"بلومبرگ":

هدف قرار دادن صادرات نفت ایران، استراتژی خطرناکی برای بازارهای جهانی است

شبکه بلومبرگ در گزارشی مطرح کرد که مذاکرات اتمی ایران و درگیری‌ها در عراق، سبب بی‌ثباتی در قیمت جهانی نفت شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه بلومبرگ، این شبکه گزارشی  داد مذاکرات اتمی ایران و درگیری‌ها در عراق، سبب بی‌ثباتی در قیمت جهانی نفت شده است.


این گزارش افزود: مذاکرات هسته‌ای با ناآرامی عراق و لیبی، همزمان شده و به همین علت بازارهای جهانی را با خطر افزایش قیمت مواجه کرده است.

مذاکرات هسته ای در حالی آغاز میشود تا دو طرف در خصوص دستیابی به توافق نهایی که موجب لغو همه تحریم های اعمال شده ضد بخش های انرژی،بانکی، کشتیرانی و سایر بخش های اقتصادی ایران خواهد شد رایزنی و گفتگو کنند.

ادامه بحران سیاسی در لیبی که بزرگترین ذخایر نفت آفریقا را در اختیار دارد نیز موجب کاهش شدید تولید نفت شده است. صادرات نفت ایران پیش از اعمال تحریم ها به بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز می رسید ولی این رقم هم اکنون به کمتر ار 1.1 میلیون بشکه در روز رسیده است.

یک تحلیلگر ارشد مسائل انرژی در این باره تاکید کرد: نفت ایران در این شرایط سخت بازارهای جهانی کمک زیادی کرده است. اگر شما بخواهید نفت بیشتری از ایران را از بازارهای جهانی حذف کنید این مساله شما را در وضعیت بدتری قرار خواهد داد، وضعیتی که با قدرت انعطاف کمتری روبرو خواهید شد.

در همین حال سازمان بین المللی انرژی نیز اعلام کرد: درگیری بزرگترین تهدید برای پروژه های جدید نفتی در کشورهای عضو اوپک طی دهه جاری خواهد بود.

بر اساس تحقیقات  بلومبرگ میزان صادرات نفت ایران در شش ماه دوم امسال نیز در سطح کنونی خواهد بود. تحلیلگران نیز معتقدند که مذاکرات هسته ای ایران برای 6 ماه دیگر تمدید خواهد شد و قدرت های جهانی تحریم نفتی بیشتری را ضد ایران اعمال نخواهند کرد.

دو مقام رسمی آمریکایی نیز که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند: صادرات نفت ایران در محدوده مجوز صادر شده در توافق موقت هسته ای بوده است.

همچنین  آمارهای سازمان بین المللی انرژی نیز نشان می دهد صادرات نفت ایران سال گذشته به طور میانگین به 1/04 میلیون بشکه در روز بودهع است.

سازمان بین المللی انرژی ادامه داد: ایران و عراق دو عضو اوپک هستند که باید طی 6 ماه آینده برای تامین تقاضای 94 میلیون بشکه ای بازارهای جهانی در سه ماه پایانی 2014 میلادی با حداکثر توان نفت تولید کنند.

در این میان "گری سیک" تحلیلگر ارشد مسائل خاور میانه نیز تاکید کرد: مذاکرات هسته ای متمرکز بر میزان پایبندی ایران به تعهدات خود برای محدود کردن برنامه هسته ای خواهد بود. شما نمی توانید در خصوص مساله‌ای در خاور میانه صحبت کنید و توجهی به مساله نفت نداشته باشید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار