وزیر خارجه آلمان وارد "افغانستان" شد

وزیر خارجه آلمان صبح روز شنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده برای کمک به حل بحران انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، وارد کابل شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، خبرگزاری"جمهور" روز شنبه اعلام کرد که "فرانک والتر اشتاین مایر" پس از ورود به کابل از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان خواست تا یک دولت وحدت ملی تشکیل دهند.

گفته می شود هدف از سفر وزیر خارجه آلمان به کابل، حل دیپلماتیک جنجال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

اشتاین مایر گفت: افغانستان در یک مرحله حساس قرار دارد و تمام طرف های مربوط باید این واقعیت را بپذیرند و هر دو نامزد باید با احترام به قانون اساسی کشورشان ، نتیجه نهایی را پذیرفته و گام های بعدی را بردارند .

وی تاکید کرد که همه مسوولان سیاسی افغان باید بدانند که این کشور در رابطه با توسعه سیاسی خود بر سر دو راهی سرنوشت ساز قرار گرفته است .

وزیر خارجه آلمان همچنین با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان نیز گفت وگو کرده است.

پیش از این معاونان رییس جمهوری افغانستان، سازمان ملل متحد و وزیر خارجه آمریکا در میانجیگری انتخابات جنجالی این کشور دخیل بوده اند و وزیر خارجه آلمان نیز بتازگی به جمع آنان پیوست.

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته به پایان رسید و ˈنور محمد نورˈ سخنگوی کمیسیون انتخابات این کشور روز جمعه اعلام کرد که در روزهای آینده نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به بحران کشیده شد که عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری، نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن ˈاشرف غنی احمد زیˈنامزد دیگر، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در انتخابات روی داده است. وی تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

دو نامزد ریاست جمهوری با میانجی گری سازمان ملل و معاونان رییس جمهور افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کردند، صد درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود.

بر اساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رییس جمهور و نفر دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد، تا پس از 2 سال با فراخوانی لویه جرگه و اصلاح قانون اساسی، سمت رییس اجرایی دولت افغانستان به نخست وزیری تغییر یابد.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 16 فروردین و دور دوم 24 خرداد سال جاری برگزار شد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.