رییس اتاق اصناف ایران:

لزوم بازسازی ارتباط اصناف با دولت و مجلس/برنامه‌های راهبردی اتاق اصناف ایران تعریف شده است

رییس اتاق اصناف ایران با تأکید بر برنامه راهبردی اتاق اصناف ایران گفت: برنامه‌های راهبردی اتاق اصناف ایران در 3 فصل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی فاضلی رییس اتاق اصناف در نشست خبری گفت: برنامه‌های کوتاه‌مدت به ایجاد آرامش در بازار کمک می‌کند و همچنین بازسازی ارتباط اصناف با دولت و مجلس در جهت رفع موانع و تنگناها در دستور کار اتاق اصناف ایران است.
 
وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری توافق‌نامه مالیاتی اتاق اصناف ایران با سازمان امور مالیاتی به میزان 4 درصد افزایش مالیاتی که اصناف نسبت به آن توافق مالیاتی رضایت داشتند.
 
فاضلی تصریح کرد: تشکیل کمیسیون‌های تخصصی به جای اتحادیه‌های کشوری با هدف تمرکز در ساماندهی اصناف،‌انعقاد توافق‌نامه با سازمان بهزیستی به منظور اشتغال زنان سرپرست خانوار و جذب نیروی علمی و تخصصی در اتاق اصناف از اقدامات مؤثر صورت گرفته در چند ماه اخیر است.
 
وی با تأکید بر برنامه‌ها و اهداف مهم اصناف اظهار کرد: هیئت‌رییسه اتاق اصناف از مهرماه آتی هر ماه در یک استان حضور خواهند یافت تا مشکلات اصناف را در هر استان از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.
 
فاضلی خاطرنشان کرد: به منظور شناسایی توانمندی اصناف به خصوص در  حوزه صادرات از شهریورماه نخستین نمایشگاه توانمندی اصناف در شهر مشهد برگزار خواهد شد و از آن پس در 31 استان کشور و نهایت در تهران نمایشگاه‌های مذکور برگزار می‌شود.
 
وی تصریح کرد: دو نمایشگاه توانمندی اصناف با مشارکت اتاق بازرگانی هراز و اتاق اصناف ایران در هراز و اربیل عراق نیز در پاییز امسال برگزار می‌شود.
 
فاضلی افزود: کمیته ویژه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت با نظارت قائم مقام وزیر صنعت به منظور اصلاح قانون نظام صنفی در بخش‌های مختلف تشکیل شده که از ضرورت عضویت اتاق اصناف در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور است.
 
رییس اتاق اصناف ایران افزود: واگذاری امور صنفی به اتاق اصناف، برگشت سهم اصناف از وصولی جرائم واحدهای صنفی و تدوین آیین‌نامه‌ها از جمله برنامه‌های اتاق اصناف ایران است.
 
وی اظهار کرد: تشکیل کارگروه 3 جانبه اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون برای هم‌افزایی و توانمندی اقتصاد بخش خصوصی و ایجاد بستر لازم به منظور هماهنگی و برنامه‌ریزی کارآمد و مؤثر در برنامه میان‌مدت مهم‌ترین موضوع مورد توجه آموزش و مقوله اجتماعی و فرهنگی است.
 
فاضلی با بیان اینکه در این زمینه تاکنون تفاهم‌نامه برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی با جهاد دانشگاهی منعقد شده است افزود: همچنین با دانشگاه پیام نور به منظور تسهیلات دانشگاهی بدون کنکور افراد صنفی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در آستانه انعقاد تفاهم‌نامه جامع هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: ایجاد باشگاه اصناف با هدف تمرکز برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و تفریحی برای هیئت‌مدیره تشکل‌های صنفی و خانواده‌های ایشان از جمله برنامه‌های موردنظر خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه تدوین کتب تخصصی اصناف و حوزه بازار و تاریخ شفاهی اصناف ایران افزود: در برنامه بلندمدت بزرگترین هدفی که در دستور کار قرار دارد تجمیع و هدایت سرمایه‌های اقتصادی اصناف در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است.
 
رییس اتاق اصناف با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم اصناف اظهار کرد: باید فرهنگ برندسازی مورد توجه قرار گیرد تا پتانسیل اصناف تجمیع شود.در این زمینه کمیته برندسازی در اتاق اصناف ایران در دست شکل‌گیری است.
 
فاضلی تأکید کرد: تأسیس بانک اصناف ضروری است اما باید زیرساخت‌های آن فراهم شود و در تلاشیم تا این زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.
 
رییس اتاق اصناف ایران همچنین از اتمام انتخابات نمایندگان اتاق اصناف ایران خبر داد و افزود: در این انتخابات 135 نماینده (66 نماینده از واحدهای تولیدی و 69 نماینده از واحدهای توزیعی ) از سراسر کشور به اتاق اصناف ایران راه یافتند.

** نظام توزیع باید هدفمند شود

 
فاضلی در ادامه با اشاره به وجود دلال‌ها در برخی از اصناف گفت: دلالی غیر مفید رشد عجیبی پیدا کرده است به طوری که در بعضی از اصناف حرف اول را می‌زند لذا اتاق اصناف ایران به دنبال هدفمند کردن نظام توزیع است.
 
وی در ادامه با اشاره به بازرسی اصناف در سطح کشور گفت: 3 نهاد وظیفه نظارت و بازرسی را بر عهده دارند که سازمان حمایت، تعزیرات و اصناف این 3 نهاد می‌باشند که باید گفت: در برخی موارد باهم تداخل دارند.
رئیس اتاق اصناف در ادامه تصریح کرد جهت اصلاح باید قدم‌هایی برداشته شود و ایجاد یک کارگروه در دستور کار اتاق اصناف است.
 
*برگزاری نمایشگاه ابزاری در دست افراد سودجو

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر غیر ضروری بودن برگزاری برخی نمایشگاهها گفت: با توجه به وضعیت بازار ایجاد و برگزاری نمایشگاه غیر ضروری لازم نیست. بعنوان مثال: در برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت زیاد راغب نبودیم چرا که نه تنها در تنظیم بازار نقشی نداشت بلکه موجب تحریک بازار می‌شود.

وی افزو.د: در بحث نمایشگاه پاییزه اتاق اصناف در پی اجرای قانون و همچنین برگزاری فروش فوق العاده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برگزاری نمایشگاه ابزاری در دست افراد سودجو شده است و گفتنی است برگزاری نمایشگاه زیر چادر و بدون امکانات در  شان مردم و در شان اصناف نیست و باید زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مناسب نمایشگاه در نظر گرفته شود.
 
*گِله‌ی اصناف از بسته‌ی خروج غیر تورمی از رکود  

رئیس اتاق اصناف گفت: اصناف خود را موظف به حمایت از دولت در اجرای همه‌ی سیاست‌ها می داند اما در بسته‌ی خروج از رکود دولت کمترین توجه به اصناف شده است و ما از این بابت گِله‌مند هستیم.

وی ادامه داد: علت این امر این است که ما بعنوان طراح وارد سیاست‌های دولت نشدیم و در برخی موارد کم اثر و بی اثر بودیم.

فاضلی در ادامه با اشاره به لزوم واگذاری کار اصناف به خودشان گفت: باید در بحث بازرسی نیز کار اصناف به خودشان واگذار شود.

وی افزود: دولت نیز باید به اتحادیه‌های صنفی اطمینان کند و تصدی‌گری در دولت باید کم شود.

 انتهای پیام/
برچسب ها: اصناف ، مجلس ، مالیات ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار