین نامه مصوب هیئت وزیران این مهم دیده شده است بنابراین کسانی که این اوراق را دریافت می‌کنند می‌توانند به بازار سرمایه رجوع و این اوراق را واگذار کنند.
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به این که با معامله این اوراق منابع آزاد شده گفت: منابع آزاد شده می‌تواند به سمت تولید سوق پیدا کند.
 
وی با بیان این که خزانه داری کل کشور اسناد و اصل مبلغ را در سررسید پرداخت می‌کند افزود: اسناد خزانه اسلامی در قانون بودجه پیش‌بینی شده و یکی از ابزارهایی است که می‌تواند کمک کننده باشد.
 
صالح آبادی یکی دیگر از ابزارهای موجود را گواهی سپرده کالا دانست و ادامه داد: این ابزار در جلسه شورای عالی بورس هفته گذشته به عنوان یک ابزار مورد تصویب قرار گرفت.
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار خاطر نشان کرد: بعضی از بنگاه‌ها و شرکت‌ها کالاهایی را تولید می‌کنند اما متاسفانه نمی‌تواند محصول خود را به فروش برسانند.  
 
وی با اشاره به این که تولیدکنندگان می‌توانند گواهی خود را در بازار سرمایه مورد معامله قرار دهند افزود: این عده می‌توانند حتی گواهی خود را نزد بانک‌ها وثیقه بگذارند تا تسهیلات دریافت کنند.
 
صالح آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ضمانت اجرای این ابزارها چیست افزود: خوشبختانه برخی از روش‌ها در حال حاضر در دست انجام است.
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان این که ذینفعانی که درصدد استفاده از این ابزارها هستند باید با این موارد آشنایی پیدا کنند ادامه داد: در حال حاضر به عنوان نمونه با شرکت ملی صنایع پتروشیمی اتاق گفتگو را تشکیل داده‌ایم به طوری که دوشنبه آخر هر ماه جلسه منظمی را در این رابطه برگزار می‌کنیم.
 
وی با بیان این که در این جلسات به بررسی موانع،‌مشکلات می‌پردازیم گفت: بخش خصوصی هم نیز در این جلسات حضور می‌‌یابد.
 
صالح آبادی با اشاره به این که صندوق پروژه را با بخش پتروشیمی در این جلسات دنبال می‌کنیم گفت: این صندوق‌ها در هیئت مدیره سازمان بورس و در شورای بورس مورد تصویب قرار گرفته به طوری که بستر انجام کار از ناحیه بورس آماده است.

*بازار سرمایه ثبات پیدا کرده است

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه مبنی براینکه وضعیت شاخص کل بورس چگونه است گفت: از 15 دی سال گذشته شاخص بورس کاهش پیدا کرده بود این در حالی است که در حال حاضر بازار سرمایه به ثبات دست یافته است.
 
وی با اشاره به این که از 89 هزار واحد به 75 هزار واحد در شاخص بورس رسیده‌ایم ادامه داد: بازار سرمایه خوشبختانه به ثبات رسیده است و برای این منظور برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌ایم.
 
صالح آبادی با اشاره به این که در نمایشگاه بورس معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند ادامه داد: طی جلساتی با این مسئولان به بررسی موضوعات مهمی هم چون صندوق‌های بازارگردانی پرداختیم.
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به این که بحث صندوق‌های بازارگردانی را نهایی کرده‌ایم گفت: اساسنامه صندوق‌ها را نهایی کرده‌ایم و این صندوق‌ها فعال خواهند شد.
 
وی با اشاره به مزایای بسیار خوب این صندوق‌ها ادامه داد: 80 درصد تخصیص در کارمزدها امکان دریافت تسهیلات از جمله مزایای این صندوق‌ها است.
 
صالح آبادی با اشاره به کمک صنایع فعال بازار افزود: صنایع بازار بورس را باید تقویت کرد.
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان این که انشالله خبرهای خوشی را در آینده نزدیک در این رابطه اعلام خواهیم کرد افزود: به صنایع فعال در بورس کمک خواهیم کرد به طوری که صنایعی که در بازار بورس هستند باید از طریق صندوق‌های بازار گردانی مورد تقویت قرار بگیرند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار