رضایی در نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها عنوان کرد

باید مدیریت یکپارچه شهری مبنای قانون گذاری برای اداره شهرها شود

نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها صبح امروز چهارشنبه نوزدهم شهریورماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  اجتماعی باشگاه خبرنگاران،محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مدیریت یکپارچه شهری و شوراها، با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی در حال تدوین است، گفت: مجموعه مشکلاتی در شوراها و اداره شهرها روی هم انباشته شده است که این همایش می تواند در روند حل این مشکلات موثر باشد. امیدواریم نتیجه این اجلاس در برنامه ششم و اقدامات دولت و مجلس و محضر رهبر انقلاب که شفای عاجل ایشان را می خواهیم موثر باشد .
 
به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع مدیریت یکپارچه نباید به این اجلاس ختم شود، بلکه باید این موضوع درکمیته مدیریت شوراها و حوزه های شهری به طور جدی ادامه پیدا کرده تا با جمع بندی نظرات بتوان طی چهارسال آینده از نتایج این اجلاس بهره برد .
 
رضایی با طرح این پرسش که چه انتظاراتی از شوراها وجود دارد و آنها چه رسالتی دارند، اظهارکرد: بررسی سیر تاریخی نشان می دهد ایرانیان بیش از آنکه به دنبال امپراتوری و افتخار باشند، به دنبال تمدن بوده اند و باید با صراحت اعلام کنیم که ما به دنبال تمدن ایرانی- اسلامی در منطقه هستیم واین تمدن در طول تاریخ همیشه به منطقه و مردم جهان کمک کرده است .
 
رضایی با طرح این پرسش که تمدن از کجا برمی خیزد، پاسخ داد: تا شهرها و روستاها توسعه پیدا نکنند به تمدن نمی رسیم و این در حالی است که توسعه باید از روستا عبور کند. فاجعه ای که قبل از انقلاب بود بر هم زدن نظام شهری بود. آنچنان که چند شهر را متمرکز کردند که پادگان رضاشاهی در آن مستقر شود. بدین ترتیب مردم از عشایر به روستاها و از روستاها به شهرها گرویدند و این سرمایه انسانی، مالی و اقتصادی به جای اینکه از مرکز به سمت روستاها برود با نامدیریتی معکوس شد. چنان شد که امروز اثر این نامدیریتی در اطراف شهرهای بزرگ قابل دیدن است .

وی تاکیدکرد: اگر بخواهیم زندگی مردم را در شهر و روستا درست کنیم هم باید نظام شهری و شهرسازی و همچنین وضعیت سکونت گاه ها توسعه پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: باید به وضعیت شهرسازی و نظام سکونت فکر کرد چرا که اکثر درآمدهای شهرها ناپادار است و چون نظام شهرسازی ما بر مبنای درستی نیست امکان مدیریت خوب آن وجود ندارد .
 
رضایی افزود: انتظاری که از شورایاری ها داریم این است که بعداز تجربه خوب شورا بتوانیم شوراها را به نقطه ای برسانیم که در سیاست های کلان مدیریت شهری وارد شوند و با امضای رهبری بر این سند شاهد آن باشیم که مدیریت یکپارچه شهری مبنای قانون گذاری برای اداره شهرها شود.

وی اعلام کرد: هم اکنون لایحه ای را در دولت آماده کردند که شهردار در آن به به طور مستقیم انتخاب شود و شوراها شهردار را انتخاب نکنند. این موضوعی است که پیش از این یکبار اعلام شده بود اما با تلاش شوراها این طرح پس گرفته شد .

انتهای پیام/
برچسب ها: شهری ، شوراها ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار