علت "تعریق" زیاد خود را اینجا بخوانید

در سرتاسر پوست انسان حدود 3 تا 5 میلیون غده‌ عرقی وجود دارد که در تنظیم دمای بدن نقش اساسی ایفا می‌کنند.

دکتر هما فتحی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: غدد عرق پوست انسان به 2 گروه اکرین و آپو کرین تقسیم می‌شوند. غدد اکرین تقریباً در سرتاسر بدن به ویژه سر، صورت، کف دست و پا وجود دارند و با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده هستند.

وی افزود:‌ هر فرد بالغ می‌تواند بیش از نیم لیتر در ساعت عرق تولید کند که این میزان در ورزشکاران حرفه ای و آب و هوای گرم تا 4-3 لیتر در ساعت نیز می‌رسد.

فتحی تصریح کرد:‌ غدد اپوکرین بزرگ‌ترند و پس از بلوغ فعال می‌شوند و ترشحات خود را از جدار فولیکول مو به سطح پوست می‌رسانند. تجمع این غدد بیشتر در زیر بغل- کشاله ران و به میزان کمتری در سرو صورت است. بوی عرق مربوط به این غدد است.

وی خاطر نشان کرد:‌ افزایش تعریق در 2 تا 3 درصد افراد جامعه وجود دارد و شامل انواع اولیه و ثانویه است.

در نوع اولیه تعریق زیاد کف دست و پا و زیر بغل مشخص است و با استرس و اضطراب تشدید می‌شود و بیمار در ساعات بیداری از تعریق زیاد رنج می‌برد.

در نوع ثانویه یک دلیل جسمی مانند مشکل هورمونی به ویژه پرکاری تیروئید عصبی وجود دارد. البته کمتر از 5 درصد موارد تعریق زیاد از نوع ثانویه بوده و با انجام آزمایشات و معاینات قابل تشخیص هستند.

دکتر فتحی در رابطه با زمان تعریق زیاد تصریح کرد: پس از انجام بررسی‌های زمینه ای و اطمینان از عدم وجود اختلالات جسمی، انواع داروها موضعی برای درمان استفاده می‌شود.

از تزریق بوتاکس نیز برای این امر استفاده می‌شود. همچنین درمان استرس و استفاده از مشاوره برای آرام سازی بیمار سودمند است.

مصرف کمتر چایی و قهوه و غذاهایی مانند سیر و پیاز نیز توصیه می‌شود.


انتهای پیام/


 

 
برچسب ها: تعریق ، غدد ، پوست ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار