امروز در تاریخ؛

از روز بزرگداشت مولوی تا روز جهانی ناشنوایان

روز بزرگداشت مولوی، شهادت سرداران اسلام "فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا" در سانحه هوایی، وقوع پرتلفات ترین کودتای قرن بیستم، روز جهانی ناشنوایان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 مهر 1393 خورشیدی برابر با 5 ذی الحجه 1435 هجری و 30 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شهادت سرداران اسلام "فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا" در سانحه هوایی (1360 ش)
پس از پایان موفقیت‌آمیز عملیات ثامن‌الائمه، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه، جهت تقدیم گزارش به حضرت امام خمینی (ره) فرماندهی معظم کل قوا، عازم تهران می‌شوند. به این منظور، یک فروند هواپیمای سی 130 با چهل نفر سرنشین و 27 مجروح و 32 تن از شهدای عملیات ثامن‌الائمه از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز در آمد. اما این هواپیما در 30 کیلومتری فرودگاه مهرآباد در جنوب غربی کهریزک دچار سانحه گردید. خلبان سعی نمود هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند که پس از طی مسافت 270 متری، بال چپ هواپیما به زمین اصابت می‌کند.

هواپیما متلاشی شده و آتش می‌گیرد که در نتیجه 49 نفر از سرنشینان هواپیما از جمله این پنج فرمانده به شهادت رسیدند که عبارتند از: سرلشکر ولی اللَّه فلاحی، جانشین ستاد مشترک ارتش، سرتیپ موسی نامجو، وزیر دفاع و نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده دانشکده افسری، سرتیپ جواد فکوری، فرمانده نیروی هوایی و وزیر دفاع و مشاور در ستاد مشترک ارتش، یوسف کلاهدوز، قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محمدعلی جهان‌آرا، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر.

عملیات کوچک ایذایی در منطقه سلیمانیه توسط سپاه (1359 ش)
در پی حملات ارتش عراق در تاریخ ششم مهر 59 عملیات کوچک ایذایی در منطقه سلیمانیه توسط سپاه پاسداران انجام شد.

رحلت فقیه جلیل آیت‌اللَّه "سید محمد صادق لواسانی" یار دیرین امام خمینی (ره) (1369 ش)
آیت‌اللَّه سید محمد صادق لواسانی در حدود سال 1285 ش (1324 ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. ایشان در قم از محضر استادان بزرگواری همچون حاج شیخ عبدالکریم حائری، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت، محمدعلی شاه آبادی و میرزاجواد آقا ملکی تبریزی دروس خارج فقه و اصول، عرفان، سیر و سلوک و حکمت و فلسفه را فراگرفت و سپس در نجف در پای درس بزرگانی چون آقاضیاءالدین عراقی و میرزا ابوالحسن مشکینی به شاگردی نشست. آیت‌اللَّه لواسانی در سال 1314 ش از طرف مراجع بزرگ قم به تولیت مدارس فیضیه و دارالشفا منصوب شد و این دو حوزه علمیه را به مدت شش سال به بهترین وجه اداره کرد. این عالم مجاهد پس از آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، بارها حمایت قاطع خود را از امام عنوان کرده و پس از تبعید ایشان به ترکیه، به نمایندگی تام‌الاختیار آن حضرت در تهران منصوب گردید. فعالیت‌های آیت‌اللَّه لواسانی پس از مدتی برای رژیم گران آمد و ایشان را به مدت سه سال به منطقه هشت‌پر در تالش تبعید کردند. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بی‌هیچ نام و عنوانی در کنار امام قرار گرفت و تا آخرین لحظه پشتیبان آن حضرت بود. این مرد الهی سرانجام در 8 مهر 1369 ش برابر با نهم ربیع الاول 1411 ق در 84 سالگی دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.


شکست "عباس میرزا" نایب السلطنه از قوای روسی در نبرد اصلاندوز (1228 ق)
با تجاوز قوای روسی به شمال کشور، عباس میرزا، ولیعهد فتحعلی شاه قاجار به مقابله با آنان برخاسته و آن‌ها را شکست داد. پس از مدتی، بین سپاهیان ایران و روس در محلی به نام اصلاندور در کنار رودخانه ی ارس جنگی روی داد که به شکست ایران انجامید. فتحعلی شاه که خطر را نزدیک می‌دید، تقاضای صلح کرد و روسیه نیز که گرفتار جنگ با ناپلئون بود از این تقاضا استقبال نمود. درنتیجه، قراردادی که به پیمان گلستان معروف است منعقد شد و به موجب آن، همه‌ی ولایاتی که تا آن تاریخ در تصرف روس‌ها بود به اضافه‌ی قره باغ، شروان، باکو، دربند ودیگر مناطق به مالکیت دولت روس درآمد.

تولد شیخ "محمد غزالی" دانشمند بزرگ مصری (1335 ق)
در تاریخ 1334 هـ. ق. کودکی دیده به جهان گشود که بعدها به عنوان یکی از متفکرین بزرگ جهان اسلام معروف و مشهور شد. غزالی با پشتکار و کوشش، پس از چهار سال تحصیل در 1360 هـ. ق. در سن 26 سالگی، موفق شد از دانشگاه الازهر فارغ‌التحصیل شود. همچنین موفق به کسب اجازه دعوت و ارشاد و اجازه تدریس در دانشگاه الازهر گردید. غزالی در دانشکده اصول دین و مرکز بررسی‌های عربی و اسلامی دانشگاه الازهر مشغول تدریس و فعالیت علمی شد. همچنین سالیانی چند، ریاست شورای معارف اسلامی دانشگاه عبدالقادر را به عهده داشت و به عقیده صاحبنظران، اعتبار این دانشگاه در دوره‌های فوق‌لیسانس و دکترای رشته‌های فرهنگ اسلامی، مبانی دین و شریعت اسلام و... بیشتر مرهون کلاس‌های درس غزالی بوده است. به عقیده غزالی یکی از عوامل مهم در شکل گیری وحدت میان توده های مردم، نقش عالمان دینی در کلیه فرقه های اسلامی است. این نکته بدیهی است که اگر عالمان در سخنرانی ها، کنفرانس ها و نوشتارهای خود به موضوع وحدت توجه کنند، جو جامعه اسلامی نیز به سوی وحدت پیش خواهد رفت.

روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بن بهاء الدین معروف به مولوی
جلال الدین محمد بن بهاء الدین محمد، معروف به مولانا، مولوی، ملای روم و جلال الدین رومی، در سال 604 ق در بلخ به دنیا آمد. در کودکی با پدرش بهاءالدین محمد معروف به بهاء ولد، مقارن حمله مغول به آسیای صغیر (ترکیه امروزی) رفت و با خاندانش در قونیه مستقر شد. در مثنوی معنوی که آن را به‌حق باید یکی از بهترین نتایج اندیشه و ذوق فرزندانِ آدم و چراغ فروزانِ راه عرفان دانست، مولوی، مسائل مهم عرفانی، دینی و اخلاقی را مطرح کرده و هنگام توضیح، به بیان آیات و احادیث و امثال مبادرت می‌جوید.

غیر از مثنوی، غزل‌های مولوی به منزله دریای جوشانی از عواطفِ حاد و اندیشه‌های بلند شاعر است که با نشیب و فراز همراه است. همچنین کتبِ فیه ما فیه، مکاتیب و مجالس سبعه از جمله آثار منثور مولانا است. مولانا جلال الدین رومی، سرانجام در سال 672 ق در 68 سالگی به وصال معبود شتافت و پس از تشییع و نمازی با شکوه، در قونیه به خاک سپرده شد. مزار او در ترکیه، زیارتگاه دوستداران ادب پارسی و عرفان اسلامی است.

درگذشت فقیه و عارف بزرگ آیت اللَّه "محمدحسین غروی اصفهانی" (1361 ق)
شیخ محمدحسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی در دوم محرم سال 1296 ق دیده به جهان گشود. آیت اللَّه کمپانی علاوه بر نبوغ و تبحّرش در فقه و اصول؛ در کلام، تفسیر، حکمت، تاریخ، ادب، عرفان و سایر علوم نیز مهارت داشت. آیت اللَّه غروی نزد علمای زمان از احترام و بزرگداشت بسیاری برخوردار بود و زمانی دراز به تدریس فقه و اصول و علوم عقلی اشتغال داشت. مجلس درس این عالم ربانی مجمع اهل فضل و کمال بود ولی در تدریس فلسفه شهرتی خاص داشت. حضرات آیات عظام سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای، سیدمحمدهادی میلانی، سیدابوالقاسم خویی، سید عبدالاعلی سبزواری، محمدتقی بهجت فومنی و محمدرضا مظفر از جمله شاگردان این عالم ربانی می‌باشند. ایشان در فلسفه، حکیمی عرفانی مشرب و در اخلاق، مخزن اسرار بود و در سیر و سلوک به مقام شهود رسیده بود. از این عالم بزرگوار بیش از 10 کتاب و رساله بر جای مانده است. که برخی از آن‌ها عبارتند از: الاجتهاد و التقلید و العِداله، اُرجوزَةٌ فی الصوم، الانوارُ القُدسیه، تُحفةُالحکیم، دیوان اشعار، نَهایةالدِّرایة فی شرح الکفایة و منظومه‌ای در اعتکاف. وی سرانجام در سپیده دم پنجم ذیحجه‌ی سال 1361 قمری بر اثر سکته قلبی در 65 سالگی درگذشت و پیکر پاکش در کنار مقبره‌ی علامه حلی در نجف اشرف به خاک سپرده شد.


پایان کنفرانس تاریخی مونیخ در آلمان قبل از جنگ جهانی دوم (1938 م)
پس از انضمام اتریش به آلمان در دوازدهم مارس سال 1938 م، چون کشورهای عمده اروپا یعنی انگلیس و فرانسه در برابر هیتلر، دیکتاتور آلمان عکس العملی نشان ندادند، لذا هیتلر مصمم شد همان بلا را بر سر چکسلواکی هم بیاورد. ازاین رو پس از به راه انداختن تبلیغاتی سازمان یافته در ایالت سودت چکسلواکی، قرار بر این شد که این منطقه به آلمان الحاق گردد. در این میان نوویل چِمْبِرلَن نخست وزیر محافظه کار انگلیس که حاضر بود صلح را به هر قیمتی حفظ کند در سپتامبر 1938 م به مونیخ پرواز کرد تا در کنفرانسی که آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی رهبران آلمان و ایتالیا و ادوارد دالادیه نخست‌وزیر فرانسه نیز در آن شرکت داشتند، حضور یابد. هدف از برگزاری این کنفرانس، یافتن راه حلی برای اختلافات آلمان و چکسلواکی و حل و فصل مسائل اروپا بود که در نهایت به الحاق ایالت سودت چکسلواکی به آلمان منجر شد. این پیمان بر رویدادهای بعدی اروپا تأثیر گذاشت و هم‌چنین ماهیت استعمارگرانه دول غربی را آشکار ساخت. در کنفرانس مونیخ، هیتلر دریافت که سران کشورهای اروپایی در برابر زیاده‌طلبی‌های وی مقاومت چندانی نشان نمی‌دهند. با این حال در اول اکتبر 1938 م، هیتلر با حمله علنی به چکسلواکی، تمام آن سرزمین را ضمیمه آلمان کرد و پس از مدتی به دیگر کشورهای اروپایی اعلان جنگ داد. سرانجام پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در سال 1945، چکسلواکی، سرزمین‌های خود را باز پس گرفت.

وقوع پرتلفات ترین کودتای قرن بیستم در کشور اندونزی (1965 م)
پس از استقلال اندونزی در سال 1950 م، دکتر احمد سوکارنو به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور برگزیده شد و طی سال‌های بعد، شهرتی فراوان یافت. اما در فاصله سال‌های 1955 تا 1965 م، وی با گرایش به چپ و وابستگی روزافزون به بلوک شرق، موقعیت خود را در میان گروه‌های دست راستی و اسلامی از دست داد. در این مدت، حزب کمونیست اندونزی نیز به نیرومندترین تشکیلات سیاسی کشور مبدل شد. در این میان، دکتر سوکارنو در طی یک ماجرای اسرارآمیز که کودتای حزب کمونیست اندونزی محسوب می‌شد وضعیتی نامعلوم یافت. پس از آن، در 30 سپتامبر 1965 م، یک ضد کودتای وابسته به غرب به رهبری یک ژنرال ارتشی به نام سوهارتو صورت گرفت. به این ترتیب که در این روز، ارتش اندونزی به بهانه خنثی کردن توطئه کودتا از طرف حزب کمونیست، دست به یک ضد کودتا زد و صدها هزار نفر از اعضای حزب کمونیست اندونزی را قتل عام کرد. ضد کودتای سوهارتو، یکی از کشتارهای بی‌سابقه را در تاریخ به نمایش گذاشت و بنابر اخبار منتشر شده، در جریان آن، ظرف چند روز اول، بین 400 تا 700 هزار نفر از مردم اندونزی به بهانه کمونیست بودن، قتل‌عام شدند. نظامیان پس از به دست گرفتن قدرت، سوکارنو را در مقام ریاست جمهوری نگاه داشتند، ولی سوکارنو دیگر جز حضور در مراسم و تشریفات مربوط به ریاست جمهوری اختیاری نداشت، تا این‌که یک سال بعد، از این مقام تشریفاتی نیز مستعفی شد و ژنرال سوهارتو قدرت را در دست گرفت. سوهارتو که از طرف قدرت‌های غربی حمایت می‌شد پس از به قدرت رسیدن، فعالیت حزب کمونیست اندونزی را به سبب کشتار فراوان غیرقانونی اعلام کرد و از آن پس قدرت مطلق را در کشور در دست گرفت. سوهارتو سرانجام در حالی که ابتدای هفتمین دوره ریاست جمهوری خود را می‌گذارند، بر اثر شورش‌های گسترده و تظاهرات اعتراض‌آمیز، در ماه مه 1998 م از قدرت کناره‌گیری کرد.

روز جهانی ناشنوایان
هشتم مهر هر سال برابر سی ام سپتامبر، «روز جهانی ناشنوایان» نام گذاری شده است.

هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار