چمران در نخستین اجلاس مدیریت یک پارچه شهری و شوراها:

تصویب لایحه دولت در جهت انتخاب مستقیم شهردار شورا را به ویترین تشریفاتی تبدیل می کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ هم اکنون طرح و لایحه‌ای در دولت به منظور انتخاب مستقیم شهردار مطرح شده که تصویب آن به منزله کاهش اختیارات شوراهاست.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نخستین اجلاس مدیریت یک پارچه شهری و شوراها که صبح امروز با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت  نظام، اعضای شورای شهر تهران و کلان شهرها در سالن اجلاس برگزار شد با بیان این که ان شاءالله نتیجه مثبتی از این اجلاس بگیریم و نظرات را در قانون سیاست شوراها که در  مجمع به تصویب خواهد رسید بگنجانیم اظهار داشت:‌امیدوارم تجدید مسائلی در خصوص شوراها که هم اکنون مد نظر تمامی شوراها است در ارتقای جایگاه شوراها مؤثر باشد.

وی با اشاره به این که در برنامه دوم ، سوم و چهارم شاهد اجرای مسائل و  احکامی بودیم که در ارتقا جایگاه شوراها مؤثر بود افزود: متأسفانه در آخرین برنامه یعنی برنامه پنج ساله بخشی از این احکام حذف شد و این  در حالی است که مبنای کار شوراها بر اساس قانون اساسی قرآن مجید، روایات ائمه و سنت پیامبر است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان این که هر چند اروپاییان زودتر از ما به انتخابات شوراها اقدام کرده‌اند اما باید دانست که ما از صدر اسلام از وجود شوراها برخوردار بودیم و از این موضوع عقب نیستیم.

مهدی چمران اظهارداشت: هر چند در 15سال اخیر شاهد اجرای فعالیت سیستماتیک شوراها بودیم اما امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بر تشکیل شوراها تأکید داشتند و در واقع اگر تنها همان چند خط فرمان امام مبنای فلسفه شورای ما قرار گیرد تمامی درگیری‌های موجود در شوراها حل خواهد شد و در واقع همین فرمان امام باید مبنای دقیقی برای تدوین قانون اساسی و قانون شوراها باشد.
وی با تأکید بر این که این قانون  اساسی در بندها و اصول مختلف نظیر فصل شش و هفت و نیز اصول 101تا106 به   صراحت به شوراها اشاره نموده و جایگاه شورا را  مشخص نموده است افزود:‌البته باید در نظر داشت که در زمان تدوین قانون در سال 61نیز قانونی در خصوص شوراها تصویب شد که هر چند شرایط جنگ و دفاع مقدس مانع از اجرای آن  گردید اما این قانون مجددا در دهه هفتاد مورد بازنگری قرارگرفت و در سال 75 با اصلاحات بعدی و به صورت قانونی فعلی به تصویب رسید که این اصلاحات موجب کاسته شدن از جایگاه شوراها شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اصلاحات دوباره قانون  شوراها در سال 82،84و 92 افزود: در واقع هر چه قدر از زمان تصویب قانون  اولیه شوراها گذشته جایگاه شوراها بر خلاف  انتظار ما کاهش یافته ضمن این که هم اکنون نیز طرح و لایحه‌ای در دولت تهیه شده که شهردار مستقیما و بدون نظارت و دخالت شوراها انتخاب شوند.

*دولت در صدد است با تصویب لایحه‌ای شهردار را مستقیما انتخاب کند

مهدی چمران تصریح کرد:‌ هر چند این موضوع در سال گذشته نیز در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما با پیگیری اعضای شورای شهر و نیز همکاری نمایندگان مجلس به جایی نرسید چرا که تصویب آن تنها کاهش اختیارات شوراها را در پی خواهد داشت و شورا را به یک ویترین تشریفاتی تبدیل خواهد نمود.

وی با تأکید دوباره بر این که متأسفانه با گذشت زمان جایگاه شوراها تنها کاهش یافته به فعالیت‌های شورا بر اساس دو نوع از مطالبات اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از این مطالبات، مطالبات مردم بوده و دیگری مطالبات رهبری است که در مطالبات مردم از شوراها آبادانی برای زندگی بهتر و راحت‌تر و نیز آرامش جسمی و فیزیکی و قطعا و یقینا روانی مدنظر است و این قطعا و یقینا نیز تنها به این دلیل است که متأسفانه در معماری‌های مدرن در صد سال  اخیر برای روان انسان‌ها جایگاهی قائل نبودند و در واقع فلسفه و مسائل سوسیالیسم به این جا هم کشیده شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر این که اگر شهرهای  کشور ما از آبادانی شهرهای کشورهای نظیر آمریکا و اروپا برخوردار باشد و لی از انسانیت هیچ بهره‌ای نداشته باشد آباد نخواهد بود افزود: در واقع نتیجه آن همین گانگستر بازی‌هایی خواهد شد که اکنون در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم ضمن این که باید در نظر داشت  تمامی موارد ذکر شده انتظارات مردمی است که با توجه به اشراف به این مسائل نیاز به تکرار نیست اما ما هم  نمی‌توانیم به مردم بگوییم که در این زمینه وظیفه‌ای نداریم.

مهدی چمران با عنوان این که مطالبات دیگر که شورا باید نسبت به آن اهتمام لازم را ورزد مطالبات رهبری است که مقام معظم رهبری که از همینجا سلامتی‌شان را مسئلت داریم نه تنها از چهره شناخته شده و سازنده در ایران برخوردار بوده بلکه به عنوان یک مرجع عالی قدر، روشن فکر و روشن بین در دنیا مطرح بوده که از جمله مطالبات ایشان از شورا که بسیار نیز ارزشمند است بحث هویت شهری است که علی رغم بیان آن در دانشگاه‌ها و نیز جامعه متأسفانه معماری‌ها مبتنی بر تفکرات و فلسفه اسلامی است نبوده است.

*هویت شهری از معماری‌ شهرها گرفته شده

وی اظهار داشت: هر چند هر منطقه و کشوری بر اساس شرایط فرهنگی و اقلیمی خود باید از معماری خاص برخوردار باشد اما متأسفانه هویت شهری از معماری‌ شهرها گرفته شده و با گذشت زمان تنها از آن دور می‌شویم.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تأکید بر این که توجه به سبک اسلامی و سبک  زندگی از دیگر مواردی است که باید در معماری‌ شهرها مدنظر قرار گیرد افزود: اما در مقابل این مطالبات متأسفانه اکنون تفکراتی مطرح می‌شود که بر اساس آن شورا تنها باید ناظر بوده و در موارد جزئی نیز از حق قانون گذاری برخوردار است که این تفکر و نیز لایحه‌ای که اکنون در مجلس به عنوان انتخاب مستقیم شهردار مطرح است تنها شوراها را با چالش مواجه می‌سازد.

مهدی چمران ادامه داد:‌از سویی دیگر به دلیل این که بخشی از فعالیت‌های شورا بر اساس مطالبات مردم بود همه مردم همواره توجه و رفع انتظارات و نیازهای خود را از نمایندگان شهر خود خواستارند و هر چند هر شهری در مجلس شورای اسلامی از نمایندگانی برخوردار است اما به دلیل فعالیت ذاتی مجلس که توجه به مسائل کلان و سیاست‌های خارجی بنابر این توجه به مسائل داخلی و امورات شهری مردم مرتبط با شوراها بوده و شوراها موظف به پاسخ گویی به این انتظارات هستند.

وی با تأکید بر این که هر چند انتظارات مردم از شوراها کاملا صحیح است افزود:‌اما بیان مسائل ذکر شده و نواقص قانونی و نیز طرح جدید مجلس در خصوص انتخاب شهردار به طور مستقیم و خارج از دخالت شورا سبب ایجاد تضاد و پارادوکس شده که باید مدنظر قرار گیرد و حل این مسئله سبب ایجاد ارائه ایجاد نظرات کامل در برنامه ششم خواهد شد که قرار است از سوی مجمع تشخیص مصلت نظام به مقام معظم رهبری ارائه گردد. 

*شوراها در شرایط انفجار قرار گرفته و دستشان در پاسخگویی به مطالبات مردمی و رهبری بسته است

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر این که رفع این پارادوکس و تضادها باید صورت پذیرد چرا که شوراها در شرایط نزدیک به انفجار قرار گرفته‌اند افزود:‌از یک سو مطالبات مردمی و از سوی دیگر مطالبات رهبری مطرح است در حالی که دست شوراها در پاسخگویی به تمامی آن‌ها بسته است.

مهدی چمران با بیان این که متأسفانه هم  اکنون حتی در ارائه برخی از مسائل به فرمانداران و استانداران مغایرت‌هایی وجود دارد که علی رغم قانونی بودن درخواست‌ها شوراها را مجبور به خواهش از فرمانداران و استانداران در جهت اجرای آن می‌نماید اظهار داشت: این مغایرت‌ها باید حل و فصل شود و اگر به دنبال شورای کارآمد هستیم به جایگاه شوراها ارتقا ببخشید. چرا که شوراها مجالس محلی برای رفع و فسق امور محلی شهرها هستند نه شورای تشریفاتی.
 
*باید مشخص شود که شوراها از کار اصولی و اساسی برخوردارند یا این که به قول معروف کاری ندارند و سرو کار گذاشته شده‌اند
 
وی در ادامه با بیان این که باید در نظر داشت که این شوراها با رای مردم انتخاب شده‌اند و تمامی تلاش خود را برای حل مسائل شهری به کار می‌گیرند افزود: ‌باید مشخص شود که این شوراها از کار اصولی و اساسی برخوردارند و یا این که به قول معروف کاری ندارند و سرو کار گذاشته شده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران در پایان با عنوان این که مرتبا با بمباران سوالات مختلف مردم مواجه هستیم که بالاخره چه کاره‌ایم و وظایفمان چیست خاطرننشا کرد:‌هر چند مسئولیت شوراها سبب کاهش مسئولیت دولت شده است اما بالاخره باید وظیفه شوراها نیز روشن شود و هر روز شاهد کاهش اختیارات  شوراها نباشیم.  

انتهای پیام/
برچسب ها: اختیارات ، شورا ، ویترین ، لایحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار