كتاب نيستان منتشر كرد؛

ایستاده در برابر آیینه داستان

"هر زندگی یه قصه است" مجموعه­ای از تازه­ترین و متفاوت­ ترین داستان­ های "قاسمعلی فراست"، نویسنده و منتقد در حوزه ادبیات داستانی است که به تازگی از سوی کتاب نیستان منتشر شده است.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ «هر زندگی یه قصه است» مجموعه­ای از تازه­ترین و متفاوت­ترین داستان­های قاسمعلی فراست، نویسنده و منتقد در حوزه ادبیات داستانی است که به تازگی از سوی کتاب نیستان منتشر شده است.
 
فراست که پیش از این و در ژانر داستان بلند، دل­مشغولی­ های خود را در عرصه داستان­ نویسی به ویژه با نگاه اجتماعی به اثبات رسانده بود؛ در این مجموعه داستان با چرخشی در نظرگاه خود به سراغ روایتی تام و تمام و خالص از جامعه­ای ناهمگون برای مخاطبان شهری رفته است. به عبارت ساده­تر فراست در این مجموعه داستان نه تنها شهری به مخاطب و کشف سوژه­هایش نگاه نمی­کند، بلکه دیدگاهش جهان­شهری و وسیع­تر از قلمرو جغرافیای ساختاردهنده به داستان­نویسی مدرن شهرزده معاصر است.
 
داستان­های مجموعه «هر زندگی یه قصه است» داستان موقعیت است؛ موقعیت­هایی انسانی که نویسنده از بیان آنها قصد به لرزش درآوردن دل و تحریک احساسات مخاطبش را ندارد، بلکه او با ساده­ترین شکل روایی و به دور از پیچیدگی­های فرمی سعی دارد برخی از ساده­ترین و در عین حال مغفول­ترین حالات، موقعیت­ها، باورها و ساخت­های مؤثر در زندگی انسان را در خارج از حصارهای جغرافیای تعریف شده معمول به رخ او بکشد و به وی بباوراند که موقعیت فعلی زیستی وی چیزی جز در معرض فراموشی قرار دادن حقیقت اصیل زندگی توسط وی نیست.
 
داستان نخست از این مجموعه که روایت تلاش­های عده­ای برای از راه به در کردن یک مومن از مسیر فلاح، آن هم تنها به خاطر تأمین حوائج مادی­شان است؛ بهترین نمونه از تلاش فراست برای خلق این موقعیت­هاست. او در این داستان که با تکنیک خلق چند راوی در چند موقعیت برای ساختاردهی به یک داستان بهره برده است سعی می­کند به نوعی اندیشه و تفکر انسان به اصطلاح دی­ مدار معاصر را به نقد کشیده و پرده از دنیادوستی مدرن وی در لوای دین بردارد و البته نیم­نگاهی نیز به قدرت شگفت متحول­کننده باورهای دینی در درون افراد داشته باشد.
 
همچنین داستان عروسی از این مجموعه نیز با چنین جهان­بینی قابل درک و تحلیل است. روستا و روستاییان و ماجرای جدی گرفته نشدن کودک دعوت گرفته شده به عروسی را در این داستان را می­توان به مثابه نمادی از زندگی آشفته جوامع امروزی در مداری و مسیری ثابت و لایتغر دانست که در نهایت کودک معصوم چاره­ای جز فرار، آن هم با چشمی گریان برای خود متصور نمی­شود.
 
نمادگرایی محض فراست اما در داستان یک انگشت عسل خودش را به نمایش می­گذارد که وی در آن با سادگی تمام و به سبک حکایت­های دینی سنتی انسان را در مقابل آیینه اعمال خود قرار می­دهد و وی را با پایان دردناک رفتارهای به ظاهر بی­اهمیت در بوطیقای زندگی­اش روبرو می­کند.
 
این مسئله به شکلی عریان­ تر و با خشونت روایی بیشتر، در داستان شاخه شمعدانی شکسته نیز تکرار می­ شود و فراست مخاطبش را در مقام یک عنصر حاضر در صحنه رویداد داستانش به نمایش رفتارهای هم­نوعان و هم­شهریانش می­نشاند و از او می­خواهد که خود درباره آنچه که به آن تعلق دارد به قضاوت بنشیند.
 
داستان­های ساده فراست در این مجموعه داستان­هایی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت و انتظار مواجهه و درگیری با آن را نداشت. این داستان­ها برای ایستادن و فکر کردن است، اگر مرد راهش باشید... چرا که هر زندگی یه قصه است...
 
مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» را کتاب نیستان در 186 صفحه و با قیمت 11000 تومان منتشر کرده است.
 
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار