جریان‌سازی اروپایی‌ها در بحث تحریم روسیه؛

مسئولان فیفا: نمی‌گذاریم با تحریم روسیه، فوتبال سیاسی شود/ فیفا تحریم غرب علیه روسیه را وتو می‌کند

سپ بلاتر رئیس اتحادیه جهانی فوتبال فیفا با تحریم روسیه برای میزبانی جام جهانی 2018 مخالف بوده و احتمال این تحریم وجود ندارد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران در پی بحران ایجاد شده در کشور اوکراین برخی از احتمال تحریم فیفا برای میزبانی رقابت‌های جام جهانی 2018 روسیه خبر داده و اعلام کرده‌اند که تحریم جام جهانی 2018 نتیجه‌ای متقاعد کننده در مواجه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشور روسیه است که از طرف کشورهای اروپایی و آمریکایی در لیست تحریم اقتصادی قرار گرفته است. 

انتشار این خبر یاد و خاطره المپیک 1980 مسکو و تحریم غرب را دوباره زنده کرد. در آن زمان بازی‌های تابستانی المپیک 1980 که در مسکو برگزار شده بود در این روز به پایان رسید. این بازی دوهفته پیش از این (19 ژوئیه) گشایش رفت و بازیکنان آمریکا- ژاپن و آلمان غربی این بازی‌ها را به دلیل اعزام نیرو از جانب شوروی سابق به افغانستان تحریم کردند.

شوروی اعلام کرده بود که به خواست دولت افغانستان نیرو به این کشور اعزام داشته و مداخله‌ای در کار نبوده است، با این تحریم سیاست وارد ورزش شد. با وجود تحریم غرب بازیکنان 81 کشور در این مسابقات شرکت کردند و حالا بعد از گذشت سی و چهار سال بازهم شاهد حضور سیاست در عرصه ورزش بوده و سیاستمداران اروپایی قصد دارند با استفاده از این عرصه به اهداف موردنظر خود برسند.  

به نوشته روزنامه فایناشنال تایمز از 9 ماه پیش که بحران میان اوکراین و روسیه آغاز شد، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا روی این مسئله فعالیت کرده و احتمال تحریم روسیه را از میزبانی رقابت‌های 2018 اعلام کردند. این روزنامه با ارائه اسناد و مدارکی به اقدامات صورت گرفته در بروکسل علیه مسکو اشاره دارد که این مدارک برای ارزیابی فرضیه مطرح شده در پایتخت کشورهای اروپایی به گردش درآمده است.  

باتوجه به اخبار منتشر شده، اتحادیه اروپا در تلاش برای تعلیق کشور روسیه از فعالیت در رویدادهای بین‌المللی با مشخصات فرهنگی- اقتصادی و ورزشی که شامل مسابقات فرمول یک و چارچوب مسابقات فوتبال اروپایی و همچنین جام جهانی آینده است می‌باشد. 

به گفته دیپلمات‌ها، تحریم جام جهانی 2018 روسیه شامل تحریم‌های جدیدی که تا پایان هفته در رابطه با آنها تصمیم‌گیری خواهد شد نیستند. اما در جلسه‌ای که دوشنبه برگزار شده است، هیئت‌های مختلفی از جمله استونی و لیتوانی تمایل و اشتیاق خود را برای این طرح و قبول آنها صداقت نشان دادند.

این سند منتشر شده تأکید می‌کند که برگزاری رویدادهای ورزشی می‌تواند به تدریج افکار کشور میزبان کمک کند و درست به همین دلیل تصمیم به درنظر گرفتن تحریم‌های جدید شده است. این نوع مباحث در شرایطی که اتحادیه اروپا شاهد موضع‌گیری خوبی از طرف روسیه نیست کاملا مناسب است . این اظهارات یک دیپلمات کشور لتونی در مواجهه با نظریه تحریم روسیه کاملا موافق است. 

این درحالیست که پست بلاته رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (فیفا) در واکنش به نظریه‌های مطرح شده در مورد تحریم رقابت‌های جام جهانی 2018 روسیه گفت: هیچ احتیاجی به تحریم نیست جام جهانی 2018 روسیه تحریم نشده و درحال حاضر در دستور بررسی فیفا نیست.


 
رئیس اتحادیه جهانی فوتبال در حاشیه رویداد kitzbuehel که در اتریش برگزار شد اعلام کرد که امکان ایجاد تغییراتی در برنامه مسکو و کیف به دلیل جنگ وجود دارد ولی تحت هیچ عنوان در رابطه با تحریم روسیه تصمیمی گرفته نخواهد شد. 

در واکنش به این اظهارات ماریو پورکانته سیاستمدار ایتالیایی و نایب رئیس کمیته بین‌المللی المپیک که در گذشته ریاست کمیته المپیک ایتالیا را هم برعهده داشته خطاب به پست بلاتر گفت: پست بلاتر رئیس فیفا احتیاجی به نصیحت ندارد. ورزش ابزاری برای صلح است و درگذشته در بازی‌های 1980 مسکو تاوان خود را پس داده است. 

من بر این عقیده هستم که ورزش قبل از هر چیزی ابزاری برای صلح است و تحریم المپیک 1980 مسکو یک خطا بود. ولی همچنین در ادامه تأکید کرد: من شخصا در سطح کمیته بین‌المللی المپیک با اینگونه مسائل مبارزه خواهم کرد و تلاش می‌کنم تا رویدادهای ورزشی در سطح المپیک به دور از این حوادث پیش رفته تا با ابزار سیاست با فعالیت‌های صلح آمیز ملت‌ها مقابله نشود. وی که یک سالی است به عنوان ناظر دائمی کمیته بین‌المللی المپیک در سازمان ملل است در ادامه گفت: من در رابطه با این موضوع در ماه سپتامبر با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک "باخ" در لوزان سوئیس ملاقات کرده و در این رابطه صحبت‌هایی خواهم داشت تا تجربیاتی که در گذشته رقم خورد دیگر تکرار نشوند. 

از اوایل ماه اکتبر هم در سازمان ملل متحد جلسه‌ای در رابطه با ورزش صبح برگزار خواهد شد که من درآن جلسه شرکت کرده و اعلام خواهم کرد که سوء‌ استفاده از ورزش و عملکرد آن در سیاست ممنوع است و این هیچ نفعی برای متقاضیان اجرای طرح تحریم به دنبال نخواهد داشت. 

انتهای پیام/  

برچسب ها: اسناد ، اقدامات ، شوروی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار