در گفتگو با اشپیگل

هوشیار زیباری: عراق با تهدیدی مرگبار روبروست/ "داعشی‌ها" به سراغ اروپایی‌ها هم خواهند رفت

وزیر امور خارجه عراق گفت: عراق با یک تهدید مرگبار مواجه شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اشپیگل، "هوشیار زیباری"، وزیر خارجه عراق در گفتگوی اختصاصی خود با "برنهارد زند"، خبرنگار هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت: هر چند عراق تحت فشار اعضای "داعش" به ویرانی تهدید می شود اما این تهدید هنوز به یک جنگ داخلی مبدل نشده است. 

***   توفیقات گروهی دولت مالکی
زیباری با بیان آنکه همواره در انتقاد به مالکی بسیار صادق بوده است در عین حال گفت: اما من عضوی از دولت او هستم. بنابراین چنانچه شما در مورد توفیقات گروهی اش از من بپرسید باید فهرست کاملی را برای شما بازگو کنم؛ اینکه بطور مثال ما عراق را از منشور هفتم سازمان ملل بعلت تهاجمی که در سال 1990 میلادی به کویت کرده بود، خارج کردیم. این کشور اکنون برای ورود به بازارهای بین المللی آزاد است. او با یادآوری آنکه عراق در دوران حکومت صدام از دنیای عرب و جامعه بین الملل، ایزوله شده بود، اظهار داشت: اما اکنون عراق بار دیگر بازگشته و با میزبانی سران عراب روبرو شده است. صدام، اوضاع عراق را بحرانی و اشتباه مرگباری در حمله به کویت کرد. با اینحال ما توانستیم کلیه موارد باقیمانده در مورد تهاجم به کویت را حل و فصل کنیم. امروز ما بار دیگر اقتصاد و صنعت و حتی محصولات نفتی عراق را احیاء‌ کرده ایم. 

زیباری در واکنش به این سئوال که اما عمر برخی از این فعالیتها به یازده سال پیش باز می گردد، اظهار داشت: بله، اما این فعالیتها در زیر بمبگذاری های مکرر اتفاق افتاده است. البته که در این میان قصوراتی هم در خصوص تامین امنیت، ارائه خدمات عمومی به مردم و نیز آشتی دادن آنها با هم داشته ایم. 

***  "داعشی‌ها" به سراغ اروپایی‌ها هم خواهند رفت
او در پاسخ به این سئوال که وقتی هجوم به مرزهای خود را مشاهده می کنید، فکر نمی کنید عراق در مواجهه ای سرنوشت ساز در تاریخ خود قرار دارد، خاطر نشان کرد: به نظرم عراق بعنوان یک ملت و یک نظام سیاسی در مواجهه با یک لحظه مرگبار موجودیتی بسر می برد. چون تروریستها و افراطیون در تلاش برای استقرار تشکیلات خود در عراقند. داعشی ها هم اکنون با تمام توان منطقه،کنترل غرب کشورمان و نیز شرق سوریه را بدست گرفته اند. اما بدانید که این اقدامات برای اروپا نیز عواقب خواهد داشت("داعشی‌ها" به سراغ اروپایی‌ها هم خواهند رفت). درست است که مادامی که تروریستها در بیابانهای عراق و سوریه فعالند از غرب به دورند اما این مثل افغانستان می ماند که بعد تروریستهایش نیوریورک را زدند. 

*** اوضاع کرکوک
زیباری در مورد کرکوک، افزود: کردها زمانی به آنجا رفتند که نیروهای امنیتی عراق آنجا را ویران و سپس یک خلاء ایجاد کردند. در واقع کردها به آنجا نقل مکان کردند تا دست انسانهای شرور را از این مناطق کوتاه کنند. بعنوان مثال پیشمرگان به سد موصل رفتند که سالها است بطور جدی آسیب دیده است. چنانچه این سد بشکند، خطر جدی سیل نه تنها برای موصل بلکه برای بغداد وجود خواهد داشت. بنابراین می بینید که این عملیاتها از نوع غارتی غنیمتی نیستند بلکه برای جلوگیری از بروز اتفاقات تلخ به اجرا درآمده اند. 

زیباری با بیان آنکه او یک رزمنده است و تاکنون وقایع وحشتناکی را دیده است، افزود: زمانی می توان از این حملات، برداشت جنگ داخلی را داشت که همه چیز در عراق رو به نابودی رود. هنوز دولت عراق از بین نرفته است. البته شبه نظامیان و برخی مناطق نسبتا مستقل و خودمختار وجود دارند اما این مسائل نباید به جنگ افروزی منتهی شوند. 

*** آیت الله سیستانی خواستار جهاد علیه هرکسی نشده است
زیباری در مورد فرافکنی برخی‌ها در خصوص فتوای آیت الله سیستانی گفت: آیت الله سیستانی خواستار جهاد علیه هرکسی نشده است. منظور از فتوای او حمایت از کشور و اماکن مقدسه است. من شما را به عین کلام او در بیانیه اش ارجاع می دهم. 

هوشیار زیباری افزود: شصت و دو درصد شهروندان عراقی در سی ام آوریل به پای صندوقهای رای آمدند. بنابراین ما برآنیم بر اساس نتیجه ای که از برگزاری انتخابات بدست آمده است یک پارلمان و یک دولت جدید داشته باشیم. به بیانی گویاتر در این فرآیند ما امیر و پادشاهی نداریم که بتواند به حکم سلطنت، افراد را منصوب کند. 

زیباری در مورد آینده دولت عراق گفت: ببینید! من عضوی از این دولت هستم. ما بر اساس برنامه ها و جداول زمانی خود تصمیم می گیریم و کاری به آرزوهای دیگران نداریم. وزیر خارجه عراق تاکید کرد: تنها شیعیان هستند که می توانند در مورد نخست وزیر آینده کشورشان تصمیم بگیرند. در واقع سنی یا کرد مجاز نیست تصمیم خود را در این مورد دیکته کند. آیت الله سیستانی بصراحت در بیانیه خود اعلام کرده است: دولت جدید نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند. این دولت باید از سوی تمامی جوامع و گروهها پذیرش و تبدیل به یک دولت وحدت ملی شود. 

***  تشکیل یک دولت وحدت ملی 
زیباری در واکنش به این پرسش که آیا شما همچنان به تشکیل یک دولت وحدت ملی اعتقاد دارید، گفت: البته. ما ماهها است که این مساله را با مالکی به بحث گذاشته ایم. به نظرم داشتن اکثریت سیاسی در عراق کافی نیست. چون در این صورت می توان پیروز شد اما نمی توان کشور را اداره کرد. برنده نمی تواند همه ظرفیتها را در عراق در دست بگیرد بلکه باید صلح و سازش را در دستور کار قرار داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار