برومندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عدم پرداخت یارانه به دامپروران، دام‌ها را راهی کشتارگاه می‌کند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره افزایش قیمت شیر خام، گفت: پیش‌بینی ما از افزایش قیمت‌ها این است که تقاضا در بازار مواد لبنی کاهش و دامداران ما باز هم ناگزیر هستند که دام‌هایشان را راهی کشتارگاه‌ها کنند که هر دو مورد خطر بزرگی برای سلامتی جامعه و تولید کشور است.

"محمدمهدی برومندی" نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران درخصوص وضعیت شیر و تعیین قیمت آن، اظهار داشت: در سال گذشته دامداران و تولیدکنندگان ما فراز و نشیب‌های زیادی را طی کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته دولت نرخ هر لیتر شیر را هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و یارانه‌ای را نیز به صورت خوراک دام برای تولیدکنندگان در نظر گرفت که بخشی از این تعهد اجرایی شد، در سه ماهه اول سال جاری نیز دولت همانند سال گذشته عمل کرد ولی از ابتدای تیرماه یارانه مستقیم تولیدکنندگان قطع و در مقابل قیمت هر لیتر شیر هزار و  440  تومان تعیین شد که این رقم چالش‌های زیادی ایجاد کرد. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس با بیان اینکه رقم پیشنهادی دامداران برای هر کیلو شیر هزار و 570 تومان اعلام شده است، تصریح کرد: با تعیین قیمت هزار و 440 تومان؛ از یک سو تولید‌کنندگان ناراضی هستند و از سوی دیگر مردم متضرر می‌شوند چراکه  افزایش نرخ شیر به عنوان یک شاخص بر نرخ تمام فرآورده‌های لبنی تاثیر‌گذار و مصرف سرانه مواد لبنی خانوار را کاهش می‌دهد.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد ادمه داد: پیش‌بینی ما از افزایش قیمت‌ها این است که تقاضا در بازار مواد لبنی کاهش و دامداران ما باز هم ناگزیر هستند که دام‌هایشان را راهی کشتارگاه‌ها کنند که  هر دو مورد خطر بزرگی برای سلامتی جامعه و  تولید کشور است.

برومندی اظهار داشت: بر این اساس پیشنهاد ما این است که دولت یارانه‌ای را به صورت قانونمند بین تولیدکنندگان لبنیات توزیع کند تا شاهد افزایش نرخ فرآورده‌های لبنی و از طرف دیگر ورشکستگی صنایع دامپروری نباشیم.

وی ادامه داد: اخیرا جلسه‌ای با حضور معاونت امور دام وزارت جهاد، مدیران اتحادیه تولیدکنندگان دامپروری ایران، مسئولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور و تشکلهای صنفی وابسته به بخش دامپروری و تولید شیر تشکیل شد، که مقرر بود رییس مجلس شورای اسلامی و  قائم مقام و معاون وزیر جهاد کشاورزی در تنظیم بازار نیز در این جلسه حضور یابند که "دکتر لاریجانی" به علت حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و"حسن یونس سینکی"  قائم مقام وزیر و مسئول تنظیم بازار به دلایل نامعلوم در جلسه حضور نیافتند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در پایان خاطر نشان ساخت: در این جلسه دستگاه‌های متولی توضیحاتی را به کمیسیون و نمایندگان ارایه کردند که ما از این توضیحات قانع نیستیم، از این رو مقرر شد سه‌شنبه جاری جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی و همه افراد حاضر در این جلسه مجددا برگزار شود تا تصمیمات لازم در اینباره اتخاذ شود.

انتهای پیام/




برچسب ها: مجلس ، دولت ، قیمت شیر ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار