خاشع در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بخش خصوصی ایران در توسعه اقتصادی قوی نیست/ ایران دارنده 13 نوع تکنولوژی در ساخت و تعمیر تجهیزات CNG است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان تجهیزات مصرف گاز طبیعی و سوخت‌های جایگزین، با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران قوی نیست،گفت: بخش‌های خصوصی زمانی قوی می‌شوند که بخش دولتی قوی وارد عرصه توسعه اقتصادی کشور شود.

شهریار خاشع در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در حاشیه همایش خودرو و سی ان جی با بیان اینکه مصرف گاز در بخش حمل و نقل بیشترین صرفه و ارزش افزوده را در کشور دارد، اظهار داشت:با توجه به اینکه گاز نسبت به سایر سوخت ارزانتر است  و در تامین سوخت بخش حمل و نقل بایستی از سایر فراورده‌های نفتی استفاده کرد. بنابراین باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اگر شبکه توزیع مناسب برای توزیع گاز در داخل وجود داشته باشد، این گاز ارزان، طبیعی را به جای سوخت های مایع استفاده می‌کنیم. از این لحاظ مصرف گاز طبیعی به نسبت سوخت های دیگر منافع بیشتری را برای اقتصاد ملی به ارمغان می‌آورد.

خاشع با اشاره به اینکه ایران، نخستین کشور دارنده مخازن عظیم گازی است افزود: این موضوع تاثیر چشمگیری در اقتصاد ملی کشور دارد. همچنین این منبع عظیم دارای ارزش افزوده و صرفه جویی بسیار بالایی است. در حال حاضر 80 میلیارد دلار انرژی در داخل مصرف می کنیم که 54 درصد از آن سهم گاز است. بطور یقین اگر این مخازن عظیم گازی در کشور نبود، مصرف انرژی به 120 میلیارد دلار می رسید.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان تجهیزات مصرف گاز طبیعی و سوخت‌های جایگزین تاکید کرد: اگر ما برنامه ریزی اصولی برای بهره مندی از این نعمت خدادادی نداشته باشیم کشورهای همسایه به بهترین نحو برداشت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت CNG تاکنون 27 میلیارد دلار صرفه‌جویی برای کشور به همراه داشته است، اظهار داشت: صنعت خودرو و حمل و نقل بسیار پیچیده است، خودرو زمانی مکانیکی بود اما تا 10-15 سال آینده به یک کامپیوتر متحرک تبدیل  خواهد شد. CNG نیز با  ورود به سبد انرژی جهان تغییراتی را ایجاد کرد که اکنون این 2 با هم جمع شده و ظرفیتی را ایجاد کرده است.
 
خاشع تصریح کرد: ما امروزه در ایران ظرفیت تولید تجهیزات جایگاهی برای حداقل 300 جایگاه را در طول یکسال داریم. همچنین ظرفیت‌های مهندسی ما امکان تولید یک میلیون و 600 هزار مخزن CNG را به ما می‌دهد اما از این ظرفیت اکنون 700 هزارتا فعالند که باز هم از این ظرفیت فعال در سال 92 فقط 70 هزار مسکن در کشور تولید شد.
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان تجهیزات مصرف گاز طبیعی و سوخت‌های جایگزین، افزود: در بخش تعمیر و نگهداری اکنون 12 تا 13 دارنده تکنولوژی ساخت و تعمیر در بخش تجهیزات CNG در داخل کشور داریم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران قوی نیست، اظهار داشت: بخش‌های خصوصی زمانی قوی می‌شوند که بخش دولتی قوی عمل کند که امیدواریم با بازخوردهایی که از عملکرد دولت می‌بینیم به زودی شاهد قدرت گرفتن بخش خصوصی در ایران باشیم.
 
خاشع با اشاره به سهم 4 درصدی خودرو در تولید ناخالص ملی گفت: صنعت خودرو در ایران نقاط مثبت زیادی دارد اما نقاط منفی هم دارد، بخش عمده خودروسازی ایران فناوری‌اش برای 3 تا 4 دهه قبل است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار