معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خبر داد

ابلاغ آئین‌نامه‌ جدید "کرسی‌های آزاداندیشی" از مهر 93

با توجه به برخی از مشکلات در آئین‌نامه قبلی کرسی‌های آزاداندیشی آئین‌نامه جدید طی بررسی‌های صورت تدوین و از مهر 93 به دانشگاه‌ه ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات امروز در نشست خبری که در سالن همایش‌های وزارت علوم برگزار شد طی سخنرانی در ابتدا به مظلومیت غزه اشاره کرد و گفت: ما به عنوان بخشی از دانشگاهیان این جنایت را محکوم می‌کنیم و از سایر کشورها انتظار داریم که نسبت به این امر بی‌تفاوت نباشد و با توجه به اینکه در آستانه روز قدس قرار داریم این همدلی باید نسبت به گذشته بیشتر باشد. 

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه یک سالگی دولت قرار داریم برنامه‌هایی در خصوص امور فرهنگی در همین مدت کوتاه شکل گرفته که عبارتند از برگزاری چند نشست مربوط به معاونین فرهنگی دانشگاه و تقسیم بندی دانشگاه‌ها به 5 منطقه که هر یک از مناطق دارای مدیران فرهنگی هستند، طی انجام بخش‌نامه‌ای در خصوص فعالیت‌های مختلف انجمن علمی، کانون‌های فرهنگی و هنری و نشریات سیاست‌های هر بخش مشخص و تدوین شد. 

هاشمی تصریح کرد: زمینه‌سازی مشارکت‌ فعال‌سازی اساتید با جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره ملی حرکت، همایش دبیران قرآن و عترت دانشجویان، برگزاری نمایشگاه قرآن در بخش دانشگاهیان، برگزاری همایش نشست نمایندگان نشریات دانشگاهی در مشهد از جمله این فعالیت‌های صورت گرفته بوده است. 

وی اظهار داشت: در رابطه با تشکل‌های دانشجویی باید بگویم که مبنای ما اجرای قانون است و اینکه دانشجویان حق دارند که تشکل‌های مورد علاقه خود را تشکیل دهند اما باید به سمت توازن و قوانین باشد. 

هاشمی در ادامه گفت: آئین‌نامه جدید کرسی‌های آزاداندیشی از مهر ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود با توجه به اینکه در آئین‌نامه قبلی یکسری اشکالات و ضعف‌هایی وجود داشت این ضعف‌ها و اشکالات در آئین‌نامه جدی برطرف شد. 

وی افزود: کمیته‌های مختلفی شکل گرفته که فعالیت‌های مورد تاکید از جمله برگزاری اردوهای راهیان نور که مورد استقبال دانشجویان است و البته اجباری در خصوص حضور تمامی دانشجویان در این اردوها وجود ندارد. 

هاشمی در ادامه در خصوص یادمان شهدا در دانشگاه‌ها اظهار داشت: برخی از دانشگاه‌ها یادمانی دارند و این یادمان‌ها در دانشگاه‌ها به منظور تقویت فرهنگی در دانشگاه‌ها است. 

وی به نشریات دانشگاهی اشاره کرد و گفت: 3 هزار و 500 نشریه دارای مجوز در دانشگاه‌ها وجود دارد که 2 هزار مورد آن نشریه فعال هستند. 

هاشمی در ادامه در خصوص تشکل‌های دانشگاهی گفت: ما خواهان تعطیلی هیچ تشکلی نیستم چرا که تعطیلی هر تشکل به معنای یک ضربه بر پیکر فرهنگی است و باید رد چارچوب قانون در تشکل‌ها رعایت شود. 

وی در ادامه اظهار داشت: در بحث ازدواج دانشجویی باید بگویم که ما دنبال این هستیم که تفاهم‌نامه‌ای با دستگاه‌های مختلف داشته باشیم و در رابطه ازدواج دانشجویی ترویج دهیم. 

وی در خصوص حضور تشکیلات دانشجویی با وزیر علوم امروز افزود: امروز وزارت علوم میزبان اتحادیه تشکل‌های دانشجویی است چنانچه اکثر این تشکل‌ها حامی وزارت علوم هستند. 

هاشمی به فعالیت خوابگاه‌ها و خانه‌های فرهنگ اشاره کرد و تصریح کرد: تعداد کمی از دانشگاه ها خانه فرهنگ دارند و این خانه‌های فرهنگ کانونی هستند که می‌تواند بسترساز فعالیت بیشتر و امر مثبت باشند اما باید به کم و کیف این خانه‌های فرهنگ توجه شود. 

وی خاطرنشان کرد: تقویت زمینه فعالیت علوم انسانی باید صورت گیرد چنانچه جشنواره فارابی میزبان فعالیت‌های علمی است با توجه به اینکه تمامی هماهنگی‌ها در این رابطه صورت گرفته است، باید هماهنگی در خصوص برگزاری این جشنواره در فصل تابستان مورد بررسی قرار گیرد و طی مشخص شدن این امر بلافاصله بعد از برگزاری این دوره از جشنواره، فراخوان بعدی فارابی نیز اعلام می‌شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار