فرافکنی اصلاح‌طلبان براي حق طبیعی مجلس در یک استیضاح

بیشتر روزنامه های اصلاح طلب امروز در صفحه های یادداشت خود به موضوع استیضاح فرجی دانا وزیر علوم از سوی مجلس پرداختند.

به گزارش خبرنگار وبگردی باشگاه خبرنگاران بیشتر روزنامه های اصلاح طلب امروز در صفحه های یادداشت خود به  موضوع  استیضاح فرجی دانا وزیر علوم در مجلس پرداختند. به عنوان مثال :

 روزنامه آرمان به قلم صادق زیبا کلام به مدح وستایش فرجی دانا می پردازد وبا بیان اینکه بدنه معتدل مجلس همراه اقدامات فرجی‌دانا هستند. اما اگر غیر از این شد و وی نتوانست رای اعتماد از مجلس بگیرد، یقینا نام او به‌ عنوان یک وزیر علوم آزادیخواه برجای باقی خواهد ماند.  وی در ادامه می نویسد:


نمی‌خواهند دانشجویان در دانشگاه‌ها فعالیت سیاسی انجام دهند و قصور بزرگ آقای فرجی‌دانا آن است که به ضرب کمیته‌های انضباطی و محروم ساختن دانشجویان از تحصیل، حاضر نیست فضای سکون دوران گذشته مجددا به دانشگاه‌ها بازگردد تا خیال این افراد آسوده باشد. و بالاخره تقصیر دیگر فرجی‌دانا عبارت است از رایزنی با اساتید دانشگاه‌ها درباره تعیین روسای دانشگاه‌ها. این هم واقعا حکایتی است که دانشگاه‌های ما آنقدر باید تنزل پیدا کنند که اگر وزیر علوم خواست با اساتید شور و مشورت نماید این کار شیوه‌ای غلط تلقی شود. اگر 50 یا 60 نفر از نمایندگان تندرو را مستثنا کنیم، بدنه معتدل مجلس همراه اقدامات فرجی‌دانا هستند. اما اگر غیر از این شد و وی نتوانست رای اعتماد از مجلس بگیرد، یقینا نام او به‌عنوان یک وزیر علوم آزادیخواه برجای باقی خواهد ماند.

در ادامه روزنامه ابتکار با فرافکنی و سیاسی کردن به موضوعات حواشی استیضاح پرداخته است.


اگرچه استيضاح کنندگان معتقدند که بازخواست وزير علوم سياسي نيست و نقدهايشان مبتني بر عملکرد وي و به خصوص برخي انتصابات وي در وزارت علوم است اما بسياري از مخالفان استيضاح اين موضوع را سياسي و غيرقابل توجيه عنوان کرده‌اند.در اين ميان موضوعي که بيش از هر چيز ديگر برجسته شده است، ماجراي بورسيه‌هاي غيرقانوني در دولت احمدي نژاد و ارتباط اين موضوع با استيضاح وزير علوم دولت روحاني است.رسانه‌هاي اجتماعي از جمله فيس بوک، توئيتر و... اين روزها آکنده از نوشته‌ها و اسنادي است که از قول کاربران اين شبکه‌ها، ثابت مي‌کند مديران وزارت علوم و بسياري از نمايندگان و متنفذان دستگاه دولت گذشته خود و نزديکانشان به شيوه غيرقانوني در دوره‌هاي دکتري بورس شده‌اند.مدارک و اسنادي که در اين شبکه‌ها منتشر شده با توجه به تعدد آنها قابل تامل است اما مهم‌تر از آن نام‌هايي است که در اين اسناد ثبت شده است. ...


روزنامه شرق
با بر شمردن محسنات فرجی دانا  به زعم خود ، استیضاح را به دلایل شخصی نمایندگان استیضاح کننده ارجاع می دهد و وی را فردی بی نقص و مثبت وسازنده در راس وزارت علوم معرفی می کند.


وزیر فعلی که در پی ماجراهای مربوط به معرفی آقایان توفیقی و نیلی‌منفرد برای پوشیدن لباس وزارت به مجلس معرفی شده بودند فقط‌وفقط برای خدمت به جامعه علمی کشور و تغییر لازم این مجموعه که مهم‌ترین رکن پیشرفت مملکت است و جلوگیری از اعمال برآمده از دیدگاه‌های نامناسب و... ایثارگونه آرامش خود و خانواده‌اش را در طبق اخلاص گذاشت و با همه مشکلات و موانع، در این مدت نسبتا کوتاه توانست برخلاف خواست پاره‌ای گروه‌ها و بدون دغدغه، باتوجه به باورهای منطبق با مصالح کشور، اقدامات زیادی را به شایستگی مدیریت و با هماهنگی کادر دلسوز و قوی منصوب در راس وزارتخانه، نسبتا به سامان برساند... که نمونه‌ای از آنها به شرح زیر مورد اشاره قرار می‌گیرد:
- رفع موضوع سهمیه‌بندی جنسیتی در پذیرش دانشجو و احترام به مقام جوانان میهن‌دوست، پویا و خیرخواه
- جذب اعضای هیات‌علمی واجد شرایط براساس حداقل استانداردهای موردقبول (آنچه در این مطلب به‌عنوان حداقل مورد اشاره قرار می‌گیرد با توجه به اصل نسبیت در اداره امور کشور است)
- اخراج آنان که از طرق غیراصولی وارد این صحنه بسیار حساس، کارساز و مهم شده بودند
- رفع مشکلات مربوط به محیط‌های دانشگاهی از لحاظ مختلف برای ایجاد روحیه مثبت، مشارکتی و مسوولانه دانشجویان و اهالی دانشگاه‌ها
- رسیدگی و حل‌وفصل مسایل مربوط به بازنشستگی استادان شایسته که بزرگ‌ترین اشتباه وزرای ماقبل ایشان بود
- اجرای طرح انتخابی‌شدن روسای دانشگاه‌ها به وسیله کادر علمی و حضور آنان بر این مسند
- برکناری روسای انتصابی که بر کرسی مسوولیت اغلب دانشگاه‌های کشور تکیه زده بودند
- استفاده از خبرگان دلسوز، متعهد، سلیم‌النفس، شایسته، حایز شرایط، شجاع و میهن‌دوست در مناصب مشاورت و معاونت وزیر
- حمایت بی‌دریغ از افراد واجد شرایط، صرفا براساس شایستگی‌های علمی و اخلاقی، بدون توجه به جوسازی‌ها.
این نمونه اقدامات مثبت و بدون هیاهو، طبعا با آگاهی و حضور گرو‌ه‌های مخالف و فرصت‌طلب که در همه‌جا کم‌وبیش و کماکان حاضر و ناظرند و برکناری همه آنان به مصلحت نیست، انجام شده و فقط‌وفقط منافع ملی را دربر دارد.
این عملکردها مورد ایراد و حساسیت گروهی خاص بوده و آنان به تهیه مقدمات احضار مکرر این وزیر و اخیرا بحث استیضاح او که نجات‌بخش دکتر فرجی‌دانا می‌تواند باشد، همت گماشته‌اند! و قریبا در جلسه علنی، موضوع استیضاح مطرح خواهد شد.ملت هوشیار، بیدار و حساس ‌ما، خوب می‌دانند که خادمان مردم، چه کسانی هستند و چگونه باید از آنان تقدیر و حمایت کرد.
آنان که منافع خود را در این تغییرات ندیده و نیافته‌اند بهتر است با دیدی وسیع‌تر همراه و همگام خواست دلسوزان جامعه شده، به ادامه اقدامات غیرمثبت خود خاتمه دهند.


در ادامه روزنامه اعتماد در یادداشتی از معصومه ابتکار
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در رثاي دانايي می نویسد.

دكتر فرجي دانا محوريت دانايي را به جامعه دانشگاهيان و فضاي علمي كشور بازگردانده است. بر همين اساس اين روزها چشم اميد مردمي كه به اعتدال در مقابل افراط گري و قانون در مقابل بي قانوني راي داده اند، به مجلس است تا اين پيام را دريافت كرده و از آرامش، نشاط و اعتدال در سپهر علمي و پژوهشي كشور حمايت شود.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار