دزفولی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

پتانسیل‌ علمی دانشجویان باید در کرسی‌های آزاد فکری تخلیه شود/کرسی‌های آزادفکری قربانی اهداف سیاسی

مسئول سابق دبیرخانه تشکل‌های دانشجویی وزارت علوم، گفت: زمانی که فضای دانشگاه دچار سیاست زدگی و تنش باشد، دیگر جایی برای ایجاد فکر و اندیشه باقی نخواهد ماند.

دزفولی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه فضای دانشگاه‌ها در ۲۰ساله اخیر و بیشتر در دورهٔ اصلاحات به حیاط خلوت احزاب تبدیل و به شدت دچار سیاست‌زدگی شد، اظهارداشت: عملکرد نامطلوب دولت اصلاحات اثر خود را در دولت‌های نهم و دهم هم باقی‌گذاشت و این باعث شد تا فضای آزاد سیاسی در دانشگاه‌ها محقق نشود.

وی افزود: زمانی که فضای دانشگاه دچار سیاست زدگی و تنش باشد، دیگر جایی برای ایجاد فکر و اندیشه باقی نخواهد ماند و همین شد که تلاش هشت‌ ساله دولت‌های نهم و دهم بی‌نتیجه ماند.

دزفولی با بیان اینکه دولت اصلاحات در به سرانجام نرسیدن کرسی‌های آزاد اندیشی مقصر بود، تصریح کرد: وقتی دانشگاه سیاست‌زده شد، دیگر جوانان اعتماد خود را برای حضور در چنین جلساتی از دست دادند و این تفکر که کرسی‌های آزاداندیشی مکانی برای تبادل آزاد اندیشه است، در میان دانشجویان بی‌معنا شد.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب حتی به کرسی‌های آزاد اندیشی لقب کرسی‌های آزاد فکری داده‌اند، ایشان معتقدند در این فضا باید موضوعاتی همچون ساختار حاکمیت، انتقال قدرت، هرم قدرت، تحلیل حکومت، نهاد‌های دولتی و.. مورد نقد و تبادل افکار قرار بگیرد.

مسئول سابق دبیرخانه تشکل‌های دانشجویی وزارت علوم با بیان اینکه منعی در آئین نامه کرسی‌های آزاد اندیشی برای اظهار نظر دانشجویان و اساتید نیست، گفت: پتانسیل‌های علمی جوانان باید با طرح نظراتشان تخلیه شود و متاسفانه این مهم به دلیل نبود بستر مناسب به این سمت سوق پیدا نکرده است.

دزفولی با اشاره به طرح باشگاه‌ آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها بیان داشت: این طرح در دولت دهم مطرح شد و حتی در دو دانشگاه کشور نیز اجرا شد، ولی امروز بنای وزارت علوم بر این است که فضا را از تبادل نظر به سمت سیاست زدگی ببرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی اهداف سیاسی باعث شده تا کرسی‌های آزاد اندیشی به فراموشی سپرده شود، تصریح کرد: بنای وزارت علوم اشتباه بود و فرجی‌دانا نباید اجازه ورود برخی تفکرات را به فضای دانشگاه‌ها و وزارت علوم می‌داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دزفولی ، وزیر ، علوم ، کرسی ، آزاد ، اندیشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار