رئیس جمهور چین: رويارويی بين آمريکا و چين فاجعه‌بار خواهد بود

رئیس جمهور چین در آغاز مذکرات سالانه بین آمریکا و چین گفت رویارویی بین این دو کشور فاجعه بار خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ رئیس جمهور چین روز چهارشنبه در آغاز مذکرات سالانه بین آمریکا و چین که بزرگ ترین قدرت های اقتصادی جهان به شمار می روند گفت رویارویی بین این دو کشور فاجعه بار خواهد بود.

رئیس جمهور چین روز چهارشنبه اعلام کرد رویارویی بین چین و آمریکا فاجعه بار خواهد  بود و دو کشور باید به حق حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند.

شی جینپینگ این اظهارات را همزمان با آغاز گفتگوهای سالانه چین و آمریکا مطرح کرد که بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان به شمار می روند.

وی افزود همکاری چین و آمریکا از اهمیت حیاتی برخوردار است و رویارویی چین و آمریکا بدون شک برای دو کشور و برای جهان فاجعه بار خواهد بود. 

شی جینپینگ خاطر نشان کرد دو کشور ضمن رعایت احترام دوجانبه و رعایت بی طرفی در مناسبات باید به حق حاکمیت، تمامیت ارضی و نیز گزینه های یکدیگر در مسیر رشد و توسعه احترام بگذارند. 

وی با تاکید بر لزوم گسترش همکاری چین و آمریکا در زمینه مقابله با تروریسم افزود گفتگوهای دو کشور باید در زمینه توافقنامه مربوط به سرمایه گذاری دو جانبه و دستیابی هرچه سریعتر به توافق تسریع شود. 

جان کری وزیر امور خارجه و جک لو وزیر خزانه داری آمریکا ریاست گفتگوهای دو روزه مقامات چین و آمریکا را بر عهده دارند که احتمال می رود برنامه هسته ای کره شمالی ، تشدید تنش ها بین چین و همسایگان این کشور بر سر دریای چین جنوبی و تنش با ژاپن بر سر دریای چین شرقی محور اصلی این گفتگوها باشد. 

مقامات آمریکا پیشتر اعلام کردند جان کری در این گفتگوها به موضوع نگرانی فزاینده این کشور از " رفتار مشکل آفرین" چین در ارتباط با مسئله دریای چین جنوبی اشاره خواهد کرد. 

آمریکا در مناقشه بر سر دریای چین جنوبی از هیچیک از طرفین جانبداری نکرده اما پیوسته مخالف موضعگیری چین در ارتباط با دریای چین جنوبی بوده است. 

فیلیپین ، ویتنام ، مالزی ، برونئی و تایوان از دیگر کشورهایی هستند که بر دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارند. 

جان کری با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال " محدو کردن " چین نیست افزود : " ما از یک چین با ثبات و آرام که در توسعه و ثبات منطقه سهم داشته و ایفاگر نقشی مسئولانه در امور جهانی باشد استقبال می کنیم."

وی افزود دو کشور در موفقیت یکدیگر سهمی مهم و اساسی دارند و ما مصمم به انتخاب مسیر صلح ، کامیابی و همکاری هستیم. 

جک لو وزیر خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرده است چین را برای اجرای اصلاحات اقتصادی و تلاش برای افزایش ارزش یوان ، واحد پول این کشور ، در برابر دلار تحت فشار قرار خواهد داد. 

 گفتگوهای سالانه چین و آمریکا به سبب پیچیده تر شدن مناسبات دو کشور تاکنون دستاورد چندانی به دنبال نداشته است. 

اتهامات مربوط به سرقت اطلاعات و جاسوسی اینترنتی از دیگر مسائل تنش زا در مناسبات پکن و واشنگتن بوده است. 

آمریکا ماه مه پنج افسر نظامی چین را به سرقت اطلاعات اینترنتی شرکت های این کشور متهم کرد و این موضوع سبب شد تا پکن فعالیت گروه سایبری دو کشور را به حال تعلیق درآورد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار