امروز در تاریخ؛

از اشغال بُستان توسط اشغالگران بعثی تا امضای پیمان منع آزمایش های هسته ای توسط ایران

اشغال بُستان توسط اشغالگران بعثی، امضای پیمان منع آزمایش های هسته ای توسط ایران، آغاز سلطنت "خسرو پرویز"، اختراع زبان بین‌المللی "اسپرانتو" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4 مهر 1393 خورشیدی برابر با 30 ذی القعده 1435 هجری و 26 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشکیل جلسه سازمان کنفرانس اسلامی در مورد جنگ ایران و عراق (1359 ش)
سازمان کنفرانس اسلامی از نخستین روزهای جنگ ایران و عراق وارد صحنه شد. وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی در نیویورک بودند در تاریخ چهارم مهر 1359، به منظور بررسی جنگ ایران و عراق تشکیل جلسه دادند.

برگزاری این جلسه به پیشنهاد نمایندگان اندونزی و لیبی بود که در اجلاس تصمیم گرفته شد تا کمیته‌ای به نام کمیته حُسن نیت به منظور پایان دادن به جنگ تشکیل دهد. این کمیته در طول کار خود، نُه بار نشست و چند بار سفر به تهران و بغداد داشت اما کار آن، در حالی که جنگ همچنان ادامه می‌یافت و شرایط جبهه‌ها به نفع جمهوری اسلامی ایران در حال تغییر بود، به جایی نرسید.

اعتراض مردم تهران نسبت به کمبود نان و ارزاق عمومی (1304 ش)
در اواخر تابستان 1304، به علت کمبود گندم و آرد، میزان دریافت آرد نانوایی‌های تهران از سهمیه معین شده کمتر شد و تهیه نان در شهر با سختی روبرو گردید. ادامه این مشکل، موجب نارضایتی مردم از دولت شد. همزمان با گسترش دایره نارضایتی مردم، مأموران نظمیه نیز با تحریک احساسات مردم و ایجاد ناامنی کوشیدند که مانع از بازگشت احمدشاه به کشور شوند. احمد شاه نیز که در اروپا به سرمی‌برد با مشاهده این اوضاع، از بازگشت به ایران منصرف شد. در روزهای آغازین مهرماه، جمعیت زیادی از زنان و مردان معترض به منازل علما رفتند و در روز چهارم مهر جمعیتی در حدود بیست هزار نفر به سمت مجلس حرکت کردند و در مقابل مجلس به نمایندگان اهانت نمودند. در این حال، رضاخان سردار سپه، دستور تیراندازی داد و تعدادی کشته و مجروح شدند و حکومت نظامی اعلام شد. در این فرصت حکومت نظامی، رضاخان مخالفان خود را به بهانه بازداشت عاملان بلوای نان دستگیر نمود و آرامش را به تهران بازگرداند. در واقع سردار سپه با آشوب آفرینی نسبت به تأمین نان، هم مجلس را مرعوب نمود، هم قدرت خود را نشان داد و هم موجبات تنفر و بدبینی مردم را نسبت به نمایندگان فراهم ساخت. این جنبش‌ها در اواخر مهرماه به نهضتی بر ضد قاجار تبدیل شد و رضاخان که خود را فعّال مایشاء و همه کاره ایران می‌دانست در تصمیم خود بر انقراض قاجار و ایجاد سلسله پهلوی راسخ‌تر شد. تا این که یک ماه بعد در نهم آبان 1304 به آرزوی دیرینه خود یعنی کسب قدرت مطلق رسید.

اشغال بُستان توسط اشغالگران بعثی در روزهای آغازین جنگ (1359 ش)
هجوم نیروهای عراقی به خوزستان بعد از 31 شهریور 1359 از محورها و معابر متعدد و با به کارگیری نیروهای زرهی و مکانیزه مجهز ، باعث تصرف بخش های وسیعی از استان زرخیز خوزستان شد ؛ به طوری که دشمن تا چند کیلومتری دزفول و اهواز پیشروی کرد.دشمن متجاوز در اوائل جنگ تحمیلی از طریق تنگ چزابه و جاده مرزی جفیر با بهره گیری از ? لشکر پیاده و پیاده – مکانیزه به بستان حمله کرد و با اشغال بستان و 70 روستای اطراف آن عده ای از اهالی این شهر را شهید و به اسارت خود در آورد و جنایات بی شماری را نیز در این منطقه مرتکب گردید. در جبهه های میانی خوزستان ، نیروهای بعثی با تصرف شهر بستان حمله خود را به منظور قطع جاده اهواز – دزفول ادامه داده و قسمتهای وسیعی از دشت عباس را به تصرف خود درآوردند و در پایین رودخانه کرخه متوقف و مستقر شدند . در محور جنوبی رودخانه کرخه ، پس از تصرف بستان و ادامه پیشروی خود ، شهر سوسنگرد را نیز به تصرف در آوردند . در شمال رود کرخه نیز با تصرف ارتفاعات الله اکبر پادگان نظامی دشت آزادگان مورد تهدید قرار گرفت ، اما در جبهه میانی بستان و مناطق گسترده ای از استان خوزستان علی رغم اجرای چندین عملیات کوچک و بزرگ تا مهر ماه 60 این مناطق همچنان در تصرف دشمن بود ؛ اگر چه رزمندگان اسلام قبل از فتح نهایی بستان ، حملات و فداکاری هایی را در باز پس گیری این مناطق از خود نشان دادند . به عنوان مثال در تاریخ 59/10/15 نیروهای تیپ همدان و برادران سپاه مواضع سد کننده ای در مقابل دشمن به وجود آورده و با هجوم به آنها باعث متلاشی شدن ? تیپ و انهدام تعداد زیادی از تانک های بعثیان گردیدند .

اختراع زبان بین‌المللی "اسپرانتو" توسط "لودویک زامنهوف" لغت شناس روسی (1887م)
اسپرانْتو، زبانی بین المللی است که در 26 سپتامبر 1887م به وسیله جزوه‌ای با نام "یک زبان جهانی" که مؤلف آن، امضای مستعار اِسْپِرانْتو را برای خود انتخاب کرده بود، معرفی گردید. این اسم مستعار که در زبان جدید به معنی امید است را یک پزشک لهستانی به نام لوْدویک زامِنْهوف انتخاب کرده بود و همین نام بعدها به خود زبان مزبور، اطلاق شد. این زبان دارای دستور زبان بسیار آسان است و تنها 16 قاعده دارد. زبان اسپرانتو، زبان تفاهم بین‌المللی است که برخلاف زبان‌های دیگر به هیچ گروه، فرقه یا ملتی تعلق ندارد.

این زبان طبق آخرین روش‌های کدگذاری علمی ساخته شده است تا همه مردم جهان، حتی افراد کم هوش یا نابینایان و ناشنوایان نیز بتوانند آن را به آسانی یاد بگیرند و با هم تفاهم برقرار کنند. امروزه متوجه شده‌اند که اسپرانتو، بهترین زبان برای کار کامپیوترها و ماشین‌های ترجمه است و سریع‌ترین، ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین وسیله انتقال اطلاعات علمی به سراسر جهان به ویژه برای کشورهای کم درآمد و کمتر توسعه یافته است. این کشف و ابداع مانند هر اکتشاف و ابداع علمی دیگری، در طول‌بیش از صد سال گذشته، توسط صدها زبان‌شناس، شاعر و نویسنده از کشورهای مختلف جهان تکمیل شده است. این زبان دارای 29 حرف الفبای اسپرانتو است که از لاتین گرفته شده و به صورت استاندارد درآمده‌اند. هر حرف فقط یک صدا دارد و هر چه نوشته شود، همانْ با تلفظِ استاندارد خوانده می‌شود. حرفی که نوشته شود و خوانده نشود در اسپرانتو وجود ندارد و هر قاعده این زبان، دارای یک علامت یا کدشناسی در خود کلمه است. هم‌چنین فراگیری این زبان را ده‌بار آسان‌تر از زبان‌های دیگر می‌دانند. مرکزجهانی اسپرانتو در بندر روتِرْدام هلند قرار دارد و دارای بیش از 3500 شعبه در یک‌صد و ده کشور جهان است. هم‌چنین بالغ بر 22 برنامه رادیویی از خاور دور گرفته تا اروپای شرقی، غربی و امریکای جنوبی، مرتباً به زبان اسپرانتو پخش می‌شود. با وجود استقبال ملل دنیا از زبان اسپرانتو، به علت مخالفت دولت‌های استعمارگر انگلیسی زبان، زبان اسپرانتو بین‌المللی نشد.

درگذشت استاد "رضا مافی" خطاط صاحب سبک و نقاش برجسته معاصر (1361 ش)
استاد رضا مافی در سال 1322 ش در مشهد به دنیا آمد. از کودکی به هنر گرایش داشت. اولین استاد وی در زمینه هنر خطاطی، استاد اعتضادی بود که در آن زمان، کتب خطی موزه آستان قدس رضوی را مرمت می‌کرد. بعدها نزد استاد حسین میرخانی در تهران شاگردی نمود و از شیوه میرزا غلامرضا اصفهانی هنرمند قرن سیزدهم تأثیر می‌پذیرفت. او سپس به خط نقاشی روی آورد و نستعلیق را وارد خط نقاشی کرد. استاد مافی نخستین هنرمند خطاطی بود که خط و نقاشی را به صورت تابلو عرضه کرد و خط نستعلیق را به شکل نقاشی - خطاطی ترسیم نمود. این هنرمند خطاط، بیش از هشتصد تابلو خلق کرد و تعدادی نمایشگاه از آثار خود، در داخل و خارج از ایران، برپا نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 نمایشگاهی با عنوان شهیدان راه آزادی شامل آخرین کارهایش را برپا کرد و درآمد این نمایشگاه را برای نوشتن سنگ نبشته‌ای برای شهدای انقلاب اسلامی در نظر گرفت. رضا مافی در 39 سالگی بر اثر سانحه‌ای درگذشت و در حرم عبدالعظیم دفن شد.

تأسیس بندر و منطقه آزاد تجاری در جزیره کیش (1365 ش)
جزیره کیش در زمان حکومت ستمشاهی به عنوان مرکزی توریستی و تفریحی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از پیروزی انقلاب، تأسیسات سیاحتی - اقتصادی این منطقه برای عموم گشایش یافت، تا این که طرح ایجاد بندر آزاد در این جزیره که قبلاً توسط دولت به تصویب رسیده بود، از طریق رسانه‌های گروهی اعلام گردید. هدف از این طرح، تبدیل کیش به یک بازار مناسب برای صادرات و واردات کالا منطبق بر موازین اسلامی و نیز کمک به ساکنان جزیره و تولید اشتغال برای آنها و ارائه خدمات به سایر جزایر اعلام شد. طبق این طرح، افراد می‌توانند هر مقدار کالا وارد این جزیره کنند تا از آن جا به کشورهای منطقه صادر شود. همچنین ورود کالا از طریق بازاری که در این جزیره ایجاد می‌شود صورت می‌گیرد.

درگذشت استاد "عبدالکریم روشن تهرانی" عارف معاصر (1371 ش)
حاج میرزا عبدالکریم روشن تهرانی عارف و استاد برجسته معاصر، در سال 1282 ش در تهران به دنیا آمد. اشتیاق تفحّص در مبانی عرفان و فلسفه، او را به سوی فراگیری علوم اسلامی کشاند. وی در این زمینه از استادان بنام عصر خود، دانش آموخت و پس از چندی، خود، در ردیف استادان برجسته عرفان قرار گرفت. حاج میرزا عبدالکریم روشن تهرانی، مدتی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس کرد که شاگردان بسیاری از محضر درسش بهره گرفتند. وی در 89 سالگی درگذشت.

امضای پیمان منع آزمایش های هسته ای توسط ایران (1375 ش)
در سال 1375 ،معاهده CTBT یا معاهده منع آزمایشات هسته‌ای به امضاء دستگاه دیپلماسی کشور می‌رسد

تأسیس اولین کلیسای مسیحی به فرمان "کنْسْتانْتین" امپراتور روم در اورشلیم (330م)
کنْسْتانتین (قُسطَنْطین) کبیر، امپراتور روم در نیمه اول قرن چهارم میلادی حکومت را در اختیار داشت. یکی از اقدامات وی صدور فرمان میلان بود. بر اساس این فرمان، مسیحیان در انجام عبادات خود آزادی یافتند و دین مسیحیت در سراسر روم رسمیت یافت. در ادامه دلبستگی به دین مسیح(ع)، کنستانتین در بیست و ششم سپتامبر سال 330 میلادی، اولین کلیسای مسیحی در اورشلیم را بنا نهاد. همسر وی که در ترویج و تبلیغ آیین مسیحی کوشا بود، در ساخت این کلیسا نیز کنستانتین را همراهی نمود. آثاری از این کلیسا تا سال‌های اخیر باقی مانده بود.

آغاز سلطنت "خسرو پرویز" پادشاه معروف سلسله ساسانی (590م)
خسرو پرویز پادشاه ساسانی یکی از معروف‌ترین پادشاهان این سلسله به شمار می‌رفت و دوران حکومت وی با بعثت پیامبر اسلام(ص) هم‌زمان بود. خسرو بعد از مرگ هرمز چهارم، در بیست و ششم سپتامبر 590م به سلطنت نشست و البته برای دست‌یابی به تخت و تاج شاهی، با واگذاری ارمنستان به روم، از حمایت امپراتور روم بهره گرفت. وی در دوران سلطنت خود توانست مناطقی از آسیای صغیر، فلسطین، شام و مصر را به تصرف درآورد و قدرت خود را گسترش دهد. از حوادث مهم دوران سلطنت خسرو پرویز ظهور پیامبر(ص) در مکه و نگارش نامه‌ای است که پیغمبر اسلام(ص) برای او فرستادند. پیامبر در این نامه ضمن دعوت وی به توحید و یکتاپرستی، تداوم سلطنت او را منوط به پذیرش اسلام دانستند و چون خسروپرویز نامه پیامبر(ص) را پاره نمود با نفرین رسول خدا(ص) عمر خسرو پرویز و سپس سلطنت ساسانیان پس از مدتی درهم پیچید. از دیگر حوادث زمان حکومتِ خسروپرویز، جنگ‌های طولانی مدت وی با امپراتوری روم بود که به جهت حمایت از امپراتور مقتول روم که حامی پادشاه ایران بود، آغاز شد و بعد از بیست و چهار سال در سپتامبر 627م، خاتمه یافت. خسروپرویز همانند بسیاری از پادشاهان، مردی فاسد و خوش گذران بود که فساد و تباهی و تجمل پرستی و شهوترانی ارکان حکومتش را سست نموده بود. شکست از روم و شورش سرداران سپاه ایران سرانجام به قتل خسروپرویز انجامید و پسرش شیرویه زمام امور را به دست گرفت.

آغاز نخست وزیری "احمد بن بلا" در الجزایر پس از استقلال این کشور (1962م)
احمدبن بلا، سیاست‌مدار معروف الجزایری، در سال 1916 در شهری در نزدیک مرز الجزایر با مراکش به دنیا آمد. وی پس از پایان جنگ جهانی دوم به یک سازمان سیاسی موسوم به جنبش آزادی‌های دموکراتیک پیوست اما بعدها این سازمان را رها کرد تا خود سازماندهی سیاسی نوینی را به وجود آورد. بن‌بلا در سال 1950م به زندان افتاد ولی از زندان گریخت و به قاهره رفت. بن بلا در قاهره، یک کمیته انقلابی را پایه‌ریزی کرد که بعدها به جبهه آزادی ملی معروف شد. به دنبال استقلال الجزایر از استعمار فرانسه، احمدبن بلا در بیست و ششم سپتامبر 1962، به عنوان اولین نخست‌وزیر این کشور تازه استقلال یافته رسید و سپس به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد.

بن بلا که حکومتش را با کودتا علیه بن یوسف بن خلده آغاز کرده بود، سه سال بعد، خود، قربانی کودتای هواری بومِدِین، وزیر دفاع دولت خود شد و به مدت شش سال به زندان افتاد. بن بلا که پس از آزادی از زندان، به دلیل فرصت مطالعه و تفکر کافی در ایام حبس گرایش زیادی به اسلام و انقلاب اسلامی ایران داشت، رفته رفته با مقتضیات سیاسی جهان غرب همگام شد و نه تنها از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفت، بلکه جبهه نجات اسلامی الجزایر را نیز محکوم نمود و لذا چهره مذهبی خود را از دست داد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار