تشریح اولويت‌هاي پژوهشكده جديد پژوهشگاه صنعت نفت:

اعلام آمادگی پژوهشگاه صنعت نفت برای واگذاری دانش فنی به بخش خصوصی

رييس پرديس صنايع پايين دستي پژوهشگاه با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت، توسعه دانش فني‌هاي را در راس امور خود قرارداده است گفت: پژوهشگاه هم اکنون آماده واگذاري دانش فني توليد گوگرد بنتونيتي، قطعات پليمري و فرآيندهاي مختلف پتروشيمي به بخش خصوصي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، منصور بزمي، رييس پرديس صنايع پايين دستي پژوهشگاه با اشاره به اينكه ماهيت فعاليت‌هاي حوزه‌هاي پتروشيمي، شيمي و پليمر بسيار به يكديگر نزديك‌اند، گفت: صنايع پتروشيمي و پليمر كاملا با يكديگر مرتبط بوده و همانند يك زنجيره بهم متصل‌اند و فعاليت آن‌ها تفكيك ناپذير است.

بزمي با بيان اين‌ كه موضوع توليد مواد شيميايي و پليمري در دنيا نيز در يك طبقه بندي قرار دارند، اظهار داشت: براساس همين موضوع براي هم افزايي بيشتر بين پژوهشكده‌هاي علوم و فناوري‌هاي شيميايي و پليمر و  كه ماهيتي مشابه دارند، تصميم گرفته شد فعاليت‌هاي اين دو پژوهشكده با يكديگر ادغام شود.
 
رييس پرديس صنايع پايين دستي پژوهشگاه، دليل دوم اين ادغام را حضور متخصصاني‌ دانست كه در اين دو حوزه فعال مي‌باشند و ارتباطاتي تنگاتنگ به لحاظ تخصصي و تجربه كاري با يكديگر دارند.

بزمي ادامه داد: با توجه به رويكرد مديريت سازمان مبني بر ادغام اين دو مجموعه و فعاليت زير نظر يك مديريت واحد، از اين پس شاهد جهت دهي مناسب‌تري در پژوهشكده جديد خواهيم بود و فعاليت اين دو حوزه به صورت سامان‌دهي شده‌تري پيش خواهد رفت.

رييس پرديس صنايع پايين‌دستي پژوهشگاه، توسعه دانش فني فرآيندهاي پتروشيميايي و پليمري را از فعاليت‌هايي دانست كه تاكنون در اين دو پژوهشكده كمتر مورد توجه قرار گرفته بود و اكنون در برنامه پژوهشكده جديد در الويت قرار گرفته است.

 وي تصريح كرد: رويكرد سابق در اين دو پژوهشكده، سنتز مواد پليمري و شيميايي بود كه گرچه در جاي خود بسيار مهم‌اند، ولي يكي از اولويت‌ها و وظايف اصلي پژوهشگاه صنعت نفت، توسعه دانش فني فرآيندهاي مرتبط با صنعت نفت است و بايد توجه داشته باشيم اگر چه ما در زمينه پالايش و گاز فعاليت‌هاي خوبي انجام و فرآيند‌هايي مانند جي. تي. ال و آمين را توسعه داده‌ايم، اما در اين دو حوزه كار چنداني در زمينه توسعه دانش فني‌هاي مرتبط انجام نشده است.  

وي در تشريح اولويت‌هاي پژوهشكده توسعه فناوري‌هاي شيميايي ، پليمري و پتروشيمي گفت: در صدد هستيم در پژوهشكده جديد، علاوه بر كارهاي با ارزش قبلي مانند سنتز، فرمولاسيون و توليد مواد شيميايي، يك راه جديد براي توسعه دانش فني فرايندهاي پتروشيميايي، شيميايي و پليمري ايجاد كنيم تا بتوانيم پژوهشكده‌اي چابك با اهداف جديد مستقر كنيم.

بزمي با بيان اينكه حوزه بسيار وسيعي از فعاليت‌هاي وزارت نفت در اين دو زمينه متمركز شده است، گفت: اين دو حوزه از حوزه‌هاي پالايش و گاز بسيار وسيع‌تر است و يكي از اولويت‌هاي پژوهشكده جديد اين است كه در حوزه‌هاي متنوع بيشتر فعاليت كند.  

وي با تاكيد بر اينكه بسياري از فعاليت‌هاي پژوهشكده توسعه فناوري‌هاي شيميايي ، پليمري و پتروشيمي در قلمرو بخش خصوصي تعريف مي‌شود تصريح كرد: اين موضوع فرصتي مناسب براي پژوهشگاه به منظور ورود به بخش خصوصي محسوب مي‌شود چرا‌كه فرآيندهاي بسياري با قابليت‌هاي واگذاري به بخش خصوصي در اين دو حوزه وجود دارند و پژوهشگاه اكنون آماده واگذاري دانش فني‌هايي مانند توليد گوگرد بنتونيتي، توليد افزايه‌هاي شيميايي و پليمري، توليد قطعات پليمري و فرآيندهاي مختلف پتروشيمي به بخش خصوصي است.

رييس پرديس صنايع پايين‌دستي پژوهشگاه گفت: واقعيت اين است كه در زمينه توسعه دانش فني پليمر و فرآيندهاي شيميايي و پتروشيمي به نسبت به فرايندهاي پالايش و گاز عقب‌تر هستيم، چرا كه بر روي سنتز و فرمولاسيون متمركز شديم و كمتر به توسعه فناوري در اين حوزه‌ها پرداختيم.

 بزمي در ادامه ابراز اميدواري كرد با انتصاب دكتر مهديار فر كه خود از متخصصان اين حوزه بوده و آشنا با فرايندهاي شيميايي و توسعه دانش فني‌اند، به سرعت بتوانيم عقب ماندگي را جبران كنيم و به جايگاهي درخور دست يابيم.

وي يكي از اهداف ادغام اين دو پژوهشكده را تلفيق برخي از فعاليت‌هاي مشترك اين دو پژوهشكده بر شمرد و افزود: از جمله فعاليت‌هاي مشترك اين دو پژوهشكده، فعاليت‌هاي مرتبط با صنايع بالادستي نفت است كه در پژوهشكده قديم شيمي و پتروشيمي در قالب توليد افزايه‌هاي شيميايي براي حفاري و ازدياد برداشت و در پژوهشكده پليمر به صورت توليد مواد پليمري با هدف كاربرد در صنايع بالادستي انجام مي‌شد.

بزمي تصریح کرد: قطعا در پژوهشكده جديد گروهي قوي خواهيم داشت كه با هدف توليد افزايه‌ها، سنتز و فرمولاسيون افزايه‌هاي شيميايي و پليمري براي صنايع بالادستي و همچنين توليد مواد شيميايي مورد نياز براي صنايع پايين دستي فعاليت خواهد كرد، در اين راستا جلسات مناسبي با پرديس بالادستي برگزار شده كه اين پرديس براي همكاري  تنگاتنگ با اين پژوهشكده اعلام آمادگي كرده است.

بزمي يكي از بزرگ‌ترين اولويت‌هاي پژوهشكده جديدالتاسيس را خدمت به صنايع بالادستي بر شمرد و گفت: مصمم هستيم تا در تعاملي سازنده با پرديس بالادستي، مواد شيميايي و پليمري آن صنعت را فراهم كنيم.

وي خاطرنشان کرد: پژوهشگاه به دنبال كارا و بهينه كردن سازمان است و اين موضوع لزوما با ادغام شكل نمي‌گيرد و  گاهي تفكيك راه مناسب‌تري براي پويايي سازمان‌ها است كه در اين ارتباط نيز گروه تخصصي نانو از پژوهشكده كاتاليست جدا و به صورت مستقل فعاليت خواهد كرد.

بدون توجه به فرهنگ سازماني و روابط انساني نمي‌توان دست به تغييرات زد


محمد مهديار فر، رييس پژوهشكده توسعه فناوري‌هاي شيميايي ، پليمري و پتروشيمي با اشاره به نقش شركت‌هاي دانش بنيان در پيشبرد اهداف سازمان ، اين شركت‌ها را بازوي محرك براي پژوهشگاه دانست كه با  تجاري كردن محصولات و فناوري‌هاي پژوهشگاه، بستري مناسب براي ارايه توانمندي‌ها به صنعت فراهم مي‌كنند.

وي با اشاره به دستاوردهاي اين دو پژوهشكده گفت : فعاليت‌ها و دستاوردهاي اين دو پژوهشكده در قالب فعاليت‌هاي اولين شركت دانش بينان پژوهشگاه است بنابراين اين شركت موجود مي‌تواند  بازوي قدرتمند و ساز و كار مناسبي براي تجاري كردن و عرضه توانمندي پژوهشگاه به صنعت محسوب شود.

مهديار فر در ادامه افزود: مذاكراتي در خصوص برخي محصولات مانند دمولسيفايرها با اين شركت در حال انجام است و به همين منظور در راستاي توسعه دانش فني فرايندها گام بر مي‌داريم و  در صورت خلق دستاوردهاي جديد شركت‌هايي با ماموريت‌هاي جديد تاسيس خواهند شد. 

رييس پژوهشكده توسعه فناوري‌هاي شيميايي ، پليمري و پتروشيمي در تشريح فرآيند ادغام دو پژوهشكده آن را  فرايندي پيچيده خواند و اظهار داشت: از آنجا كه اين دو پژوهشكده قدمت بسيار زيادي داشته و در طي سال‌هاي فعاليت هر كدام به تدريج ساختار خود را شكل داده و افراد خود را با اين ساختار‌ها تطبيق داده اند، از اين رو نمي‌توان فرآيند ادغام را با تعجيل پيش برد و اين فرآيند بايد بسيار دقيق ، حساب شده و برنامه‌ريزي شده و به آرامي اتفاق بيافتد.

وي افزود: گام اول در اين كار شناخت اين دو پژوهشكده از نظر ساختار و فرهنگ حاكم بر آن است  و بدون توجه به ملاحظات فرهنگ سازماني و روابط انساني حاكم نمي‌توان دست به تغييرات زد، از اين رو سعي داريم با تمام افراد در سطوح مختلف اين دو پژوهشكده تعامل برقرار كنيم و با جنس كار و نوع نگاه آنها به مقوله پژوهش و ارتباط آن‌ها با صنعت نفت آشنا شويم.

مهديار فر خاطرنشان کرد: پژوهشگاه در خصوص پاسخگويي به نياز صنعت نفت به مواد شيميايي و پليمري برنامه‌هاي بسيار خوبي را در طي چند سال گذشته دنبال كرده است  به نحوي كه سندي  شامل  تمام مواد مصرفي در صنعت نفت و شركت‌هاي تامين كننده مواد با هدف بومي‌سازي اين محصولات تدوين شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار